• Посилання скопійовано

Списання тютюнової продукції без ліцензії

Внаслідок закриття магазину залишились сигарети на суму 48 тис. грн. Постачальник назад не приймає. Ліцензія і касовий апарат закриті. Які можливі подальші дії з таким товаром? Чи потрібно нараховувати акцизний податок при його списанні?

Частиною 14 ст. 15 Закону від №481/95-ВР встановлено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами господарювання всіх форм власності, у т. ч. їх виробниками, за наявності у них ліцензій.

За порушення цієї вимоги та здійснення оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності ліцензії передбачено штраф у розмірі 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 гривень.

Крім того відповідальність за зберігання спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру передбачена ст. 17 Закону №481. Вона передбачає за це порушення штраф у розмірі 100% вартості товару, який знаходиться в такому незареєстрованому місці зберігання, але не менше 17 тис. гривень.

Своєю чергою, реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (пп. 14.1.212 ПКУ).

Тому у випадку, описаному у запитанні, будь-які варіанти, що передбачають будь-яку передачу таких товарів іншим особам (безоплатно, за договором міни тощо) не підходять, оскільки призведуть до нарахування значних штрафів.

Тому єдиним варіантом є списання таких товарів в зв’язку з їх псуванням або знищенням.

 

Списання підакцизної продукції

Документальне оформлення списання товару в даному випадку оформлюється так:

  • видається розпорядження керівника про списання продукції в зв'язку із припиненням такої діяльності та анулюванням строку дії ліцензії на продаж підакцизних товарів;
  • на підставі наказу складається акт списання в якому зазначається про знищення відповідних товарів та їх списання.

 

Акцизний податок

Згідно з пп. 213.1.6 ПКУ об’єктом оподаткування акцизним податком є обсяги та вартість втрачених підакцизних товарів (продукції), що перевищують встановлені норми втрат з урахуванням пп. 214.6 ПКУ.

Таким чином, вся сума списаних та знищених підакцизних товарів, в даному випадку сигарет, буде підлягати оподаткування акцизним податком у обсягах та вартості таких списаних товарів.

Датою виникнення податкового зобов'язання щодо зіпсованого, знищеного, втраченого підакцизного товару (продукції) є дата складання відповідного акта.

При цьому навіть, якщо акцизний податок за списаними або знищеними тютюновими виробами і доводиться визнавати, робити це слід з їх вартості, а не за МРЦ або за ціною продажу. І, оскільки ПКУ не містить спеціального порядку визначення такої вартості, на нашу думку, вона повинна визначатися за правилами списання запасів в бухгалтерському обліку, які ми зазначили вище.

Водночас, при списанні залишків нереалізованих підакцизних товарів акцизний податок з роздрібного продажу підакцизних товарів не нараховується.

Детальніше про акцизний податок при списанні сигарок ми писали тут.

 

ПДВ

Як зазначено у пп. «г»  пп. 198.5 ПКУ платник ПДВ зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пп. 189.1 ПКУ та не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду слід скласти та зареєструвати в ЄРПН  в терміни, встановлені пп. 201.10 ПКУ, зведену податкову накладну за товарами, які починають використовуватися в операціях, що не є госпдіяльністю платника ПДВ (тобто тією діяльністю, що спрямована на отримання прибутку).

Детально порядок складання такої ПН ми розглядали тут, зокрема у такій ПН:

  • у графі «Зведена податкова накладна» зазначається код ознаки 1.
  • у графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П. І.Б.);
  • у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000»;
  • рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється;
  • у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до п. 8 Порядку №1307 (в даному випадку це тип причини 13 — Складена у зв'язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).
  • у графі 2 платником зазначаються дати складання та порядкові номери податкових накладних, складених на такого платника податку при постачанні йому товарів/послуг, необоротних активів, за якими він визначає податкові зобов'язання відповідно до пп. 198.5 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202537
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554