• Посилання скопійовано

Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?

У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?

Відповідно до пп. 8 НП(С)БО 7, основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю. Вона складається з витрат, що безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання за запланованим призначенням.

Витрати на будівництво (виготовлення), придбання та поліпшення об'єктів основних засобів з моменту початку робіт і до введення об'єктів в експлуатацію визнаються незавершеними капітальними інвестиціями (незавершеним будівництвом). Ці витрати групуються за такими напрямками:

  • проєктно-вишукувальні роботи;
  • будівельні роботи;
  • роботи з монтажу устаткування;
  • придбання устаткування, що потребує монтажу;
  • придбання устаткування, що не потребує монтажу, інструментів та інвентарю;
  • інші капітальні роботи та витрати (див. п. 49 Методичних рекомендацій №561).

При формуванні виробничої собівартості будівельних робіт під час спорудження нових об'єктів як підрядним, так і господарським способами використовують Методичні рекомендації №573.

Відповідно до пп. 3.3 Методрекомендацій №573 плата за оренду (лізинг) землі та майна відноситься до інших виробничих витрат (у складі інших прямих витрат), які можуть бути віднесені безпосередньо до конкретного об'єкта витрат за прямою ознакою.

Об'єктом витрат можуть бути:

  • окремі види будівельно-монтажних робіт;
  • об'єкт будівництва;
  • договір будівельного підряду.

Своєю чергою, собівартість об'єкта будівництва — це прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати, а також змінні та постійні розподілені загальновиробничі витрати, пов'язані з виконанням будівельно-монтажних робіт на конкретному об'єкті за весь період його будівництва (розд. І Методрекомендацій №573).

Таким чином, витрати на оренду земельних ділянок включаються в собівартість об'єкта будівництва у складі інших прямих витрат. Це означає, що такі витрати капіталізуються.

Оскільки при формуванні собівартості об'єкта будівництва важливим є саме період будівництва, а не вид оренди (операційна чи фінансова), наступним важливим питанням є період капіталізації.

Загальна тривалість будівництва, а також тривалість і послідовність виконання окремих етапів робіт визначаються шляхом календарного планування відповідно до ДСТУ Б А.3.1-22:2013 (пп. 5.2.3 ДБН А.3.1-5:2016) і поділяється на два періоди – підготовчий та основний (пп. 4.3.3 ДСТУ Б А.3.1-22:2013).

Отже, витрати на оренду земельних ділянок можуть бути капіталізовані в підготовчий період і надалі включені до первісної вартості об'єкта будівництва. Після завершення будівельних робіт витрати на оренду будуть визнаватися витратами періоду відповідно до НП(С)БО 16.

Витрати на електроенергію та водопостачання належать до загальновиробничих витрат (див. п. 2 Додатку 2 Методичних рекомендацій №573). Вони також можуть бути капіталізовані за умови, що безпосередньо пов'язані з виконанням будівельно-монтажних робіт на конкретному об'єкті будівництва.

Висновок: Витрати на оренду земельних ділянок, електроенергію та водопостачання, які безпосередньо пов’язані з будівництвом об'єкта, підлягають капіталізації у складі собівартості об'єкта будівництва. Після завершення будівництва подібні витрати визнаються витратами звітного періоду.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4319
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5525
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025220
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202552
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025217