• Посилання скопійовано

Списання повністю замортизованих основних засобів: які податкові наслідки?

Підприємство прийняло рішення про списання повністю замортизованих основних засобів. Які податкові наслідки такого списання? Чи обов’язково оприбутковувати металобрухт?

Бухоблік

Фінансовий результат від вибуття ОЗ визначається шляхом вирахування з доходу від ліквідації (списання) їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов’язаних із вибуттям ОЗ (п. 34 П(С)БО 7, п. 45 Методрекомендацій №561). Однак зважаючи на те, що ОЗ були повністю замортизовані, дохід від такого списання не виникає, адже не виконуються критерії його визнання згідно з п. 5 П(С)БО 15 (немає збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу).

Дохід виникає лише у сумі оприбуткованих запасів від ліквідації таких ОЗ.

Вибуття об’єкта ОЗ відображається такими бухгалтерськими записами:

  • Списується сума накопиченої амортизації Дт 131 Кт 10;
  • Оскільки залишкова вартість об’єкта ОЗ дорівнює 0, то проведення Дт 976 Кт 10 буде мати лише кількісний показник;
  • Витрати, що пов’язані з ліквідацією такого ОЗ, відображаються записом Дт 976 Кт 685, 66, 65 в залежності від характеру понесених витрат;
  • Оприбуткування корисних залишків від ліквідації ОЗ, як було зазначено вище, призведе до виникнення доходу і відображається записом Дт 20 Кт 746.

 

ПДВ

У разі, якщо ліквідація ОЗ (виробничих чи невиробничих) здійснюється за власним бажанням платника податків, тоді така операція розцінюється як постачання товару згідно з пп. «д» пп. 14.1.191 ПКУ. При цьому згідно з абз. 1 п. 189.9 ПКУ постачання таких ОЗ здійснюється за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Податківці у ресурсі «ЗІР» (підкатегорії 101.06) роз’яснили, що у випадку ліквідації ОЗ, яка не потребує проведенням обов’язкової оцінки, то ПЗ з ПДВ нараховується на звичайну ціну, яка визначається виходячи з ринкової ціни ОЗ, визначеної на момент такої ліквідації за правилами, визначеними пп. 14.1.219 ПКУ, але не нижче їх балансової вартості.

Якщо ж при ліквідації ОЗ проведення оцінки є обов’язковим, то ПЗ з ПДВ  нараховуються з вартості об’єкта оцінки, але не нижче їх балансової вартості.

Однак, нарахування ПЗ з ПДВ можна і уникнути, якщо платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (абз. 2 п. 189.9 ПКУ).

Таким підтверджуючим документом може бути:

  1. Висновок експертної комісії стосовно неможливості використання основних засобів за первинним призначенням (об’єкт не підлягає ремонту, знищений, розібраний);
  2. Акти на списання основних засобів.

 

Податок на прибуток

ПКУ не містить жодних особливостей щодо списання ОЗ. Єдине, що згідно з п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ слід  фінрезультат до оподаткування, тобто фінрезультат визначений за правилами бухобліку:

  • збільшити на суму бухгалтерської залишкової вартості окремого об’єкта ОЗ;
  • зменшити на суму податкової залишкової вартості такого окремого об’єкта ОЗ.

Якщо як бухгалтерська, так і податкова залишкова вартість списаного ОЗ дорівнює нулю, тоді таких коригувань не буде.

 

Чи обов’язково оприбутковувати корисні залишки?

Обов’язковість оприбуткування корисних залишків (зокрема металобрухту) визначена в п. 2.12 Методрекомендацій №2, зокрема запаси, отримані у процесі ремонту і поліпшення (модернізації, добудови, реконструкції тощо, ліквідації основних засобів), оприбутковуються за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

Іншими словами, якщо залишки після ліквідації ОЗ можна визнати активом (їх можна використати в діяльності підприємства, продати тощо), то вони оприбутковуються. Якщо ж від залишків неможливо отримати будь-якої вигоди (використати або продати), вони не визнаються активом і не оприбутковуються.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0326
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202546
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202531
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025243
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554