• Посилання скопійовано

Як дисконтувати заборгованість за векселем?

Дата видачі одного векселя - 30.01.2012 р. на суму 2178417 грн, другого - 23.01.2012 р. на суму 695516 грн. Векселі видано на 10 років. Чи потрібно їх дисконтувати? Як розраховувати їх дисконтування?

Наразі дисконтуванню підлягає вся довгострокова заборгованість (більше 1 року): як дебіторська, так і кредиторська, а не тільки та, яка передбачає сплату (отримання) відсотків.

Зважаючи на те, що векселі видано у 2012 році, а їх погашення передбачається у 2022 році, заборгованість за такими векселями є довгостроковою і, відповідно, підлягає дисконтуванню.

Операція дисконтування при одноразовому платежі наприкінці строку зводиться до формули:

PV = FV / (1 + i)n

де:

  • PV – теперішня вартість;
  • FV – майбутня вартість;
  •  і – ставка дисконтування;
  • n – строк (число періодів).

Майбутня вартість грошей (FV) - це номінальна вартість, яку боржник має повернути за векселем (2178417 грн та 695516 грн).

 

Ставка дисконтування (і)

Ставка дисконту згідно з П(С)БО 28 базується на ринковій ставці відсотка (до вирахування податку), що використовується в операціях з аналогічними активами. За відсутності ринкової ставки відсотка ставка дисконту базується на ставці відсотка на можливі позики підприємства або розраховується за методом середньозваженої вартості капіталу підприємства. У даному випадку можна орієнтуватися на ставки за банківськими кредитами, що надаються на умовах, наближених до умов, на яких отримано вексель. Також слід враховувати, що чим пізніше надійдуть кошти, тим вищий дисконт застосовується до них. При цьому, на нашу думку, необхідно використовувати ринкову ставку на дату виникнення векселя (тобто базуючись на ставку 2012 року). Про визначення ринкової ставки ми також писали тут.

 

Число періодів (n)

Мається на увазі кількість періодів до погашення заборгованості. Період може визначатися у роках, кварталах, місяцях, днях. Якщо число періодів – це роки до повернення боргу, то береться річна ставка відсотка, або якщо кварталів, тоді  ставка - квартальна; або місяців – тоді й ставка – місячна; або днів, тоді і ставка - денна. Тут необхідно звернути увагу, що оскільки обов’язок дисконтувати безпроцентну довгострокову заборгованість виник у підприємства лише з кінця 2019 року, то відповідно саме від цієї дати необхідно відштовхуватись для визначення кількості періодів, що залишились до дати погашення такого векселя (з 31.12.2019 р.).

Після визначення суми дисконту необхідно розраховувати амортизацію дисконту й амортизовану собівартість фінзобов’язання. Відповідно до п. 10 П(С)БО 12 сума амортизації  дисконту або премії нараховується одночасно з нарахуванням відсотка (доходу  від  фінансових інвестицій), що підлягає отриманню, та відображається у складі інших фінансових доходів або інших фінансових витрат з одночасним збільшенням або зменшенням балансової вартості фінансових інвестицій відповідно.

Що таке амортизована собівартість фінінструментів не визначено П(С)БО, втім є, що саме слід розуміти під амортизованою собівартості фінінвестиції. Так, згідно з П(С)БО 12 - це собівартість фінансової інвестиції з рахуванням часткового її списання внаслідок зменшення корисності, яка збільшена (зменшена) на суму накопиченої амортизації дисконту (премії).

Тобто для визначення суми амортизації дисконту за певний період необхідно суму векселя за вирахунком раніше нарахованої суми дисконту помножити на визначену при нарахуванні дисконту ставку у розрахунку за такий період.

 

Бухоблік

В бухобліку дебітор визнає дохід (Кт 733) у вигляді дисконту – це різниця між номінальною вартістю грошей та продисконтованою (теперішньою), адже зараз гроші вартують більше, ніж буде у майбутньому, коли їх слід буде віддавати.

Кредитор навпаки визначає витрати (Дт 952), адже отримає кошти, які в майбутньому не матимуть такої вартості як зараз.

Поступово протягом строку погашення визнаний дисконт знівелюється нарахованими витратами у дебітора (Дт 952 Кт 55), та доходами у кредитора (Дт 183 Кт 733).

Про дисконтування з прикладами ми детально писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554