• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування майна, арештованого АРМА

ТОВ має активи (основні засоби, матеріали) Республіки Білорусь, отримані як внесок до статутного капіталу. У зв’язку з воєнним станом активи арештовані АРМА, зараз планується їх передача в управління іншій особі. Як відображати в бухгалтерському обліку, чи нараховувати ПДВ при передачі в управління?

Про АРМА

Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (скорочено - Агентство з розшуку та менеджменту активів або АРМА) є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, уповноваженим на формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, які можуть бути арештовані у кримінальному провадженні, а також управління активами, які арештовані у кримінальному провадженні. 

Сайт АРМА: arma.gov.ua

АРМА діє на підставі Закону №772 (Закон України “Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів”).

 

Правові особливості передачі майна в управління

Вони визначені в ст. 19 — ст. 24 Закону №772. АРМА управляє активами, на які накладено арешт. Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону №772 управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється АРМА шляхом:

  • реалізації відповідних активів або 
  • передачі їх в управління. 

Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 “Управління майном” (ст. 1029 — ст. 1045) ЦКУ з урахуванням особливостей, визначених Законом №772. 

Надходження від здійснюваного АРМА управління активами перераховуються до державного бюджету (ст. 24 Закону №772). 

Відповідно до ч. 5 ст. 1033 ЦКУ управитель, якщо це визначено договором про управління майном, є довірчим власником цього майна, яким він володіє, користується і розпоряджається відповідно до закону та договору управління майном. Договір про управління майном не тягне за собою переходу права власності до управителя на майно, передане в управління. 

Таким чином, якщо майно ТОВ спершу арештовано, передано в управління АРМА, а далі АРМА передає його в управління іншій особі, таке майно не вибуває із власності ТОВ. ТОВ і надалі залишається власником такого майна, але не може користуватися цим майном і отримувати з нього економічні вигоди.

 

Чи нараховується ПДВ на майно, передане в управління?

Ні, не нараховується.

Тому що згідно з пп. 14.1.191 та пп. 14.1.202 ПКУ операції з надання товарів у межах договорів довірчого управління, інших цивільноправових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари та не пов’язані з купівлею чи продажем таких товарів, не вважаються постачанням товарів. 

Так само відповідає ДПС на питання в ЗІР (101.04): “Як оподатковуються ПДВ операції, що здійснюються за договором управління майном, у т.ч. якщо установником управління є нерезидент?”.

 

Нарахування компенсуючого ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ

На наш погляд, оскільки арештоване майно вже не використовується в господарській діяльності ТОВ, потрібно нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. “г” п. 198.5 ПКУ, за умови, що таке майно придбане з ПДВ. Наприклад, якщо воно імпортоване, сплачено “імпортне” ПДВ на митниці і відображено у складі податкового кредиту.

Відповідно до п. 189.1 ПКУ база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання.  

На наш погляд, компенсуюче ПЗ з ПДВ потрібно нарахувати вже на дату арешту активів.

 

Бухгалтерський облік

Оскільки передане в управління арештоване майно залишається власністю ТОВ, воно продовжує обліковуватися на балансі ТОВ. 

Причому відсутні підстави для припинення нарахування амортизації арештованих і переданих в управління основних засобів. Оскільки такі основні засоби не використовуються в господарській діяльності ТОВ, на наш погляд, суму нарахованого зносу слід відносити на рахунок 949 “Інші витрати операційної діяльності”.

 

Податок на прибуток

Якщо ТОВ коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, то щодо арештованих основних засобів застосовується “амортизаційна” різниця за ст. 138 ПКУ.

Причому на суму бухгалтерської амортизації фінрезультат до оподаткування збільшується.

А з точки зору податкового обліку, на наш погляд, арештовані ОЗ набувають ознак невиробничих основних засобів. Тому такі ОЗ не підлягають амортизації в податковому обліку. Таким чином, фінрезультат до оподаткування не зменшуватиметься на амортизацію таких ОЗ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202413
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442