• Посилання скопійовано

Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП

ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?

Так, ви можете списати повністю замортизований ноутбук, навіть якщо не плануєте його утилізувати одразу. Для цього потрібно створити комісію, яка складе Акт на списання. Податкові зобов'язання з ПДВ нараховуються виходячи з ринкової ціни, але не нижче балансової вартості, тому що ноутбук не ліквідовується. А на об'єкт оподаткування єдиним податком ця операція не впливає.

Обґрунтування

Процедура списання основного засобу (ОЗ), який став непридатним для використання, складається з трьох основних кроків: документальне оформлення, відображення в бухгалтерському обліку та врахування податкових наслідків.

 

1. Документальне оформлення

Для списання ноутбука необхідно створити на підприємстві постійно діючу комісію, призначену наказом керівника. Ця комісія виконує такі функції:

  • Здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
  • Встановлює причини невідповідності критеріям активу (у вашому випадку — фізична застарілість, неможливість ремонту);
  • Складає і підписує Акт на списання основних засобів.

Цей акт, затверджений керівником, є головною підставою для відображення списання в обліку. Ви можете розробити форму акта самостійно або використати як зразок форму, затверджену Наказом Мінфіну від 13.09.2016 №818. В акті важливо детально описати причини списання (наприклад, "фізично та морально застарілий, не підлягає ремонту, подальше використання в господарській діяльності неможливе").

 

2. Бухгалтерський облік

1. Списання з балансу. Підставою для списання є невідповідність об'єкта критеріям визнання активом (п. 33 НП(С)БО 7 "Основні засоби"). Оскільки ноутбук повністю замортизований (залишкова вартість дорівнює нулю), його списання відображається однією проводкою:

  • Дт 131 "Знос основних засобів" Кт 104 "Машини та обладнання" — 4483,00 грн (на суму первісної вартості, що дорівнює накопиченому зносу).

Рахунок 976 "Списання необоротних активів" у вашому випадку не використовується, оскільки залишкова вартість об'єкта дорівнює нулю.

2. Облік після списання: Оскільки ноутбук фізично залишається на підприємстві для зберігання, його слід обліковувати на позабалансовому рахунку до моменту фактичної утилізації чи демонтажу. Це забезпечує контроль над майном.

  • Зарахування на позабалансовий облік: Дт 023 "Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні".

 

3. Податкові наслідки

Податок на додану вартість (ПДВ)

За загальним правилом, ліквідація ОЗ за рішенням платника податків прирівнюється до постачання товарів і вимагає нарахування ПДВ виходячи з ринкової ціни, але не нижче балансової вартості (абз. 1 п. 189.9 ПКУ).

Однак ця норма не застосовується, якщо платник податку подає контролюючому органу документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (абз. 2 п. 189.9 ПКУ).

Таким документом є саме Акт на списання основних засобів, який підтверджує, що ноутбук непридатний до використання. Але в розглядуваній ситуації цей Акт не підтверджує знищення чи розбирання ОЗ (ноутбука). Тому ПДВ слід нарахувати виходячи з ринкової ціни ноутбука, але не нижче балансової вартості. Ринкову ціну підприємства має встановити самостійно. А балансова вартість дорівнює нулю. Тож ПДВ слід нарахувати на ринкову вартість.

 

Єдиний податок

Операція зі списання повністю замортизованого ОЗ не призводить до виникнення доходу. Об'єктом оподаткування для платників єдиного податку є дохід, отриманий у грошовій або негрошовій формі. Оскільки доходу від списання немає, ця операція не впливає на розрахунок єдиного податку.

 

Податок на прибуток

Оскільки ваше підприємство є платником єдиного податку, коригування фінансового результату на податкові різниці, передбачені для платників податку на прибуток при ліквідації ОЗ, вас не стосуються.

Увага! Ця відповідь надана новим сервісом ШІ-консультант від «Дебету-Кредиту» та перевірена фахівцями редакції.

Спробуйте сервіс просто зараз і переконайтесь у його зручності.

Поставте ваше запитання

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: ШІ-консультант від «Дебету-Кредиту»

Рецензент: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    Сьогодні 09:239
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    Сьогодні 09:227
  • Дооцінка сільськогосподарської продукції при включенні орендної плати
    Частину оприбуткованої сільськогосподарської продукції вже реалізовано, після чого нараховано орендну плату за оренду паїв, яка віднесена на витрати виробництва цього року. Як коректно провести дооцінку залишку продукції з урахуванням пізніше нарахованих витрат?
    Сьогодні 08:169
  • Авансова орендна плата: облік та оподаткування
    Як підприємству, платнику податку на прибуток та ПДВ, відобразити авансову сплату в сумі 240 000 грн, в т.ч. ПДВ - 40 000 грн в листопаді 2025 року орендної плати за увесь рік (з листопада 2025 по жовтень 2026 рр.) у бухгалтерському та податковому обліках, якщо акт на повну суму надається орендодавцем у кінці строку дії договору (у жовтні 2026 року)?
    Сьогодні 07:0720
  • Акт списання палива для дизельного генератора
    Наведи форму акту списання палива, що використане для роботи дизельного генератора, та які обовʼязкові реквізити має містити такий акт відповідно до чинного законодавства?
    04.12.202545