• Посилання скопійовано

Операцій з оренди держмайна: відображення в бухобліку

Як у бухобліку юрособи (платника ЄП та ПДВ) відображаються операції приймання на баланс орендованого держмайна, нарахування та використання амортизаційних відрахувань, повернення з оренди майна та невикористаних амортизаційних відрахувань?

Операції, пов’язані з орендою держмайна було розглянуто у таких матеріалах:

Порядок використання амортизаційних відрахувань, якщо їх нарахування передбачено законодавством, є однією з істотних умов договору оренди, встановлених ч. 1 ст. 10 Закону «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 р. №2269-XII.

Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону №2269 орендоване майно (крім таких видів нерухомого майна, як приміщення, частини будівель, споруд, а також іншого окремого індивідуально визначеного майна) включається до балансу орендаря із зазначенням, що це майно є орендованим.

Пунктом 2 ст. 23 Закону №2269 встановлено: «орендарю належить право власності на виготовлену продукцію, у т. ч. у незавершеному виробництві, та дохід (прибуток), отриманий від орендованого майна, амортизаційні відрахування на майно, що є власністю орендаря, а також на набуте орендарем відповідно до законодавства інше майно».

При цьому п. 3 ст. 23 Закону №2269 встановлено, що амортизаційні відрахування на основні фонди і нематеріальні активи у складі орендованих цілісних майнових комплексів підприємств, їхніх структурних підрозділів нараховує та залишає у своєму розпорядженні орендар.

Порядок відображення в бухгалтерському обліку і звітності операцій, пов'язаних з приватизацією та орендою державних підприємств затверджено наказом Мінфіну від 16.12.1993 р. №109, який на сьогодні є чинним.

Мінфін у листі від 11.06.2007 р. №31-34000-10-10/11925 повідомляє, що амортизаційні відрахування на орендовані цілісні майнові комплекси підприємств нараховує орендар на загальних засадах і відображає за КТ рахунку 13 та ДТ рахунку 83 та/або ДТ рахунків 23, 91, 92, 93.

Порядок нарахування амортизації регулюється П(С)БО 7, а формування виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) визначається П(С)БО 16. Відповідно до цих положень при включенні амортизації до витрат операційної діяльності визначальним чинником є участь основних засобів, на які нараховується амортизація, у процесі виробництва або наданні послуг, а не форма власності.

Облік нарахування та використання амортизаційних відрахувань здійснюється на позабалансовому однойменному рахунку 09. Аналітичний облік амортизаційних відрахувань нарахованих на власні та орендовані основі засоби ведеться окремо.

Основні засоби, придбані (побудовані) за рахунок амортизаційних відрахувань орендованих основних засобів, зараховуються до складу майна цілісного майнового комплексу, що обліковуються на рахунку 10 у кореспонденції з субрахунком 425, на якому обліковуються орендовані цілісні майнові комплекси.

Відповідно до п. 14 П(С)БО 7 первісна вартість основних засобів збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізацією, модифікацією, добудовою, дообладнанням, реконструкцією тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об'єкта. Залишкова вартість основних засобів зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією об'єкта основних засобів.

Витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат.

Відповідно до Інструкції №291 та наказу Мінфіну від 29.11.2000 р. №302 «Про Примітки до річної фінансової звітності», порядок обліку поліпшень основних засобів (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо) поширюється на орендовані основні засоби, які обліковуються на субрахунку обліку орендованих основних засобів.

Зазначені витрати відображаються за ДТ рахунку 10 та КТ субрахунку 425, якщо вони здійснені за рахунок амортизаційних відрахувань, або КТ рахунку 15, якщо здійснені за рахунок власних коштів орендаря.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025117
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 397
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025535