• Посилання скопійовано

Орендна плата за приміщення державної власності: як відобразити в обліку?

Підприємство заключило договір оренди державної власності с бюджетним підприємством. В рахунку від орендодавця, вартість оплати зазначено з розбивкою: 30% - орендодавцю, 70% - в бюджет. Як відобразити зазначену операцію в обліку?

Організаційні відносини, пов’язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), їх структурних підрозділів, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що перебуває у комунальній власності, регулюються Законом "Про оренду державного та комунального майна"

Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабміном (п. 2 ст.19 Закону №2269).

Пунктом 2 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабміну від 04.10.1995 р. №786, встановлено, що розмір орендної плати встановлюється договором оренди між орендодавцем та орендарем.

Але п. 17 Методики визначено, зокрема, що у разі, коли орендодавцем майна є Фонд державного майна, його регіональне відділення чи представництво, орендна плата спрямовується:

за нерухоме майно державних підприємств, установ, організацій (крім підприємств, установ та організацій галузі кінематографії, що належать до сфери управління Мінкультури, – на період до 31 грудня 2016 року) – 70% орендної плати до державного бюджету, 30% державному підприємству, організації, на балансі яких перебуває це майно.

ЦКУ не відносить відносини оренди до надання послуг орендодавцем. Однак, на практиці (зокрема, і відповідно до договору оренди) часто орендодавець складає акт саме на послуги оренди. 

Довідково (оскільки це не зазначено у запитанні): якщо орендодавець є платником ПДВ, то, як роз’яснює ДФСУ у листі від 04.02.2016 р. №2383/6/99-99-19-03-02-15, послуги з надання орендодавцем державного майна в оренду є об’єктом оподаткування ПДВ, незалежно від того, чи розподіляє орендар суму орендної плати, чи перераховує її на рахунок орендодавця в повному обсязі.

На дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ державне підприємство - орендодавець (незалежно від того, чи розподіляє орендар суму орендної плати чи перераховує її на рахунок орендодавця в повному обсязі) складає податкову накладну на всю суму орендної плати, передбачену договором оренди, без урахування витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна та комунальних послуг і енергоносіїв.

Податкова накладна, складена орендодавцем при наданні послуг з оренди державного майна та зареєстрована в ЄРПН, є підставою для включення орендарем суми ПДВ, зазначеної у такій податковій накладній, до складу податкового кредиту.   

Підставою   для   бухобліку  господарських операцій, зокрема, у орендаря,  є  первинні  документи. Документом, що підтверджує нарахування орендної плати за надані послуги, є акт, наданий орендодавцем. Документом, який підтверджує факт сплати орендної плати на відповідні рахуни, є платіжне доручення і виписка банку. Оскільки договором оренди саме орендодавець, відповідно до Методики, зазначив, що сплата орендної плати має відбуватися на різні банківські рахунки і різним одержувачам, перерахування таким чином орендної плати означатиме для орендаря виконання обов’язку зі сплати орендної плати саме перед орендодавцем.  

Підприємство керуючись даними первинними документами і відображає в обліку відповідні бухгалтерські проведення. Наприклад, у випадку, якщо орендна плата сплачується наперед (авансовими платежами), бухоблік її буде наступним.

            Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сплата авансового платежу за оренду:

 

 

У розмірі 30% орендодавцю

371

311

У розмірі 70% до бюджету

371

311

На підставі акту наданих послуг відображено витрати підприємства з оренди:

 

 

У розмірі 30%

91-93

631

У розмірі 70%

91-93

631

Відображено взаємозалік заборгованостей

631

371

У тому ж випадку, якщо сплата за оренду відбувається після надання орендних послуг, то така сплата орендодавцю відображається проводкою Дт 631 Кт 311 (без застосування субрахунку 371).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    Сьогодні 18:2410
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    Сьогодні 15:1034
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    Сьогодні 14:0513
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025225
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 742