• Посилання скопійовано

Запізнілі первинні документи: де місце витратам?

Підприємство у 2018 р. не включило до витрат послуги хостингу та розробку веб-сайту, оскільки не отримало актів виконаних робіт в 2018 р. Вони надійшли лише в 2019 р. Як можна включити їх в 2019 р., не змінюючи декларації на прибуток та фінансових результатів за 2018 р.?

Сайт, хостинг, домен – витрати?

Перш за все відмітимо, що якщо сайт не може безпосередньо генерувати дохід – тобто так би мовити сайт-візитка, то тоді витрати на його створення є витратами на збут (рахунок 93). В протилежному випадку – маємо справу із НМА.

Що стосується хостингу, то якщо здійснюється оплата хостингу наперед, наприклад, на 1 рік, то оплачені кошти є витратами майбутніх періодів (рахунок 39), а вже щомісяця/щокварталу поступово визнавати витрати (рахунок 93). Детально про все це ми говорили тут.

Додатково зазначимо, що якщо сайт є НМА, то витрати на доменне ім’я включаються до первісної вартості НМА, якщо ж сайт є витратами, то й оплата доменного ім’я є витратами.

Тому, зважаючи на вищесказане, у платника податку в обліку 2018 року мали бути визнані:

  • або НМА
  • або витрати щодо створення сайту-візитівки.

А що стосується витрат на хостинг, то в залежності від того хостинг сплачувався щомісяця чи наперед, в обліку або мали бути відображені витрати майбутніх періодів та витрати звітного періоду.

 

В якому періоді визнавати витрати по запізнілих документах?

А тепер що стосується дати визнання витрат. Відповідно до п. 7 П(С)БО 16 витрати, які неможливо  прямо  пов'язати  з  доходом  певного  періоду,  відображаються у складі витрат того звітного періоду,  в якому вони були здійснені. Й це не залежить від того, чи на момент складання фінзвітності надійшли первинні документи від постачальників чи ні. Витрати, понесені у 2018 році, мають бути відображені у 2018 році.

Мінфін у листі від 22.04.2016 р. №31-11410-06-5/11705 роз'яснив, що витрати, щодо яких на момент складання фінансової звітності не отримано первинних документів від контрагентів, визнаються в періоді отримання доходу, для отримання якого вони здійснені, або їх фактичного понесення, якщо витрати неможливо прямо пов'язати з доходом. При цьому достатнім до моменту отримання первинних документів від контрагента є застосування первинних документів, створених підприємством самостійно у довільній формі з дотриманням вимог Закону щодо обов'язкових реквізитів первинного документа. Тобто витрати, стосовно яких на момент складання фінансової звітності не отримано первинних документів від контрагентів, все одно мають бути відображені за правилами п. 7 П(С)БО 16.

I ми переконані, що це правило поширюється як на ситуацію, коли первинний документ складений правильною датою, але був отриманий із запізненням, так і на ситуацію, коли операція була здійснена в одному періоді, а первинний документ був складений у наступному.

Сума операції має бути розрахункова. При цьому наразі консультант притримується позиції, що резервів створювати не потрібно. Про це ми зазначали тут.

Тож є два варіанти дій з запізнілими первинними документами:

  • Відображати операції за розрахунковою сумою, тобто дотримуватися рекомендацій Мінфіну, складати бухгалтерську довідку чи інший документ і фіксувати при отриманні відповідного допроводити чи сторнувати частинку.

Не відображати, оскільки немає первинки, а при отриманні первинки виправляти бухгалтерську помилку і, можливо, доведеться виправляти помилку з податку на прибуток, адже буде викривлено і бухфінрезультат.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Підписання первинних документів минулого періоду в електронній формі
    Підприємство, що веде паперовий документообіг, виявило відсутність оригіналів актів та видаткових накладних за минулий звітний період. Договором передбачено е-документообіг. Чи є порушенням законодавства підписання цих документів в електронній формі в поточному періоді з датою документа, що відповідає даті госпоперації, та як це впливає на податковий облік?
    03.09.20252 138
  • Чи потрібно оновлювати документи ФОПу для укладення договору?
    Які документи має надати ФОП-перевізник у випадку перевезення вантажів при укладанні договору із замовником? Якого терміну вони мають бути? Наприклад, договір укладається 22.08.2025 року, а він надає виписку (свідоцтво) 2023 року, чи має він надати "свіжий" витяг з ЄДР (наприклад, станом на 01.01.2025 р.) та Витяг про сплату ЄП, інші документи? Тобто чи важливо оновлювати документи хоча б на початок звітного року?
    02.09.202534
  • Які терміни зберігання документів для фізособи-підприємця?
    Які обов'язкові строки зберігання первинних документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів, для ФОПа з урахуванням норм ПКУ щодо зупинення строків давності?
    01.09.2025512
  • Яке документальне оформлення давальницької сировини?
    Як документально оформити операції з давальницькою сировиною між двома ФОПами: замовником, який закуповує сировину, і виконавцем, який виготовляє з неї готову продукцію? Які первинні документи необхідні для податкової, щоб підтвердити передачу, виробництво та повернення готової продукції?
    29.08.202578
  • Заповнення ТТН при доставці товару через перевізника "Нова пошта"
    Постачальник доставляє товар покупцю, використовуючи змішану схему: власним авто везе вантаж до відділення "Нової пошти", а вже "Нова пошта" здійснює адресну доставку покупцю. Постачальник оформив єдину ТТН, де вказав своє авто, але перевізником зазначив "Нову пошту", а пунктом розвантаження – адресу покупця. Який правильний порядок заповнення ТТН, зокрема, полів "Автомобільний перевізник" та "Пункт розвантаження"?
    25.08.20251 771