• Посилання скопійовано

Зміни до трудового договору, оформленого наказами

У зв’язку зі змінами до ст. 29 КЗпП, роботодавець вирішив укладати письмові трудові договори з працівниками. Чи можна передбачити в договорі, що зміни до нього/припинення можливі без укладання додаткових угод, а належним документом будуть вважатись наказ роботодавця, з якими ознайомлено працівника?

Законом №2352, зокрема, змінено ст. 29 КЗпП, яка передбачає імплементацію норм Директиви (ЄС) 2019/1152 Європейського Парламенту і Ради від 20 червня 2019 року про прозорі та передбачувані умови праці в Європейському Союзі для забезпечення отримання працівником повної інформації про умови трудових відносин. Даний Закон набрав чинності 19 липня 2022 р.

Мінекономіки у коментарі до Закону №2352 зазначає, що у зв’язку з специфікою дистанційної роботи, укладення трудового договору про дистанційну роботу не передбачає інформування працівника:

  • про робоче місце;
  • наявність на робочому місці небезпечних і шкідливих виробничих факторів;
  • проходження загального інструктажу з охорони праці;
  • виробничої санітарії;
  • гігієни праці;
  • протипожежної охорони. 

Натомість відповідно до ст. 153 КЗпП при укладенні трудового договору про дистанційну роботу на роботодавця покладається обов’язок систематичного проведення інструктажу (навчання) працівника з питань охорони праці і протипожежної безпеки в межах використання таким працівником обладнання та засобів, рекомендованих або наданих роботодавцем. 

Такий інструктаж (навчання) може проводитися дистанційно, з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема шляхом відеозв’язку. У такому разі підтвердженням проведення інструктажу (навчання) вважається факт обміну відповідними електронними документами між роботодавцем та працівником. При виконанні дистанційної роботи роботодавець відповідає за безпечність і належний технічний стан обладнання та засобів виробництва, що передаються працівнику для виконання дистанційної роботи.

Тож, виходить, що ст. 29 КЗпП було змінено для забезпечення інформацією дистанційного працівника про умови трудових відносин. А при дистанційній роботі має укладатися трудовий договір у письмовій формі, типова форма якого, затверджена наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 05.05.2021 р. №913-21.

Також, у ст. 29 КЗпП зазначено, що трудовому договорі про дистанційну роботу  за згодою сторін можуть передбачатися додаткові умови щодо безпеки праці.

А от ознайомлення працівників з наказами (розпорядженнями), повідомленнями, іншими документами роботодавеця допускається з використанням визначених у трудовому договорі  технічних засобів електронних комунікацій з накладенням удосконаленого електронного підпису або кваліфікованого електронного підпису. У трудовому договорі, за згодою сторін, можуть бути узгоджені альтернативні способи ознайомлення працівника.

Таким чином, вважаємо, що у разі погіршення/змін істотних умов праці роботодавець може повідомити працівника у спосіб, визначений трудовим договором, не пізніше ніж за два місяці, тобто за допомогою наказу без укладення додаткової угоди до трудового договору. Те ж саме стосуватиметься і необхідності повідомлення працівника про зміну істотних умов праці, що не пов’язана з їх погіршенням, що визначатиметься за домовленістю сторін при укладенні трудового договору.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Довідка ОК-5 без наявності стажу
    Якщо сформували довідку ОК-5, а в графі "Усього. грн" - сума заробітної плати є, а ось в графі "Страховий стаж" - проставлено "0", то це не правильна подана/прийнята звітність?
    Сьогодні 09:0237
  • Як правильно заповнити суму перевитрати в авансовому звіті?
    Директор оплачує послуги Нової пошти власними коштами. Пізніше подає авансовий звіт на відшкодування йому коштів. При заповненні авансового звіту від 23.04.2025 р. у сумі 80 грн, є перевитрата в сумі накопичених двох авансових звітів (не компенсованих) - 240 грн грн. Загальна сума заборгованості за працівником - 320 грн. 25.04.2025 р. підприємсво сплатило всю суму заборгованості. Як правильно заповнити суму сплати в авансовому звіті: всю суму оплати 320 грн ставити в останньому звіті і номер платіжної інструкції, чи потрібно в кожному звіті відображати один номер платіжної інструкції і суму заборгованості, яка виникла за кожним звітом окремо без накопичення?
    19.08.202554
  • Середня заробітна плата для підприємств з роздрібної торгівлі алкогольними напоями
    Після змін до ст. 42 Закону №3817 (Закон №4536 від 16.07.2025 р.) незрозуміло, як правильно рахувати: у підприємства є ліцензія на роздрібну торгівлю алкоголем, продавець працює на 0,5 ставки, решта працівників — на опті, ще є мобілізовані. Чи потрібно всім забезпечити середню зарплату не менше 2 МЗП і чи враховувати мобілізованих у цьому розрахунку?
    14.08.2025860
  • Як розрахувати кількість днів в відрядженні?
    Відповідно до наказу працівник відряджений у Київ з 8 по 9 серпня. Працівник не бажає скоритатися іншим транспортом, окрім поїзда, який вибуває в 23:30 7 серпня. Яким чином розрахувати кількість днів в відрядженні?
    11.08.202572
  • Завідувач складу щодня їздить за товаром з одного складу на інший в інше місто: чи оформлювати відрядження?
    В компанії є два склади в різних населених пунктах. Завідувач складу кожного дня їздить за товаром з одного складу на інший в інший населений пункт. Чи потрібно оформлювати відрядження? За яких умов можна не оформляти відрядження?
    08.08.20251 007