Документальне оформлення
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку госпоперацій є первинні документи. При цьому первинними документами є документи, що мають всі обов’язкові реквізити первинних документів:
- назву документа (форми);
- дату складання;
- назву підприємства, від імені якого складено документ;
- зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
- посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
- особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
На сьогодні для списання запасів затверджено форму акта (№З-2) наказом Держказначейства 18.12.2000 р №130. Але така форма первинного документа в обов’язковому порядку застосовується бюджетними установами. Всі інші підприємства можуть використовувати цю форму за бажанням, або ж розробити свої форми. Головне, щоб такі документи мали всі обов’язкові реквізити, що зазначені вище.
На практиці для цього можна застосовувати акт списання запасів, форму якого можна розробити з урахуванням вищенаведеної інформації. При цьому, у первинному документі варто зазначити підставу для списання таких матеріалів та зазначати осіб, що відповідальні за зберігання ТМЦ.
Бухгалтерський облік
У бухобліку списання ТМЦ відображається бухгалтерським записом за кредитом рахунків обліку таких ТМЦ (20, 22, 26, 28) у кореспонденції з дебетом субрахунків 949 "Інші витрати операційної діяльності" або 947 "Нестачі і втрати від псування цінностей" (у випадку, якщо ТМЦ списуються внаслідок нестачі або псування).
У даному випадку, більш доцільно застосовувати субрахунок 949, оскільки немає фактів нестачі або псування цінностей. Вартість оприбуткованого металобрухту відображається за кредитом рахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності" та дебетом рахунку 209 "Інші матеріали".
Отже, до складу витрат буде списано вартість запасних частин та МШП у сумі 60 тис. грн, а замість них буде оприбутковано вартість металобрухту в сумі 5 тис. грн.
ПДВ
Списання ТМЦ, які втратили ознаки активу за своєю суттю, належить до операцій, що не є госпдіяльністю платника ПДВ. Відповідно, виникає необхідність нарахування ПЗ, якщо такі ТМЦ були придбані з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту). Оскільки зазначені у запитанні ТМЦ були придбані до 01.07.2015 р. і підприємство включило суму ПДВ у складі вартості таких ТМЦ до податкового кредиту, то необхідно не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду, у якому відбулось їх списання, скласти і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну відповідно до до п. 198.5 ПКУ.
Податок на прибуток
Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.
При списанні ТМЦ, придбаних у резидентів, податкових різниць не виникає, однак, зважайте, що за пп. 140.5.4 ПКУ фінрезультат повинен збільшуватися на 30% вартості товарів, придбаних у нерезидентів (у тому числі пов’язаних осіб - нерезидентів), зареєстрованих у державах, зазначених у пп. 39.2.1.2 ПКУ.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити