• Посилання скопійовано

Обліковували окремо, а продаємо як один об’єкт: що в обліку?

ТОВ – платник податку на прибуток та ПДВ продає будівлю з обладнанням (система охорони та відеоспостереження, система кондиціонування, тепловий насос та інше вартісне обладнання), що обліковуються на субрахунку 103 та 104 відповідно. В договорі купівлі-продажу зазначена одна позиція «будівля». Як відобразити цю операцію в обліку?

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 7 та п. 4 Методрекомендацій №561 об'єкт основних засобів – це: 

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання  певних самостійних функцій;
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів.

Отже, у підприємства є вибір: обліковувати будівлю та обладнання разом як один об’єкт обліку чи як декілька об’єктів. Все залежить від інформаційних потреб користувачів та професійного судження бухгалтера. Відповідно до наведеної умови, підприємство прийняло рішення обліковувати ці об’єкти окремо. В загальному порядку при продажу будівлі та обладнання в договорі мало було виділено дві позиції: будівля та обладнання з його деталізацією в акті приймання-передачі. Це суттєво спростило б облік.

Зауважимо, що розглядаємо можливість об’єднання компонентів ОЗ, що мають ознаки ОЗ і забезпечують його функціонування як однієї одиниці. Наприклад, система кондиціонування безпосередньо є компонентом будівлі, що забезпечує вентиляцію та кондиціонування повітря в приміщенні та може обліковуватися як окремий компонент так і у складі будівлі, на відміну від кондиціонера, що є додатковим обладнанням і може бути демонтований без додаткових витрат і обліковується саме у складі обладнання.

Перед продажем підприємству необхідно об’єднати декілька об’єктів основних засобів в один. Документально оформляємо це наступним чином: 

- складаємо наказ, яким визначаємо, які компоненти будуть включені до єдиного об’єкта, параметри для розрахунку амортизації нового об’єкта (строк корисного використання, первісна та залишкова вартість);

- на підставі бухгалтерської довідки та акту приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основного засобу, відображаємо це в обліку;

- інвентарні картки за старими об’єктами закриваємо і відкриваємо нову на новий об’єкт.

В обліку ця операція буде відображена так:

  • Дт 103/но Кт 103/б – вартість будівлі (б) включено у вартість нового об’єкта (но) обліку;
  • Дт 131/б Кт 131/но – суму накопиченого зносу будівлі включено в суму зносу нового об’єкта ОЗ;
  • Дт 103/но Кт 104 – вартість обладнання включено у вартість нового об’єкта обліку;
  • Дт 131/об Кт131/но - суму накопиченого зносу обладнання (об) включено в суму зносу нового об’єкта ОЗ.

Продаж нового об’єкта ОЗ буде проведено в загальному порядку:

  • Дт 286 Кт 103 — за залишковою вартістю на підставі наказу керівника переведено ОЗ до складу необоротних активів, утримуваних для продажу;
  • Дт 13 Кт 103 - списується накопичений знос ОЗ; 
  • Дт 680 Кт 712 - дохід від реалізації (передання) покупцю необоротного активу, утримуваного для продажу;
  • Дт 943 Кт 286 – списано вартість активу утримуваного для продажу;
  • Дт 311 Кт 680 – отримано оплату за продаж активу.

Про це більш детально ми писали тут, тут і тут. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік орендованих земельних ділянок у фермерського господарства
    Фермерське господарство використовує у своїй діяльності земельні ділянки на правах оренди (орендну плату сплачує ФГ) та земельні ділянки ОТГ, орендовані засновником ФГ (орендну плату сплачує засновник). Як відобразити ці земельні ділянки в обліку ФГ?
    Сьогодні 13:349
  • Оплата за корпоративні права коштами та товаром
    ТОВ 1 отримало в подарунок частку в статутному капіталі ТОВ 2 - 54 тис. грн (Дт 141 Кт 424), іншу частку ним було викуплено за 220 тис. грн (Дт 141 Кт 311). Частка ТОВ 1 у статуті ТОВ 2 – 100%. Розмір статутного капіталу ТОВ2 – 77 тис. грн. ТОВ 1 продає свою частку за 20 млн грн ТОВ 3. Балансова вартість на дату продажу – 280 тис. грн. Розрахунок: на розрахунковий рахунок – 4 млн грн, поставка товару в майбутньому – 16 млн грн. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:253
  • В бухобліку витрати завжди зменшують фінрезультат, який потім може коригуватися або ні
    Автомобіль підприємства потрапив в ДТП, потім був проданий. Страхове відшкодування надійшло на рахунок вже після продажу. На думку підприємства, сума відшкодування була недостатньою і воно планує подавати позов до суду на страхову компанію для стягнення більшої страхової виплати. Чи може підприємство включати до витрат оплату послуг адвоката та експертизи автомобіля, якщо цього автомобіля вже немає на балансі підприємства?
    13.09.202479
  • Неповне закриття заборгованості постачальника-нерезидента за імпортними операціями
    Підприємство імпортує товари. Воно оплатило за два контейнери 83105 євро. Спочатку було ввезено один контейнер, у якому планувалося ввезти товари на суму 39950 євро, але фактично постачальник завантажив товари вартістю 39745 євро – на 205 євро менше. За деякий час було ввезено другий контейнер вартістю 43155 євро. Після цього залишається переплата в сумі 205 євро. Як її відобразити в обліку та що робити далі?
    12.09.2024244
  • Як обліковувати послуги з написання контенту?
    Підприємство придбаває послуги з написання контенту. Як відобразити цю операцію в обліку: як витрати чи як нематеріальний актив?
    11.09.202466