• Посилання скопійовано

Відшкодування витрат на комунальні послуги у відрядженні

Працівник у закордонному відрядженні винаймає квартиру та самостійно сплачує оренду, комунальні послуги і місцеві податки. При подачі авансового звіту він надає документи щодо оренди: договір, інвойси, квитанції про оплату. Чи виникає додаткове благо у працівника і чи може підприємство віднести ці суми до витрат за нормами ПКУ?

Чи можна відшкодувати наведені у запитанні витрати?

Так. Можна. Далі розлогіше:

У ст. 121 КЗпП зазначено:

  • працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку з службовими відрядженнями;
  • працівникам, які направляються у відрядження, виплачуються в тому числі витрати по найму жилого приміщення в порядку і розмірах, встановлюваних законодавством.

Тобто, якщо працівник у зв’язку із службовим відрядженням несе витрати, вони підлягають відшкодуванню. В тому числі на найм жилого приміщення згідно з законодавством.

Таким законодавством є Інструкція про службові відрядження, яка є обов’язковою тільки для працівників підприємств, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів. Для інших підприємств вона є тільки орієнтиром. Такі інші підприємства можуть взяти її за зразок і розробити, затвердивши наказом керівника, власну інструкцію про відрядження.

У пп. «б» п. 7 розд. ІІІ Інструкції зазначено, що за час перебування у закордонному відрядженні працівникові відшкодовуються витрати на оплату вартості проживання у готелях (мотелях), інших житлових приміщеннях в межах затверджених Постановою КМУ від 02.02.2011 р. №98 граничних сум витрат на найм житлового приміщення, встановлених з урахуванням включених до рахунків на оплату вартості проживання витрат за користування телефоном, холодильником, телевізором та інших витрат (крім витрат на побутові послуги та витрат на оплату ПДВ), які відшкодовуються у відповідній сумі відрядженому працівникові за наявності документального підтвердження їх сплати.

Схожа норма для відрядження в межах України наведена в п. 5 розд. ІІ Інструкції.

Тобто, відшкодовуються як витрати на найм, так і інші витрати, включені до рахунку на оплату вартості проживання. Зрозуміло, що комунальні послуги – це інші витрати, пов’язані з проживанням. А тому їх відшкодовують у складі витрат на найм житлового приміщення. Коли мова йде про витрати на найм житла, мається на увазі, що це не тільки власне орендна плата за це житло (плата за найм), а й всі інші пов’язані з проживанням витрати.

Причому в Інструкції зазначено, що такі витрати відшкодовуються в розмірі не вище граничних сум, наведених в Постанові №98. Але таке обмеження стосується тільки підприємств, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів. На інші підприємства це обмеження не поширюється.

Щодо відшкодування місцевих податків, читаємо в пп. «є» п. 7 розд. ІІІ Інструкції: «За час перебування у відрядженні працівникові відшкодовуються витрати на обов'язкове страхування та інші документально оформлені витрати, пов'язані з правилами в'їзду та перебування в місці відрядження (у тому числі будь-які збори і податки, що підлягають сплаті у зв'язку із здійсненням таких витрат)».

Тобто, витрати на сплату місцевих податків також потрібно відшкодувати.

Отже, з наведеного випливає, що підприємство може розробити власну інструкцію чи положення про службові відрядження, в якій конкретизувати, які саме витрати підлягають відшкодуванню. Записати туди і витрати на найм приміщення, комунальні витрати, місцеві податки тощо.

Хоча розробляти таку інструкцію чи положення і не обов’язково. Досить того, щоб відшкодування таких витрат погодив керівник підприємства, затвердивши відповідний авансовий звіт, наданий працівником, з прикладеними до нього підтвердними документами.

 

Чи може підприємство віднести зазначені суми відшкодування до витрат?

Так. Підприємство зобов’язане відшкодувати ці витрати працівнику, про що ми сказали вище. А тому воно відносить їх до складу витрат у загальному порядку, як витрати на відрядження.

 

Чи не будуть ці відшкодовані працівнику підприємством витрати вважатися його додатковим благом?

Ні, не будуть.

У пп. «а» пп. 170.9.1 ПКУ прямо зазначено, що не є доходом платника податку - фізичної особи, яка перебуває у трудових відносинах із своїм роботодавцем або є членом керівних органів підприємств, установ, організацій, сума відшкодованих йому у встановленому законодавством порядку витрат на відрядження в межах фактичних витрат, а саме:

  • на найм інших жилих приміщень;
  • інші документально оформлені витрати, пов’язані з правилами в’їзду та перебування у місці відрядження, в тому числі будь-які збори і податки, що підлягають сплаті у зв’язку із здійсненням таких витрат тощо.

Причому вище ми з’ясували, що найм приміщень – це не тільки орендна плата, а й усі інші пов’язані з проживанням витрати. Тому комунальні витрати також відносяться до витрат на найм приміщень.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202431
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202423
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024319
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202425
  • Чи дають отримані гранти право на бронювання працівників?
    Чи дають право на бронювання працівників гранти на створення та розвиток виробництв переробної промисловості?
    18.11.202427