• Посилання скопійовано

Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?

ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?

Чи потрібно ФОП вести облік товарних запасів?

Пунктом 12 ст. 3 Закону про РРО визначено, що  суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов’язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. 

Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб - підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджений Наказом Мінфіну від 03.09.2021 №496.  

Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння);

Ноутбуки дійсно належать до технічно складних побутових товарів (ТСПТ), що підлягають гарантійному ремонту (Постанова КМУ від 16.03.2017 р. №231). Для ФОП-єдинників, які продають такі товари, існують винятки, і вони зобов'язані вести товарний облік, навіть якщо вони не є платниками ПДВ.

Однак, цей виняток застосовується лише до тих ФОП, які здійснюють розрахункові операції. Оскільки ви їх не проводите, вимога вести товарний облік на вас не поширюється.

Оплата, що надходить від юридичних осіб з їх поточного рахунку на ваш поточний рахунок ФОП, не передбачає застосування РРО/ПРРО.

Таким чином, ключова умова, яка запускає обов'язок ведення товарного обліку за Наказом №496, у вашому випадку відсутня.

Також читайте: Хто з ФОПів має вести товарний облік: нагадування від редакції

 

Щодо первинних документів

Відповідно до пп. 44.1 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

ФОП на ІІІ групі єдиного податку зобов'язана мати первинні документи, що підтверджують її доходи, а у випадку реєстрації платником ПДВ – також і витрати. 

Первинні документи, що підтверджують дохід:

  • банківські виписки (основний документ);
  • рахунки-фактури (інвойси), які ви виставляєте покупцям;
  • договори з покупцями;
  • акти приймання-передачі товарів або видаткові накладні;

Первинні документи, що підтверджують витрати:

  • для платників ПДВ. Це підстава для формування податкового кредиту;
  • для ФОП платників ЄП без ПДВ: Дискусійне питання. ПКУ не містить прямої норми. Податківці зазначали, що якщо товари не належать до ризикових груп (складнопобутові, підакцизні, ліки, ювелірні вироби), документи на їх походження не потрібні.

Більш детально читайте: 

Висновки:

1) Обов'язок вести облік товарних запасів за спеціальною формою (згідно з Наказом №496) поширюється лише на ФОП, які одночасно відповідають двом умовам: здійснюють розрахункові операції (приймають готівку/картки) та належать до категорії - платники ПДВ, або торгують технікою, ліками, ювелірними виробами. Якщо ФОП отримує оплату виключно у безготівковій формі (IBAN-перекази від інших суб'єктів господарювання), вимога вести товарний облік на нього не розповсюджується, незалежно від групи товарів;

2) Кожен ФОП зобов’язаний мати документи, що підтверджують його доходи (банківські виписки, договори, акти/накладні). ПКУ не встановлює прямого обов’язку для ФОП-неплатників ПДВ, які не ведуть товарний облік, зберігати документи щодо походження товару. Водночас, для уникнення спорів з контролюючими органами, зокрема щодо безоплатного отримання, чи придбання у фізичних осіб, зберігати документи на придбання товару рекомендовано усім підприємцям.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    Сьогодні 16:5617
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    Сьогодні 09:5444
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202575
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202533
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202521