• Посилання скопійовано

Цілодобова праця: як правильно нараховувати зарплату і заповнювати табель?

Охоронна компанія працює цілодобово. В штаті 100 охоронників, з них спочатку 50 приїжджають на тиждень на роботу і працюють цілий тиждень, живуть у тимчасових будівлях та спорудах (охоронні пости), там відпочивають і харчуються. Наступний тиждень - інші 50. І так чергуються. Як правильно нараховувати зарплату і заповнювати табель?

Наведений у запитанні графік роботи є неприпустимим, адже йдеться про істотні порушення законодавства про працю. Працівники не можуть працювати цілодобово тиждень (7 днів) без відпочинку. Із запитання зрозуміло, що це не так: працівники відпочивають і мають перерви на обід, отже, вважати увесь тиждень, протягом якого вони працюють, робочим часом працівників, невірно. 

 Адже при цьому порушується правило щодо нормальної тривалості робочого часу 40 годин на тиждень (ст. 50 КзПП). Відповідно ж до ст. 59 КзПП, тривалість перерви в роботі між змінами має бути не меншою за подвійну тривалість часу роботи в попередній зміні (включаючи і час перерви на обід). Призначення працівника на роботу протягом двох змін підряд забороняється.

Для організації цілодобової роботи з метою дотримання чинного законодавства практика виробила традиційну схему організації змін: "доба-через три". Адже працівники повинні мати не лише міжзмінний відпочинок, але і вихідні дні, які таким чином розподіляються в робочому графіку між добовими змінами. І цей режим роботи має відповідно табелюватися. Тобто, в табелі обліку робочого часу мають зазначатися фактично відпрацьовані працівниками години, а також дні (години) їх відпочинку. 

Існує також графік роботи через день, при якому організуються робочі зміни по 11,5 годин на добу. Оскільки доба складається з 24 годин, вона умовно розділяється на дві частини (по 12 годин), із яких по 30 хвилин працівникам надається обідня перерва (час відпочинку). При цьому, якщо на посту працює приміром два працівники, то протягом обідньої перерви на роботі залишається одна особа (тобто перерва повинна надаватися обом працівникам у різний час). 

Деякі підприємства організують роботу за майже аналогічною схемою, але робочі зміни організуються по 11,5 годин на добу за схемою: "тиждень-через тиждень". Працівник працює зміну: 7 днів по 11,5 годин, після того відпочиває 7 днів. Водночас при цьому порушується наведене вище правило щодо тривалості міжзмінного відпочинку (ст. 59 КзПП). Методичні рекомендації щодо застосування підсумованого обліку робочого часу, затверджені наказом Мінпраці від 19.04.2006 р. №138, говориться про те, що в окремих випадках тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку може бути скорочена, але не менше як 12 годин на добу. Порядок запровадження підсумованого обліку робочого часу визначено ст. 61 КзПП та роз’яснено у названих Методрекомендаціях.

Звернімо увагу на те, що в разі коли працівники підприємства регулярно працюють понад нормальну тривалість робочого часу (40 годин на тиждень або відповідна цій нормі місячна тривалість робочого часу), то, як правило, єдиним правильним способом організувати їх працю є впровадження внутрішнього сумісництва. Адже підприємство не може завчасно планувати регулярне залучення працівників до надурочних робіт (навіть із подвійною оплатою). Це порушення трудового законодавства!

Якщо ж працівники оформлені наприклад на 1,5 ставки (1 ставка – основна та 0,5 ставки – сумісництво), то норма тривалості робочого часу для них відповідно збільшується в 1,5 рази.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Кравчук Олексій, д.ю.н., аудитор

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Оплата праці

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Оплата праці»

  • Доплата за шкідливі умови праці: коли проводити?
    Підприємство вперше виконало атестацію робочих місць. Відповідно має бути доплата за шкідливі умови праці. Цю доплату здійснювати з якого часу: з дати актів, з першого числа наступного місяця після проведення атестації чи з початку створення вакансії? Які є нормативні джерела щодо оплати та строків доплати за шкідливі умови праці?
    13.03.20245581
  • Зарплата раз на місяць на прохання працівників
    Працівники підприємства наполягають, щоб заробітну плату їм виплачували раз на місяць у повному обсязі. Чи можна задовольнити це прохання?
    26.02.20243 6354
  • Доплати водію асенізаційної машини під час ремонту
    Водію асенізаційної машини встановлена доплата до посадового окладу за інтенсивність праці - 12% та доплата за шкідливі умови праці - 4% (за результатами атестації робочого місця). Чи нараховувати вказані доплати за дні, коли автомобіль перебуває на ремонті?
    25.01.202442
  • Простій автомобілю на кордоні: як оплачувати водію?
    Юридична особа, платник податку на загальних підставах, здійснює автоперевезення товарів. Працівник перебував у відрядженні 20днів ( в тому числі субота, неділя). Як нараховується заробітна плата за цей період (субота – авто стояло на кордоні, в неділю - водій не працював)?
    13.12.2023202
  • Компенсація при звільненні та вихідна допомога працівнику за погодинною оплатою праці
    Як визначити розмір вихідної допомоги при звільненні за скороченням та компенсацію невикористаної відпустки працівнику, який звільняється в грудні 2023 року, працює за погодинною ставкою – 40,25 грн, що менше мінімальної 40,46 грн? Нарахувань в 2023 році не було. Має 28 днів невикористаної відпустки
    04.12.20231 098