• Посилання скопійовано

Відшкодування витрат на комунальні послуги у відрядженні

Працівник у закордонному відрядженні винаймає квартиру та самостійно сплачує оренду, комунальні послуги і місцеві податки. При подачі авансового звіту він надає документи щодо оренди: договір, інвойси, квитанції про оплату. Чи виникає додаткове благо у працівника і чи може підприємство віднести ці суми до витрат за нормами ПКУ?

Чи можна відшкодувати наведені у запитанні витрати?

Так. Можна. Далі розлогіше:

У ст. 121 КЗпП зазначено:

  • працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку з службовими відрядженнями;
  • працівникам, які направляються у відрядження, виплачуються в тому числі витрати по найму жилого приміщення в порядку і розмірах, встановлюваних законодавством.

Тобто, якщо працівник у зв’язку із службовим відрядженням несе витрати, вони підлягають відшкодуванню. В тому числі на найм жилого приміщення згідно з законодавством.

Таким законодавством є Інструкція про службові відрядження, яка є обов’язковою тільки для працівників підприємств, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів. Для інших підприємств вона є тільки орієнтиром. Такі інші підприємства можуть взяти її за зразок і розробити, затвердивши наказом керівника, власну інструкцію про відрядження.

У пп. «б» п. 7 розд. ІІІ Інструкції зазначено, що за час перебування у закордонному відрядженні працівникові відшкодовуються витрати на оплату вартості проживання у готелях (мотелях), інших житлових приміщеннях в межах затверджених Постановою КМУ від 02.02.2011 р. №98 граничних сум витрат на найм житлового приміщення, встановлених з урахуванням включених до рахунків на оплату вартості проживання витрат за користування телефоном, холодильником, телевізором та інших витрат (крім витрат на побутові послуги та витрат на оплату ПДВ), які відшкодовуються у відповідній сумі відрядженому працівникові за наявності документального підтвердження їх сплати.

Схожа норма для відрядження в межах України наведена в п. 5 розд. ІІ Інструкції.

Тобто, відшкодовуються як витрати на найм, так і інші витрати, включені до рахунку на оплату вартості проживання. Зрозуміло, що комунальні послуги – це інші витрати, пов’язані з проживанням. А тому їх відшкодовують у складі витрат на найм житлового приміщення. Коли мова йде про витрати на найм житла, мається на увазі, що це не тільки власне орендна плата за це житло (плата за найм), а й всі інші пов’язані з проживанням витрати.

Причому в Інструкції зазначено, що такі витрати відшкодовуються в розмірі не вище граничних сум, наведених в Постанові №98. Але таке обмеження стосується тільки підприємств, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів. На інші підприємства це обмеження не поширюється.

Щодо відшкодування місцевих податків, читаємо в пп. «є» п. 7 розд. ІІІ Інструкції: «За час перебування у відрядженні працівникові відшкодовуються витрати на обов'язкове страхування та інші документально оформлені витрати, пов'язані з правилами в'їзду та перебування в місці відрядження (у тому числі будь-які збори і податки, що підлягають сплаті у зв'язку із здійсненням таких витрат)».

Тобто, витрати на сплату місцевих податків також потрібно відшкодувати.

Отже, з наведеного випливає, що підприємство може розробити власну інструкцію чи положення про службові відрядження, в якій конкретизувати, які саме витрати підлягають відшкодуванню. Записати туди і витрати на найм приміщення, комунальні витрати, місцеві податки тощо.

Хоча розробляти таку інструкцію чи положення і не обов’язково. Досить того, щоб відшкодування таких витрат погодив керівник підприємства, затвердивши відповідний авансовий звіт, наданий працівником, з прикладеними до нього підтвердними документами.

 

Чи може підприємство віднести зазначені суми відшкодування до витрат?

Так. Підприємство зобов’язане відшкодувати ці витрати працівнику, про що ми сказали вище. А тому воно відносить їх до складу витрат у загальному порядку, як витрати на відрядження.

 

Чи не будуть ці відшкодовані працівнику підприємством витрати вважатися його додатковим благом?

Ні, не будуть.

У пп. «а» пп. 170.9.1 ПКУ прямо зазначено, що не є доходом платника податку - фізичної особи, яка перебуває у трудових відносинах із своїм роботодавцем або є членом керівних органів підприємств, установ, організацій, сума відшкодованих йому у встановленому законодавством порядку витрат на відрядження в межах фактичних витрат, а саме:

  • на найм інших жилих приміщень;
  • інші документально оформлені витрати, пов’язані з правилами в’їзду та перебування у місці відрядження, в тому числі будь-які збори і податки, що підлягають сплаті у зв’язку із здійсненням таких витрат тощо.

Причому вище ми з’ясували, що найм приміщень – це не тільки орендна плата, а й усі інші пов’язані з проживанням витрати. Тому комунальні витрати також відносяться до витрат на найм приміщень.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Щорічний медогляд неповнолітніх працівників
    На підприємстві працює співробітник, якому ще немає 21 року. Під час прийняття на роботу він пройшов медкомісію. Перший медогляд завершився в лютому і поки ще не провели нового медогляду, позаяк підприємство лише зараз проводить атестацію робочих місць. Чи це допустимо?
    31.03.2025189
  • Оплата профкомом медичної допомоги працівникам та їх сім'ям
    Профком планує укласти договір про надання медичної допомоги строком на один рік для працівників підприємства відповідно до умов колективного договору. Договір містить додаток із зазначенням ПІБ працівників компанії та членів їхніх сімей та суми. Чи повинна профспілка сплачувати податки при перерахуванні такої суми? Чи можна скористатися пп. 165.1.19 ПКУ? Яка ознака доходу в додатку 4ДФ?
    28.03.202526
  • Як підприємству реагувати на лист від ТЦК з вимогою до працівника пройти ВЛК?
    Проходили звіряння з ТЦК та СП, отримали лист про недолік, а саме про необхідність пройти ВЛК співробітнику. Як реагувати на це? Чи є у підприємства обов'язок відповідати ТЦК за цим листом? Чи є обов'язком наказом чи іншим документом повідомляти працівника, згідно з яким виявлено недолік? Якщо так, які строки і штрафи?
    21.03.20251 5772
  • Зміни у складі інвентаризаційної комісії при звільненні працівника і прийманні на роботу іншого
    На підприємстві працює три працівники, які входять до складу інвентаризаційної комісії. Один працівник звільняється, а іншого підприємство приймає через два тижня. Як видати наказ про зміну в складі інвентаризаційної комісії? Є думка видати два накази: на дату звільнення працівника та на дату прийняття нового працівника, де у першому наказі прибрати зі складу інвентаризаційної комісії звільненого працівника, а у другому - добавити до складу інвентаризаційної комісії нового працівника. Аналогічно таке здійснити до наказу про експертну комісію. Чи правильно так робити?
    17.03.2025437
  • Розрахунок компенсації при звільненні працівника
    Працівник звільняється 18.03.2024 р. і має невикористані дні відпустки за період 2022-2023 рр. та 2024-2025 рр. Як правильно обчислити середньоденний розрахунок компенсації?
    14.03.20252914