• Посилання скопійовано

Страхові виплати за пошкоджений товар: облік та оподаткування

Товар (книги) при транспортуванні пошкодили. Страхова компанія відшкодувала частину збитків. Як документально оформити списання? Як оподатковується та відображається в бухобліку списання товару та відшкодування страховою компанією?

Документальне оформлення

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. При цьому первинними документами є документи, що мають всі обов’язкові реквізити первинних документів:

  • назву документа (форми);
  • дату  складання;
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг госпоперації, одиницю виміру госпоперації;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення госпоперації і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні госпоперації.

На сьогодні для списання запасів затверджено форму акта (№З-2) наказом Держказначейства  №130 від 18.12.2000 р.  Але така форма первинного документа в обов’язковому порядку застосовується бюджетними установами. Всі інші підприємства можуть використовувати цю форму за бажанням, або ж розробити свої форми. Головне, щоб такі документи мали всі обов’язкові реквізити, що зазначені вище. 

На практиці для цього можна застосовувати акт списання запасів, форму якого можна розробити з урахуванням вищенаведеної інформації. При цьому, у первинному документі варто зазначити підставу для списання таких матеріалів та зазначати осіб, що відповідальні за зберігання ТМЦ.

Згідно з п. 7 П(С)БО 15  до складу інших операційних доходів включаються суми інших доходів від операційної діяльності підприємства, зокрема, відшкодування раніше списаних активів. Відповідно, одночасним визнанням страховою компанією суми страхового відшкодування, підприємство у своєму обліку визнає дохід у розмірі такого відшкодування проводкою Дт 375 "Розрахунки за відшкодуванням завданих збитків" та Кт 719 "Інші доходи від операційної діяльності". Отримання грошових коштів від страхової компанії відображається записом Дт 311 Кт 375.

 

Бухоблік

Перш за все у бухобліку доведеться списати зіпсований товар. Витрати від зіпсованих матеріальних цінностей (товару) обліковуються на рахунку 947 "Нестачі і втрати від псування цінностей". Детальніше про оформлення списання зіпсованих ТМЦ читайте тут>> 

Зверніть увагу: при списанні зіпсованих товарів у підприємства можуть виникнути корисні залишки – у даному випадку - макулатура від здавання якої підприємство може отримати дохід. Вартість оприбуткованої макулатури відображається за кредитом рахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності" та дебетом рахунку 209 "Інші матеріали".

 

 

ПДВ

Списання ТМЦ, які втратили ознаки активу за своєю суттю, належить до операцій, що не є госпдіяльністю платника ПДВ. Відповідно, виникає необхідність нарахування ПЗ, якщо такі ТМЦ були придбані з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту) п. 198.5 ПКУ.

Згідно з пп. 196.1.3 ПКУ не є об’єктом оподаткування ПДВ операції з надання послуг із страхування, співстрахування або перестрахування особами, які мають ліцензію на здійснення страхової діяльності відповідно до закону, а також пов’язаних з такою діяльністю послуг страхових брокерів та страхових агентів.

Отже, оскільки надання послуг із страхування і перестрахування не є об’єктом оподаткування, то виплата страхових платежів також не є об’єктом оподаткування ПДВ та операція з отримання таких страхових платежів чи операція з їх виплати не змінює суму податкового кредиту або податкових зобов’язань ані у застрахованої особи, ані у страхової компанії (страховика).

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

При списанні ТМЦ, придбаних у резидентів, податкових різниць не виникає, однак, зважайте, що за пп. 140.5.4 ПКУ фінрезультат повинен збільшуватися на 30% вартості товарів, придбаних у нерезидентів (у тому числі пов’язаних осіб - нерезидентів), зареєстрованих у державах, зазначених у пп. 39.2.1.2 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік збору та реалізації макулатури
    Підприємство збирає макулатуру із власних контейнерів збору. У вересні 2025 зібрано 3,85 тонн. Авто підприємства їздить та збирає макулатуру, яку населення викидає в такі контейнери. Які бухгалтерські проведення (Дт/Кт) необхідно застосувати для відображення операцій: 1) оприбуткування 3,85 т макулатури, зібраної з власних контейнерів роздільного збору (визнання запасу за справедливою вартістю/ціною реалізації 5000 грн/т: ДТ 201 КТ 718?); 2) подальшої реалізації цього обсягу (3,85 т) покупцю за ціною 5000 грн/т у вересні 2025 року?
    Сьогодні 14:5718
  • Податкові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів: звірка з ОСВ, МНМА та заповнення додатку РІ
    Надайте роз'яснення щодо податкових різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів у додатку РІ до декларації з податку на прибуток. Зокрема, необхідно з'ясувати: з якими рахунками ОСВ звіряти дані, чи співпадають суми амортизації в додатку РІ і балансі, як перевірити правильність нарахування різниць, чи включаються МНМА до додатків АМ та РІ, та як відображати амортизацію МНМА при співпадінні бухгалтерських і податкових строків експлуатації
    Сьогодні 13:1049
  • Облік придбання мобільного захисного укриття (модульної споруди)
    Як слід класифікувати та відображати в бухгалтерському обліку придбання підприємством мобільного (модульного) захисного укриття (бетонної споруди), призначеного для захисту працівників, та який порядок відображення його вартості у податковому обліку з податку на прибуток?
    Сьогодні 10:1034
  • Підтвердження витрат ТОВ на основі електронного акта від ФОП, отриманого електронною поштою
    Чи є електронний акт виконаних робіт, отриманий ТОВ (на загальній системі оподаткування) електронною поштою від ФОПа в архівному файлі та підписаний лише кваліфікованим електронним підписом (КЕП) ФОП, належним первинним документом для підтвердження витрат у податковому та бухгалтерському обліку? Яким чином ТОВ має оформити зустрічний підпис такого акта?
    Сьогодні 07:5755
  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.2025261