• Посилання скопійовано

Чи може засновник - директор працювати без зарплати?

На новоутвореному підприємстві директор та засновник є однією особою, доходу поки що не має. Чи можна не виплачувати зарплату на той проміжок часу, коли відсутній дохід?

Якщо власник підприємства особисто виконує функції директора, то, таким чином, він хоче оптимізувати витрати свого бізнесу. Адже в такий спосіб, керування підприємством не потребує себе працевлаштовувати, сплачувати собі заробітну плату та здійснювати відрахування до бюджету ПДФО, ЄСВ та ВЗ.

Для цього слід привести статутні документи у відповідність до вимог чинного законодавства і врахувати поради, викладені нижче.

Слід розуміти, що юридично засновник виконує не обов’язки директора підприємства, а лише покладені на нього певні управлінські функції. І це головна його відмінність від директора — найманого працівника.

Виконання засновником обов’язків директора визначено такими нормами законодавства:

  • ч. 2 ст. 65 та ч. 4 ст. 128 ГКУ, відповідно до якої може здійснювати свої права на управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи на основі статуту або інших установчих документів.
  • ч. 3 та ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік, відповідно до якої вести бухоблік, а отже, підписувати фінансову, податкову та іншу звітність.
  • п. 48.5.1 ПКУ, відповідно до якої може підписувати податкову декларацію.

При цьому укладати трудовий договір із директором-засновником не потрібно, як і не потрібно подавати повідомлення про прийняття на роботу. Якщо такого договору немає, то немає й обов’язку нараховувати або виплачувати засновнику заробітну плату. Тим більше жодна законодавча норма не зобов’язує власника підприємства укладати угоди з самим собою, в т. ч. і трудовий договір.

Звертаємо увагу,  у разі, якщо у майбутньому засновник прийме рішення оформитися на посаду директора - найманим працівником, то починаючи з 5 березня 2020 року все одно не потрібно подавати повідомлення про прийняття на роботу, про це ми писали тут.

Оскільки згідно із законодавством трудові відносини передбачають оплату працю найманого працівника, то при оформленні повноважень засновника як директора питання про оплату його праці не ставиться.

Юридично правильно оформляємо виконання засновником функцій директора так:

По-перше, в статуті підприємства слід зазначити порядок управління підприємством засновником (без оформлення із ним трудових відносин). Таке право засновника необхідно оформити рішенням загальних зборів (або рішенням засновника, якщо він один), в якому потрібно передбачити пункт, що дозволяє виконувати управління підприємством одному з його учасників.

При цьому на директора-засновника не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку і йому не нараховується винагорода за виконання представницьких функцій.

У протоколі рішення загальних зборів та статуті підприємства обов’язково необхідно вказати, що:

  • керівник може діяти від імені підприємства без довіреності;
  • із керівником не укладається трудовий договір;
  • керівник не отримує винагороди за виконання своїх обов’язків.

Якщо таких положень у статуті підприємства немає, слід внести зміни до нього рішенням загальних зборів, оформленим протоколом, та подати зміни до державного реєстратора.

По-друге, не потрібно видавати наказ (розпорядження) про призначення засновника на посаду директора, робити запис у трудовій книжці.

Варто пам’ятати про головний принцип роботи директора-засновника — він виконує управлінські повноваження, а не трудові. Не слід давати контролюючим органам зайвий привід визнати діяльність директора-засновника виконанням трудових обов’язків, за що передбачено оплату праці та, відповідно, сплату зборів та податків.

По-третє, на директора-засновника недоцільно розробляти посадову інструкцію, оформляти службові відрядження, відпустки, компенсувати йому витрати, оплачувати листки непрацездатності. Все це лише підтвердить перебування директора-засновника у трудових відносинах із підприємством.

Отже, засновник відповідно до чинного законодавства може виконувати управлінські функції директора та вести бухгалтерський облік без нарахування собі заробітної плати та сплати податків до бюджету і не тільки в період відсутності діяльності, а й для оптимізації витрати свого бізнесу.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Кількість годин за графіком змінності менша від норми робочого часу
    При складанні графіка змінності при підсумованому обліку робочого часу з квартальним обліковим періодом кількість відпрацьованих годин в обліковому періоді виходить менше на 12 годин за норму за 5-денним робочим тижнем за цей же період. Норма в ІІІ кварталі за 5-денним робочим тижнем = 518 годин, а за графіком змінності = 506 годин. Виникає недопрацювання до норми у розмірі 12 годин. Чи потрібно оплачувати таке недопрацювання?
    03.10.2024381
  • Одна посада, але різні оклади у штатному розписі резидента Дія Сіті
    ТОВ – резидент ДІЯ Сіті. У штаті є працівники, які займають одну і ту ж посаду, працюють однакову кількість годин в місяць, але мають різні оклади. Чи коректно відображати в штатному розписі 5 рядків для посади бухгалтера і відповідно 5 різних окладів? Чи оклад має бути у всіх однаковий? Чи потрібно змінювати назви посад в штатному розписі та вносити зміни в трудові книжки?
    30.09.202445
  • Допомога на поховання працівника сумісника від роботодавця
    Помер працівник, який працював за сумісництвом, тобто не за основним місцем роботи. Роботодавець хоче виплатити допомогу на поховання своїм коштом. Чи є обмеження щодо суми такої виплати для сумісника? Як оподатковується така допомога? Як її відображати в єдиній звітності?
    25.09.202437
  • Оформлення на роботу студента ВНЗ на неповний робочий день
    Як оформити на роботу студента ВНЗ очної форми навчання? Чи можна його оформити на неповний робочий день за основним місцем роботи?
    25.09.2024593
  • Оплата відрядження працівників іноземної організації філією
    В Україні зареєстрована філія іноземної благодійної організації, в якій працюють особи-іноземці, які напряму не пов’язані з філією і зарплату отримують з іноземної організації. Час від часу виникає потреба у здійсненні ними відрядження, відповідно, виникають витрати на проїзд, харчування, проживання. Якщо ці витрати покриватиме філія, то чи не буде це для них додатковим благом? Чи не виникнуть через це додаткові податки?
    24.09.202414