• Посилання скопійовано

Одиниця виміру в первинних документах

ТОВ, платник податку на прибуток на загальних підставах, уклало договір на надання інформаційно-консультаційних послуг з ФОПом, платником єдиного податку ІІІ групи. За умовами договору, обсяг наданих послуг обчислюється в умовних годинах. Чи може бути використана одиниця виміру наданих послуг «умовна година» в актах виконаних робіт та договорі?

В основі будь-якої господарської операції є договір між покупцем(замовником) та продавцем (виконавцем). Адже відповідно до ст. 626 ЦКУ, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних  прав та обов’язків. Договір є підставою, з якої виникає зобов’язання, виконання якого оформлюють первинним документом.

Підтвердженням факту зобов’язань згідно з договором є винятково первинні документи. А тому вони мають відповідати умовам договору, в межах якого здійснюється господарська операція.

Обов’язковими реквізитами первинного документу, відповідно до ст. 9 Закону про бухоблік та п. 2.4 Положення №88 є

  • назва документа (форми);
  • дата складання;
  • назва підприємства, від імені якого складено первинний документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Як бачимо, одиниця виміру господарської операції є в цьому переліку.

Слід зауважити, що зазначаючи в первинних документах одиниці виміру, рекомендуємо користуватися Класифікатором системи позначень одиниць вимірювання та обліку ДК 011-96, затвердженим наказом Держстандарту України від 09.01.1997 р. №8. З 1 січня 2015 року, графа 5 « Одиниця виміру товару/послуги» податкової накладної  заповнюється саме відповідно до КСПОВО.

Податківці в листі від 30.01.2019 р. №335/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, зауважують, що у разі, якщо вартість товару/послуги визначається із застосуванням одиниць обліку, які відображаються у первинних документах, регістрах бухгалтерського обліку, то у графі 4 зазначається умовне позначення відповідної назви одиниці вимірювання/обліку (українське) та у графі 5 - код відповідної одиниці вимірювання/обліку.

У разі, якщо товар/послуга, що постачається, має одиницю обліку, яка відсутня у КСПОВО, у графі 4 податкової накладної зазначається умовне позначення одиниці вимірювання такого товару/послуги, яке використовується для обліку та відображається у первинних документах, а графа 5 не заповнюється.

Отже, зазначення платником податку при заповненні граф 4 та/або 5 податкової накладної одиниці виміру товарів/послуг здійснюється з урахуванням первинних документів.

Тобто податківці припускають, що можливі ситуації, коли одиниця обліку відсутня у Класифікаторі та пов’язують заповнення граф податкової накладної відповідно до первинних документів.

Слід зауважити, що Класифікатором ДК 011-96 прямо не передбачено такої одиниці виміру як умовна година. Серед одиниць простору та часу знаходимо секунда, хвилина, година, доба тощо. Умовних одиниць виміру ДК 011 -96  не передбачено.

Тож, на нашу думку, бажано використовувати одиниці виміру, які прямо зазначені в Класифікаторі ДК 011-96 та вказувати їх як в договорі, первинних документах так і в податкових накладних.

Водночас, враховуючи позицію податкіців, що може бути одиниця виміру, яка відсутня в Класифікаторі ДК 011-96, допускається і така ситуація. Проте сторони договору мають представляти умовно кажучи «скільки це?» або «яка це відстань часу?»,  щоб в підсумку вийти на загальну суму договору  і уникнути можливих питань та непорозумінь  в майбутньому у вирішенні спірних ситуацій.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михайло

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Первинні документи (ТТН) для витрат на транспортування в Порту (на території підприємства)
    Компанія-експедитор залучає перевізників для транспортування вантажу між складами на території Порту. Замовник надає лише довідку з переліком авто, кількістю ходок і масою вантажу, відмовляючись оформляти ТТН, оскільки перевезення відбувається без виїзду з охоронюваної портової території. Чи є така довідка достатнім первинним документом для підтвердження витрат на залучений транспорт у податковому обліку?​
    Сьогодні 16:1920
  • Е-ΤТН при доставці товару власним транспортом постачальника
    Постачальник доставляє товар покупцю власним автотранспортом, без залучення стороннього перевізника. Чи є в такому випадку обов’язковим оформлення електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН)?
    12.12.202567
  • Оприбуткування імпортних запчастин: мова назви та переклад інвойсу
    Підприємство імпортує запчастини. До митниці надано лист з перекладом назв запчастин за артикулами згідно з інвойсом, проте в митній декларації назви вказано англійською мовою. Як коректно оприбуткувати запчастини (назва в бухобліку)? Чи необхідно вносити зміни до митної декларації? Чи обов'язковий переклад інвойсу українською мовою і чи достатньо перекладу менеджера підприємства? Чи потрібен переклад бюро перекладів?
    08.12.202544
  • Дата підписання видаткової накладної при отриманні товару
    Постачальник складає видаткову накладну на дату оплати товару, але фактичне отримання відбувається раз на тиждень. Чи може покупець при підписанні видаткової накладної зазначати фактичну дату отримання товару, якщо вона відрізняється від дати складання накладної постачальником?
    05.12.20258324
  • Закриття дебіторської заборгованості за відновленими актами: що в обліку?
    У 2017 році підприємство перерахувало передоплату за послуги, первинні документи на отримання послуг були втрачені, у бухобліку залишилась дебіторська заборгованість за виданими авансами. У листопаді 2025 року отримано від контрагента скан-копії підписаних з обох сторін актів наданих послуг. Як коректно закрити дану заборгованість у бухобліку?
    05.12.202573