• Посилання скопійовано

Підприємство щомісяця підвищує оклади працівникам на 10 грн. Чи допоможе це уникнути індексації?

Підприємство підвищує оклади кожного місяця на 10 грн, аби уникнути індексації у місяці її настання. Чи буде це вважатися порушенням, якщо у місяці настання індексації підвищення окладу відбувається на 10 грн, а не на більшу суму?

Відповідно до п. 5 Порядку №1078 у  разі підвищення тарифних ставок (окладів), значення індексу споживчих цін у місяці, у якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100%.

Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Іншими словами, місяць підвищення окладів стає «базовим» місяцем.

Сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абз. 1 цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.

Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу, і розраховується як різниця між сумою індексації та розміром підвищення доходу.

Отже, формально порушення законодавства у такому випадку не виникає. Водночас, такий механізм підвищення доходів працівників може свідчити про відсутність соціальної відповідальності роботодавця та його спроби зменшити витрати на оплату праці незважаючи на наявність інфляції. Думка Держпраці - тут>>

Також нещодавно фахівці Держпраці оприлюднили лист від 07.05.2018 р. №3570/4.1/4.1-ДП-18, у якому розрізняють такі поняття як «ненарахування індексації». Тобто, коли індексація зарплати працівника взагалі не проводилася та «нарахування індексації у неповному обсязі», коли проводилася, але в меншому розмірі, ніж це було передбачено Порядком №1078.

Ненарахування індексації зарплати є порушенням норм ст. 95 КЗпП та, відповідно, мінімальних державних гарантій в оплаті праці. Отже, якщо індексація працівнику не нараховувалася взагалі (зокрема, і в якомусь одному місяці, якщо в цьому місяці вона повинна була нараховуватися), то роботодавцю загрожуватиме штраф - 10 МЗП за ст. 265 КЗпП.

Порушення правил обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації є порушенням Порядку №1078, не підпадає під визначення мінімальних державних гарантій в оплаті праці, наведених у ст. 12 Закону про оплату праці, та належить до категорії інших порушень. Тобто, якщо хоч якась сума індексації працівнику нараховувалася (за місяці, коли вона повинна була нараховуватися), то роботодавцю загрожуватиме штраф - 1 МЗП. Тобто в 10 разів менше! Докладно тут>>

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Казначей Галина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Добровільне страхування при відрядженні: що з оподаткуванням?
    Працівник під час закордонного відрядження оплатив добровільне страхування подорожуючих. Чи підпадає такий вид страхування під поняття "обов'язкового страхування" згідно з пп. 170.9.3 ПКУ? Як уникнути оподаткування ПДФО та ВЗ при відшкодуванні цих витрат?
    29.09.202541
  • Компенсація витрат директора через авансовий звіт
    Директор ТОВ оплатив юридичні послуги з власної банківської картки. Як коректно оформити компенсацію цих витрат через авансовий звіт? Які документи (договір, акт) та на яку особу (директора чи ТОВ) мають бути оформлені для підтвердження цих витрат і включення їх до складу витрат підприємства?
    26.09.2025677
  • Робота за сумісництвом у 5-ти роботодавців одночасно: як це оформити?
    Як правильно з точки зору трудового законодавства оформити трудові відносини та табель обліку робочого часу, якщо головний бухгалтер працює за основним місцем і водночас веде бухгалтерію ще на кількох підприємствах за сумісництвом, виконуючи частину роботи дистанційно у вільний від основної роботи час?
    25.09.20251 402
  • Оплата праці та оформлення робіт при ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
    Як правильно нарахувати заробітну плату та оформити роботу працівників, які ліквідовують наслідки руйнувань від ворожої ракети (17.06.2025 р.) та відновлюють виробництво?
    25.09.202519
  • Переведення з сумісника на основне місце роботи
    Чи обов’язково директору мати основне місце роботи та які наслідки можливі, якщо він працює лише за сумісництвом на кількох ТОВ, у тому числі при наявності бронювання на іншому підприємстві?
    24.09.20252 045