• Посилання скопійовано

Орендна плата за приміщення державної власності: як відобразити в обліку?

Підприємство заключило договір оренди державної власності с бюджетним підприємством. В рахунку від орендодавця, вартість оплати зазначено з розбивкою: 30% - орендодавцю, 70% - в бюджет. Як відобразити зазначену операцію в обліку?

Організаційні відносини, пов’язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), їх структурних підрозділів, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що перебуває у комунальній власності, регулюються Законом "Про оренду державного та комунального майна"

Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабміном (п. 2 ст.19 Закону № 2269).

Пунктом 2 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабміну від 04.10.1995 р. №786, встановлено, що розмір орендної плати встановлюється договором оренди між орендодавцем та орендарем.

Але п. 17 Методики визначено, зокрема, що у разі, коли орендодавцем майна є Фонд державного майна, його регіональне відділення чи представництво, орендна плата спрямовується:

за нерухоме майно державних підприємств, установ, організацій (крім підприємств, установ та організацій галузі кінематографії, що належать до сфери управління Мінкультури, – на період до 31 грудня 2016 року) – 70% орендної плати до державного бюджету, 30% державному підприємству, організації, на балансі яких перебуває це майно.

ЦКУ не відносить відносини оренди до надання послуг орендодавцем. Однак, на практиці (зокрема, і відповідно до договору оренди) часто орендодавець складає акт саме на послуги оренди. 

Довідково (оскільки це не зазначено у запитанні): якщо орендодавець є платником ПДВ, то, як роз’яснює ДФСУ у листі від 04.02.2016 р. № 2383/6/99-99-19-03-02-15, послуги з надання орендодавцем державного майна в оренду є об’єктом оподаткування ПДВ, незалежно від того, чи розподіляє орендар суму орендної плати, чи перераховує її на рахунок орендодавця в повному обсязі.

На дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ державне підприємство - орендодавець (незалежно від того, чи розподіляє орендар суму орендної плати чи перераховує її на рахунок орендодавця в повному обсязі) складає податкову накладну на всю суму орендної плати, передбачену договором оренди, без урахування витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна та комунальних послуг і енергоносіїв.

Податкова накладна, складена орендодавцем при наданні послуг з оренди державного майна та зареєстрована в ЄРПН, є підставою для включення орендарем суми ПДВ, зазначеної у такій податковій накладній, до складу податкового кредиту.   

Підставою   для   бухобліку  господарських операцій, зокрема, у орендаря,  є  первинні  документи. Документом, що підтверджує нарахування орендної плати за надані послуги, є акт, наданий орендодавцем. Документом, який підтверджує факт сплати орендної плати на відповідні рахуни, є платіжне доручення і виписка банку. Оскільки договором оренди саме орендодавець, відповідно до Методики, зазначив, що сплата орендної плати має відбуватися на різні банківські рахунки і різним одержувачам, перерахування таким чином орендної плати означатиме для орендаря виконання обов’язку зі сплати орендної плати саме перед орендодавцем.  

Підприємство керуючись даними первинними документами і відображає в обліку відповідні бухгалтерські проведення. Наприклад, у випадку, якщо орендна плата сплачується наперед (авансовими платежами), бухоблік її буде наступним.

            Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сплата авансового платежу за оренду:

 

 

У розмірі 30% орендодавцю

371

311

У розмірі 70% до бюджету

371

311

На підставі акту наданих послуг відображено витрати підприємства з оренди:

 

 

У розмірі 30%

91-93

631

У розмірі 70%

91-93

631

Відображено взаємозалік заборгованостей

631

371

У тому ж випадку, якщо сплата за оренду відбувається після надання орендних послуг, то така сплата орендодавцю відображається проводкою Дт 631 Кт 311 (без застосування субрахунку 371).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.202415
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024367
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202429
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202454