• Посилання скопійовано

Списання заборгованості фізособи за отримані послуги

У липні 2018 року підприємство надало послуги фізособі, за які вона не розрахувалась. У 4 кварталі 2020 року стало відомо, що оплата здійснюватись не буде. Чи можна в кінці 2020 року створити резерв сумнівних боргів на цю суму, а у липні 2020 списати її? Як вести бухоблік та оподаткування?

Обов’язок створення резерву сумнвних боргів випливає з положень п. 7 П(С)БО 10, згідно з якими поточна дебіторська заборгованість, яка є фінансовим активом (крім придбаної заборгованості та заборгованості, призначеної для продажу), включається до підсумку балансу за чистою реалізаційною вартістю. Для визначення чистої реалізаційної вартості на дату балансу обчислюється величина резерву сумнівних боргів.

Своєю чергою, сумнівний борг – це поточна дебіторська заборгованість, щодо якої існує невпевненість її погашення боржником.

Тобто створення резерву сумнівних боргів, а також списання дебіторської безнадійної заборгованості напряму залежить від впевненості, що борг не буде повернуто. Тобто, якщо підприємство має сумнівну дебіторську заборгованість, воно повинно створити відповідний резерв.

Таким чином, якщо на дату балансу в кінці 2020 року підприємство має сумніви щодо погашення фізособою заборгованості, воно може створити щодо такої заборгованості резерв сумнівних боргів. При цьому, у періоді створення резерву сумнівних боргів щодо такої заборгованості фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму витрат на його формування – у тих платників, які коригують фінрезультат  (п. п. 139.2.1 ПКУ). У Декларації з прибутку така різниця відображається у рядку 2.1.2 Додатку РІ.

Після цього у періоді спливу строку позовної давності за такою заборгованістю і списання її за рахунок резерву сумнівних боргів підприємство зменшує фінрезультат до оподаткування на суму списання такої заборгованості (оскільки вона відповідає ознаці, що наведена у 14.1.11 ПКУ) – пп. 139.2.2 ПКУ. У Декларації така різниця відображається у рядку 2.2.3 Додатку РІ.

В бухгалтерському обліку створення резерву безнадійної заборгованості під такий борг відображається записом Дт 944 Кт 38. В той же час сама заборгованість продовжує обліковуватись на субрахунку 361. Безпосередньо її списання після спливу позовної давності відображається записом Дт 38 Кт 361 – за рахунок раніше створеного резерву.

 

ПДФО

Відповідно до п. 164.2.7 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються сума його заборгованості за укладеним ним цивільно-правовим договором, за якою минув строк позовної давності та яка перевищує суму, що становить 50 відсотків місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року. Фізична особа самостійно сплачує податок з таких доходів та зазначає їх у річній податковій декларації.

Однак, підприємство, у періоді списання такої заборгованості внаслідок спливу строку позовної давності має відобразити її суму у розрахунку ф. №1ДФ з ознакою доходу «107».

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025247
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554