• Посилання скопійовано

Чи може директор на час призупинення діяльності не отримувати заробітну плату?

Підприємство не працює та не нараховує зарплату протягом 10-ти років. Директор є засновником підприємства. Звіт з ЄСВ подається «нульовий». Чи можна не подавати в такому випадку звіт? Чи зазначати, що директор-засновник весь час перебуває у відпустці за власний рахунок?

Відпустка без збереження заробітної плати

Розділом VI Закону №504 та ст. 84 КЗпП передбачено надання відпустки без збереження заробітної плати. Зокрема, за сімейними обставинами та з інших причин працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником та власником або уповноваженим ним органом, але не більше 15 календарних днів на рік. Відпустки за власний рахунок для директора на час призупинення діяльності підприємства законодавчо не передбачена.

Отже, зазначати про відпустку за власний рахунок за цей період не потрібно.

 

Звіт з ЄСВ та ф. №1ДФ

Згідно з п. 11 розділу II Порядку №435, якщо юридичні особи або фізичні особи - підприємці не використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, Звіт за найманих працівників до органів доходів і зборів ними не подається.

Головне правило:

1) Чи перебуває суб’єкт господарювання у трудових відносинах із фізособами?

2) Чи діє у такого суб’єкта господарювання договір ЦПХ, за яким він має сплатити винагороду за роботи/послуги (договору оренди це не стосується, адже орендна плата не є базою для нарахування ЄСВ)?

І якщо відповідь на ці питання «так», то Звіт обов’язково треба подавати. Хоча б лише для того, щоб зазначити у таблиці 6 кількість днів перебування фізосіб у трудових або цивільно-правових відносинах. Якщо ж діяльності не було і трудових відносин не має (а також виплат за договором ЦПХ), то звіт з ЄСВ за формою д. №4 подавати не потрібно.

Аналогічна ситуація і з ф. №1ДФ: якщо немає нарахованого/виплаченого доходу, немає нарахованого/сплаченого ПДФО чи ВЗ, то його подавати не потрібно.

 

Виконання засновником функцій директора безоплатно

Статтями 65 та 128 ГКУ передбачено, що керувати підприємством, установою, організацією може як сам власник (засновник), так і найманий працівник.

При цьому, ДФСУ в ІПК від 01.06.2017 р. №435/6/99-99-15-02-02-15/ІПК визнає можливість призначити для здачі звітності особу-підписанта (відомості про яку будуть внесені до Єдиного державного реєстру) без призначення директора за умови, що господарська діяльність не провадиться і на підприємстві відсутні штатні працівники.

Крім того, Мінсоцполітики в листі від 07.02.2012 р. №113/13/84-12 зазначало, що форма участі власника (учасників) в управлінні підприємством у випадку, якщо він виконує свої посадові обов’язки без укладання трудового договору, і спосіб винагороди власнику за таку діяльність можуть бути визначені в установчих документах.

Зверніть увагу, що у разі, якщо директором підприємства є найманий працівник, з яким оформлюються трудові відносини (в тому числі це може бути і засновник), на нього поширюються трудові гарантії, зокрема, оплата праці, лікарняних, надання відпустки, зарахування трудового стажу тощо. І відповідно за такого способу управління підприємством потрібно оформити найнятого працівника та сплачувати за нього відрахування до бюджету, а як було зазначено вище відпустку за власний рахунок засновник як найманий працівник може використовувати не більше 15 к. д. на рік.

Тобто, якщо засновник підприємства був оформлений на підприємстві як найманий працівник – директор, то для того, щоб мати право не нараховувати йому заробітну плату на час відсутності діяльності на підприємстві необхідно було припинити з ним трудові відносини. Тобто засновник мав би виконувати управлінські функції як власник підприємства, а не як директор (зокрема, безоплатно). В іншому випадку підприємство мало б нараховувати заробітну плату та сплачувати ЄСВ директору як працівнику.

 

Яким чином оформити виконання управління підприємством без директора?

На загальних зборах учасників (або власником) приймається рішення тимчасово діяти без директора (у тому числі, якщо підприємство не провадить господарської діяльності або тимчасово її припинило), зокрема, для цього потрібно:

  • у статуті підприємства передбачити положення, згідно з яким управління ним може здійснювати засновник, а також зазначити порядок управління підприємством засновником (без оформлення з ним трудових відносин). Якщо такого положення у статуті немає, слід внести зміни до нього рішенням загальних зборів, оформленим протоколом;
  • загальними зборами засновників (або засновником) ухвалити рішення про управління підприємством засновником на підставі статуту та оформити його протоколом.

У протоколі рішення загальних зборів та статуті підприємства обов’язково потрібно вказати, що:

  • керівник може діяти від імені підприємства без довіреності;
  • із керівником не укладається трудовий договір;
  • керівник не отримує винагороди за виконання своїх обов’язків;
  • внести відомості про засновника, який виконує функції директора, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських об’єднань;
  • повідомити податковий орган, у якому підприємство перебуває на обліку. Для цього подається заява за формою №1-ОПП з позначкою «Зміни»;
  • за необхідності переоформити договір на визнання електронних документів та картку із зразками підписів уповноважених осіб в обслуговуючому банку.

Отже, для того, щоб не виплачувати засновнику, який виконує функції директора заробітну плату, підприємство мало б звільнити його з посади директора, як найманого працівника і покласти виконання відповідних обов’язків протоколом загальних зборів (вказавши, що такі функції виконуються безоплатно).

В іншому випадку податківці можуть вбачати тут наявність трудових відносин, а відповідно і обов’язку нарахування, виплати зарплати та сплати податків. Однак, законодавчо такі обмеження не прописано. Власнику підприємства надано право здійснювати управління підприємством у будь-який час, якщо це передбачено статутом підприємства чи іншими установчими документами. Крім того, як зазначено у запитанні, підприємство простоює протягом 10-ти років, тому вважаємо, що це може бути додатковим аргументом тому що між підприємством і засновником відсутні трудові відносини і він виконує управлінські функції безоплатно як засновник (та все ж таки краще подбати про накази та протоколи щодо звільнення з посади директора і початку виконання управлінських функцій згідно протоколу як засновник).

Також про це ми писали тут та тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Оплата праці

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Оплата праці»

  • Оподаткування МД на лікування дитини працівника
    У працівника є дитина з інвалідністю, якій необхідна операція. Підприємство надає матеріальну допомогу на лікування дитини. Чи потрібно "прив’язувати" виплату цієї допомоги до відпустки працівника? Чи можна виплачувати в інший період? Як оподатковується ця матеріальна допомога? Чи обмежується розмір цієї допомоги?
    08.10.202436
  • Облік доплат за шкідливі умови праці
    Доплата за роботу в шкідливих та важких умовах праці не входить у фонд заробітної плати та згідно з наказом по підприємству сплачуються за кошти підприємства. Які бухгалтерські проведення при нарахуванні таких доплат повинні бути?
    27.09.20242771
  • Індексація при періодичному піднятті окладів після їх зниження у 2022 році
    Останнє підвищення окладу за посадою до суми 12000 грн відбулося 01.01.2021 р. З 01.04.2022 р. оклад за посадою був зменшений до 6500 грн і надалі збільшувався разом з підвищенням мінімальної заробітної плати. З 01.04.2024 р. оклад 8000 грн, базовий місяць для нарахування індексації – грудень 2023 р. З якого періоду потрібно буде змінити базовий місяць: з дати, коли оклад перевищить 12000 грн?
    24.09.202446
  • Індексація при зниженні та (не) піднятті окладів
    Працівникові не підвищували оклад з 01.01.2015 року. Як нараховувати індексацію? У працівника до 2021 року була ставка 12 000 грн, в 2022 році зменшили оклад до 7 000 грн. В січні 2024 року було підняття зарплати і підвищили оклад до 8500 грн. Як нараховувати індексацію?
    04.09.202484
  • Які є ризики при виплаті зарплати працівника за його розпорядженням на рахунок іншої людини?
    Працівник подав роботодавцю заяву про те, щоб його зарплату перераховувати на рахунок іншої людини. Наскільки ризикованою є така практика?
    30.07.20241 105