• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування майна, арештованого АРМА

ТОВ має активи (основні засоби, матеріали) Республіки Білорусь, отримані як внесок до статутного капіталу. У зв’язку з воєнним станом активи арештовані АРМА, зараз планується їх передача в управління іншій особі. Як відображати в бухгалтерському обліку, чи нараховувати ПДВ при передачі в управління?

Про АРМА

Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (скорочено - Агентство з розшуку та менеджменту активів або АРМА) є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, уповноваженим на формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, які можуть бути арештовані у кримінальному провадженні, а також управління активами, які арештовані у кримінальному провадженні. 

Сайт АРМА: arma.gov.ua

АРМА діє на підставі Закону №772 (Закон України “Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів”).

 

Правові особливості передачі майна в управління

Вони визначені в ст. 19 — ст. 24 Закону №772. АРМА управляє активами, на які накладено арешт. Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону №772 управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється АРМА шляхом:

  • реалізації відповідних активів або 
  • передачі їх в управління. 

Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 “Управління майном” (ст. 1029 — ст. 1045) ЦКУ з урахуванням особливостей, визначених Законом №772. 

Надходження від здійснюваного АРМА управління активами перераховуються до державного бюджету (ст. 24 Закону №772). 

Відповідно до ч. 5 ст. 1033 ЦКУ управитель, якщо це визначено договором про управління майном, є довірчим власником цього майна, яким він володіє, користується і розпоряджається відповідно до закону та договору управління майном. Договір про управління майном не тягне за собою переходу права власності до управителя на майно, передане в управління. 

Таким чином, якщо майно ТОВ спершу арештовано, передано в управління АРМА, а далі АРМА передає його в управління іншій особі, таке майно не вибуває із власності ТОВ. ТОВ і надалі залишається власником такого майна, але не може користуватися цим майном і отримувати з нього економічні вигоди.

 

Розглянемо, чи нараховується ПДВ на майно, передане в управління

Ні, не нараховується. Тому що згідно з пп. 14.1.191 та пп. 14.1.202 ПКУ операції з надання товарів у межах договорів довірчого управління, інших цивільноправових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари та не пов’язані з купівлею чи продажем таких товарів, не вважаються постачанням товарів. 

Так само відповідає ДПС на питання в ЗІР (101.04): “Як оподатковуються ПДВ операції, що здійснюються за договором управління майном, у т.ч. якщо установником управління є нерезидент?”.

 

Нарахування компенсуючого ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ

На наш погляд, оскільки арештоване майно вже не використовується в господарській діяльності ТОВ, потрібно нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. “г” п. 198.5 ПКУ, за умови, що таке майно придбане з ПДВ. Наприклад, якщо воно імпортоване, сплачено “імпортне” ПДВ на митниці і відображено у складі податкового кредиту.

Відповідно до п. 189.1 ПКУ база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання.  

На наш погляд, компенсуюче ПЗ з ПДВ потрібно нарахувати вже на дату арешту активів.

 

Бухгалтерський облік

Оскільки передане в управління арештоване майно залишається власністю ТОВ, воно продовжує обліковуватися на балансі ТОВ. 

Причому відсутні підстави для припинення нарахування амортизації арештованих і переданих в управління основних засобів. Оскільки такі основні засоби не використовуються в господарській діяльності ТОВ, на наш погляд, суму нарахованого зносу слід відносити на рахунок 949 “Інші витрати операційної діяльності”.

 

Податок на прибуток

Якщо ТОВ коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, то щодо арештованих основних засобів застосовується “амортизаційна” різниця за ст. 138 ПКУ.

Причому на суму бухгалтерської амортизації фінрезультат до оподаткування збільшується.

А з точки зору податкового обліку, на наш погляд, арештовані ОЗ набувають ознак невиробничих основних засобів. Тому такі ОЗ не підлягають амортизації в податковому обліку. Таким чином, фінрезультат до оподаткування не зменшуватиметься на амортизацію таких ОЗ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202529
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202546
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025173
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202580
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202539