• Посилання скопійовано

Чи потрібно ФОП на ЄП проводити коригування середнього заробітку при розрахунку відпускних?

Чи правильно те, коли на підприємстві підвищення окладів працівників не пов’язане із вимогою законодавства, а відбулося в середині року за самостійним рішенням підприємства, то коригувати середній заробіток для відпускних не потрібно? Чи потрібно ФОП на ЄП проводити коригування середньго заробітку при розрахунку відпускних працівникам?

Згідно з п. 10 Порядку №100, середній заробіток коригується на коефіцієнт, якщо у розрахунковому періоді (або періоді збереження середнього заробітку) відбувається підвищення тарифних ставок і посадових окладів відповідно до актів законодавства або за рішеннями, передбаченими в колективних договорах (угодах).

Тобто порядком передбачено, що коригування проводиться тільки, якщо оклад було підвищено або на підставі законодавчого акту (наприклад, зростання мінімальної зарплати), або на підставі колективного договору.

Крім цього, у листі від 04.04.2006 р. №260/13/84-06 Мінсоцполітики наголошує: «у випадку підвищення посадових окладів працівників на підприємстві, в установі, організації, що не відповідає актам законодавства або рішенням, передбаченим у колективних договорах (угодах), коригування середньої заробітної плати як у розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, не провадиться».

Отже, з цього ніби випливає, якщо  колективний договір відсутній, або у ньому не передбачено обов’язкове зростання окладів за певних умов, та/або якщо підвищення окладів працівників не пов’язано із вимогою законодавства (наприклад, збільшенням мінімального розміру посадового окладу), а здійснюється за самостійним рішенням керівника підприємства, коригувати середній заробіток не потрібно.

Проте Держпраці зауважує, що відсутність колективного договору не є підставою для непроведення коригування заробітної плати при розрахунку відпускних (лист від 17.05.2018 р. №3933/4.1/4.1-ДП-18). Адже ст. 97 КЗпП визначено, зокрема, порядок погодження умов оплати праці при відсутності колективного договору. При цьому власник або уповноважений ним орган зобов'язаний погодити питання оплати праці з виборним органом первинної профспілки (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності – з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.

Аналогічних висновків дійшло і Мінсоцполітики у листі від 17.05.2018 р. №838/0/101-18. До того ж, Мінсоцполітики зауважило, що розміри посадових окладів (тарифних ставок), у т. ч. і випадки їх підвищення, можуть встановлюватися в положенні про оплату праці або іншому локальному акті підприємства.

Оскільки коригування середнього заробітку передбачено для того, щоб працівники у випадку підвищення окладів чи тарифних ставок при обчисленні середнього заробітку відповідно до Порядку №100 не втрачали заробітку, на думку Мінсоцполітики, коригування середнього заробітку необхідно проводити і за відсутності колдоговору.

Що стосується госпрозрахункових підприємств та фізосіб-підприємців, то коригування заробітної плати проводять з урахуванням їх фінансових можливостей. Якщо вони не мають можливості провести коригування на коефіцієнт підвищення, приймається рішення про зменшення коефіцієнта коригування. Таке рішення оформлюється наказом (за погодженням з профспілкою або іншим уповноваженим представляти інтереси працівників органом). В наказі слід зазначити причини, які не дозволяють провести коригування в повному обсязі (наприклад, зниження рентабельності, недостатність обігових коштів тощо).

 

Щодо застосування коефіцієнту підвищення ФОПами

Мінсоцполітики в листі від  10.05.2018 р. №766/0/101-18 зауважує, що норма п.10 Порядку №100 встановлена для того, щоб працівники, в разі підвищення їм окладу, не втрачали в заробітку під час відпустки. Також Мінсоцполітики наголошує (і в коментованому листі також), що дія Порядку №100 поширюється не лише на юросіб, а й на фізичних осіб – роботодавців. 

Тому в цьому листі фахівці Мінсоцполітики  роз’яснили, що на ФОПів теж поширюються норми п. 10 Порядку №100, а також те, що у ФОПів коригування заробітної плати та інших виплат провадиться, так само як і в юросіб, які не є бюджетниками, з урахуванням фінансових можливостей.

Докладно про це див. тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024109
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202453
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024438
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427