• Посилання скопійовано

Одиниця виміру в первинних документах

ТОВ, платник податку на прибуток на загальних підставах, уклало договір на надання інформаційно-консультаційних послуг з ФОПом, платником єдиного податку ІІІ групи. За умовами договору, обсяг наданих послуг обчислюється в умовних годинах. Чи може бути використана одиниця виміру наданих послуг «умовна година» в актах виконаних робіт та договорі?

В основі будь-якої господарської операції є договір між покупцем(замовником) та продавцем (виконавцем). Адже відповідно до ст. 626 ЦКУ, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних  прав та обов’язків. Договір є підставою, з якої виникає зобов’язання, виконання якого оформлюють первинним документом.

Підтвердженням факту зобов’язань згідно з договором є винятково первинні документи. А тому вони мають відповідати умовам договору, в межах якого здійснюється господарська операція.

Обов’язковими реквізитами первинного документу, відповідно до ст. 9 Закону про бухоблік та п. 2.4 Положення №88 є

  • назва документа (форми);
  • дата складання;
  • назва підприємства, від імені якого складено первинний документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Як бачимо, одиниця виміру господарської операції є в цьому переліку.

Слід зауважити, що зазначаючи в первинних документах одиниці виміру, рекомендуємо користуватися Класифікатором системи позначень одиниць вимірювання та обліку ДК 011-96, затвердженим наказом Держстандарту України від 09.01.1997 р. № 8. З 1 січня 2015 року, графа 5 « Одиниця виміру товару/послуги» податкової накладної  заповнюється саме відповідно до КСПОВО.

Податківці в листі від 30.01.2019 р. №335/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, зауважують, що у разі, якщо вартість товару/послуги визначається із застосуванням одиниць обліку, які відображаються у первинних документах, регістрах бухгалтерського обліку, то у графі 4 зазначається умовне позначення відповідної назви одиниці вимірювання/обліку (українське) та у графі 5 - код відповідної одиниці вимірювання/обліку.

У разі, якщо товар/послуга, що постачається, має одиницю обліку, яка відсутня у КСПОВО, у графі 4 податкової накладної зазначається умовне позначення одиниці вимірювання такого товару/послуги, яке використовується для обліку та відображається у первинних документах, а графа 5 не заповнюється.

Отже, зазначення платником податку при заповненні граф 4 та/або 5 податкової накладної одиниці виміру товарів/послуг здійснюється з урахуванням первинних документів.

Тобто податківці припускають, що можливі ситуації, коли одиниця обліку відсутня у Класифікаторі та пов’язують заповнення граф податкової накладної відповідно до первинних документів.

Слід зауважити, що Класифікатором ДК 011-96 прямо не передбачено такої одиниці виміру як умовна година. Серед одиниць простору та часу знаходимо секунда, хвилина, година, доба тощо. Умовних одиниць виміру ДК 011 -96  не передбачено.

Тож, на нашу думку, бажано використовувати одиниці виміру, які прямо зазначені в Класифікаторі ДК 011-96 та вказувати їх як в договорі, первинних документах так і в податкових накладних.

Водночас, враховуючи позицію податкіців, що може бути одиниця виміру, яка відсутня в Класифікаторі ДК 011-96, допускається і така ситуація. Проте сторони договору мають представляти умовно кажучи «скільки це?» або «яка це відстань часу?»,  щоб в підсумку вийти на загальну суму договору  і уникнути можливих питань та непорозумінь  в майбутньому у вирішенні спірних ситуацій.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024283
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024562
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202484
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024103
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023122