• Посилання скопійовано

Операцій з оренди держмайна: відображення в бухобліку

Як у бухобліку юрособи (платника ЄП та ПДВ) відображаються операції приймання на баланс орендованого держмайна, нарахування та використання амортизаційних відрахувань, повернення з оренди майна та невикористаних амортизаційних відрахувань?

Операції, пов’язані з орендою держмайна було розглянуто у таких матеріалах:

Порядок використання амортизаційних відрахувань, якщо їх нарахування передбачено законодавством, є однією з істотних умов договору оренди, встановлених ч. 1 ст. 10 Закону «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 р. №2269-XII.

Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону №2269 орендоване майно (крім таких видів нерухомого майна, як приміщення, частини будівель, споруд, а також іншого окремого індивідуально визначеного майна) включається до балансу орендаря із зазначенням, що це майно є орендованим.

Пунктом 2 ст. 23 Закону №2269 встановлено: «орендарю належить право власності на виготовлену продукцію, у т. ч. у незавершеному виробництві, та дохід (прибуток), отриманий від орендованого майна, амортизаційні відрахування на майно, що є власністю орендаря, а також на набуте орендарем відповідно до законодавства інше майно».

При цьому п. 3 ст. 23 Закону №2269 встановлено, що амортизаційні відрахування на основні фонди і нематеріальні активи у складі орендованих цілісних майнових комплексів підприємств, їхніх структурних підрозділів нараховує та залишає у своєму розпорядженні орендар.

Порядок відображення в бухгалтерському обліку і звітності операцій, пов'язаних з приватизацією та орендою державних підприємств затверджено наказом Мінфіну від 16.12.1993 р. №109, який на сьогодні є чинним.

Мінфін у листі від 11.06.2007 р. №31-34000-10-10/11925 повідомляє, що амортизаційні відрахування на орендовані цілісні майнові комплекси підприємств нараховує орендар на загальних засадах і відображає за КТ рахунку 13 та ДТ рахунку 83 та/або ДТ рахунків 23, 91, 92, 93.

Порядок нарахування амортизації регулюється П(С)БО 7, а формування виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) визначається П(С)БО 16. Відповідно до цих положень при включенні амортизації до витрат операційної діяльності визначальним чинником є участь основних засобів, на які нараховується амортизація, у процесі виробництва або наданні послуг, а не форма власності.

Облік нарахування та використання амортизаційних відрахувань здійснюється на позабалансовому однойменному рахунку 09. Аналітичний облік амортизаційних відрахувань нарахованих на власні та орендовані основі засоби ведеться окремо.

Основні засоби, придбані (побудовані) за рахунок амортизаційних відрахувань орендованих основних засобів, зараховуються до складу майна цілісного майнового комплексу, що обліковуються на рахунку 10 у кореспонденції з субрахунком 425, на якому обліковуються орендовані цілісні майнові комплекси.

Відповідно до п. 14 П(С)БО 7 первісна вартість основних засобів збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізацією, модифікацією, добудовою, дообладнанням, реконструкцією тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об'єкта. Залишкова вартість основних засобів зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією об'єкта основних засобів.

Витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат.

Відповідно до Інструкції №291 та наказу Мінфіну від 29.11.2000 р. №302 «Про Примітки до річної фінансової звітності», порядок обліку поліпшень основних засобів (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо) поширюється на орендовані основні засоби, які обліковуються на субрахунку обліку орендованих основних засобів.

Зазначені витрати відображаються за ДТ рахунку 10 та КТ субрахунку 425, якщо вони здійснені за рахунок амортизаційних відрахувань, або КТ рахунку 15, якщо здійснені за рахунок власних коштів орендаря.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Акт за вересень оформлено у жовтні: коли проводити в бухобліку?
    Отримали акт наданих послуг від Booking, який датовано 03.10.2025 р. В акті відображена вартість послуг за вересень 2025 р. Якою даток коректно проводити акт наданих послуг в бухобліку - 30.09.2025 р. чи 03.10.2025 р.?
    20.10.2025373
  • Облік продажу автомобіля юрособою фізособі
    Який порядок бухгалтерського та податкового обліку (ПДВ, податок на прибуток, ПДФО, ВЗ) операції продажу основного засобу (автомобіля) юридичною особою на загальній системі фізичній особі? Які первинні документи необхідно оформити?
    20.10.202555
  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202527
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202552
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202579