• Посилання скопійовано

Продаж нерухомості: бухоблік

Балансова вартість нерухомості станом на 01.05.2020 р. складає 20 млн грн, нарахована амортизація в обох обліках — 4 млн грн. Продали нерухомість за 10 млн грн (вартість підтверджено експертною оцінкою). Як в обліку відобразити різницю, якщо продаж здійснено нижче залишкової вартості? Як показати це у додатку РІ до декларації з прибутку?

Будь-яку операцію в обліку слід оформити документально. Iнформація про вибуття, в т. ч. про реалізацію необоротних активів, повинна своєчасно відображатися у бухобліку підприємства. Унаслідок продажу нерухомості об'єкт ОЗ списується з балансу.

Тож підприємству слід подбати про такі документи:

  • рішення про реалізацію необоротних активів потрібно оформити наказом (розпорядженням) керівника підприємства про намір продати актив;
  • форму №ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів». При передачі основних засобів іншому підприємству за плату акт складається у трьох примірниках: перші два у підприємства, що здає (де перший примірник додається до звіту, а другий - до повідомлення на передачу та для акцепта), третій примірник передається особі, що приймає основні засоби. Під час продажу на підставі складеної форми №ОЗ-1 також слід зробити позначку у формі №ОЗ - 6 «Iнвентарна картка обліку основних засобів»;
  • договір про продаж нерухомості (посвідчується нотаріально);
  • податкову накладну.

У ст. 7 Закону про оцінку майна наводиться перелік випадків коли оцінка є обов'язковою. Крім того, підприємство за власним бажанням може здійснити експертну оцінку нерухомості, наприклад, щоб пересвідчитись у правильності визначення ринкової ціни. 

Якщо підприємство веде облік за національними стандартами бухобліку, потрібно враховувати норми П(С)БО 7 та  П(С)БО 27.

В бухобліку потрібно відобразити дві операції:

  • переведення ОЗ до групи вибуття, утримуваної для продажу;
  • реалізацію ОЗ.

Нарахування амортизації об’єкта потрібно припинити з місяця, наступного за місяцем переведення об’єкта до необоротних активів, утримуваних для продажу. Тому у місяці переведення нерухомості до групи вибуття нараховують місячну амортизацію. 

Зверніть увагу на п. 9 розділу ІІ П(С)БО 27, необоротні активи та група вибуття, утримувані для продажу, відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності на дату балансу за найменшою з двох величин - балансовою вартістю або чистою вартістю реалізації. Тож, якщо чиста вартість реалізації нерухомості менша за балансову (як за умовами запитання), то витрати відображаються в складі інших операційних витрат за Дт субрахунку 946 «Втрати від знецінення запасів».

Переведення ОЗ до групи вибуття, утримуваної для продажу показують проведеннями:

  • сума зносу об'єкта: Дт 131 Кт 103;
  • сума перевищення залишкової вартості над його справедливою вартістю: Дт 946 Кт 103;
  • залишкова вартість об'єкта: Дт 286 Кт 103.

Реалізацію нерухомості показують такими проведеннями:

  • операція постачання: Дт 680 Кт 712;
  • оплата: Дт 311 Кт 377 з подальшим зарахуванням заборгованості: Дт 377 Кт 680 або Дт 311 Кт 680 та Дт 377 Кт 712, та, відповідно, закриття заборгованості: Дт 680 Кт 377;
  • ПЗ відображаються за першою подією: Дт 712 Кт 641 або Дт 643 Кт 641 (у випадку передоплати);
  • собівартість необоротних активів утримуваних для продажу: Дт 943 Кт 712.

Фінрезультат від здійснення операції з продажу нерухомості є об’єктом для сплати податку на прибуток. Підприємство є платником податку на прибуток і здійснює коригування на різниці, тому слід звернути увагу на ст. 138 ПКУ. У разі продажу нерухомості, як виробничого ОЗ фінансовий результат до оподаткування:

1) збільшується:

  • на суму нарахованої бухгалтерської амортизації (за умовами запитання - це 4 млн грн);
  • на суму бухгалтерської залишкової вартості (за умовами запитання - це 20 млн грн);

2) зменшується:

  • на суму розрахованої податкової амортизації (за умовами запитання - це 4 млн грн);
  • на суму податкової залишкової вартості ОЗ визначеної з урахуванням положень пп. 138.3 ПКУ (за умовами запитання - це 20 млн грн).

Пам’ятайте, що для податкової амортизації:

  • заборонений виробничий метод амортизації;
  • потрібно враховувати мінімально допустимі строки корисного використання;
  • не враховуються переоцінки — дооцінки або уцінки. 

Перед заповненням додатка РІ за півріччя слід заповнити додаток АМ — інформація щодо нарахованої амортизації, де будуть заповнені графи 3,4 та 5 рядка А3. А далі значення графи 5 рядка 1.2.1 переноситься до рядка 1.2.1 додатка РІ.

Тож у випадку реалізації нерухомості у травні 2020 р. у додатку РІ за півріччя будуть заповнені такі рядки:

  • рядок 1.1.1 - сума бухамортизації — 4 млн грн;
  • рядок 1.1.2 - балансова вартість — 20 млн грн;
  • рядок 1.2.1 - сума податкової амортизації — 4 млн грн;
  • рядок 1.2.2 - балансова вартість з урахуванням пп. 138.2 ПКУ — 20 млн грн.

За умовами запитання, різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів, згортаються. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    Сьогодні 18:1912
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    Сьогодні 17:1910
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    Сьогодні 14:1017
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    Сьогодні 08:1721
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025249