• Посилання скопійовано

Орендна плата за приміщення державної власності: як відобразити в обліку?

Підприємство заключило договір оренди державної власності с бюджетним підприємством. В рахунку від орендодавця, вартість оплати зазначено з розбивкою: 30% - орендодавцю, 70% - в бюджет. Як відобразити зазначену операцію в обліку?

Організаційні відносини, пов’язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), їх структурних підрозділів, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що перебуває у комунальній власності, регулюються Законом "Про оренду державного та комунального майна"

Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабміном (п. 2 ст.19 Закону №2269).

Пунктом 2 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабміну від 04.10.1995 р. №786, встановлено, що розмір орендної плати встановлюється договором оренди між орендодавцем та орендарем.

Але п. 17 Методики визначено, зокрема, що у разі, коли орендодавцем майна є Фонд державного майна, його регіональне відділення чи представництво, орендна плата спрямовується:

за нерухоме майно державних підприємств, установ, організацій (крім підприємств, установ та організацій галузі кінематографії, що належать до сфери управління Мінкультури, – на період до 31 грудня 2016 року) – 70% орендної плати до державного бюджету, 30% державному підприємству, організації, на балансі яких перебуває це майно.

ЦКУ не відносить відносини оренди до надання послуг орендодавцем. Однак, на практиці (зокрема, і відповідно до договору оренди) часто орендодавець складає акт саме на послуги оренди. 

Довідково (оскільки це не зазначено у запитанні): якщо орендодавець є платником ПДВ, то, як роз’яснює ДФСУ у листі від 04.02.2016 р. №2383/6/99-99-19-03-02-15, послуги з надання орендодавцем державного майна в оренду є об’єктом оподаткування ПДВ, незалежно від того, чи розподіляє орендар суму орендної плати, чи перераховує її на рахунок орендодавця в повному обсязі.

На дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ державне підприємство - орендодавець (незалежно від того, чи розподіляє орендар суму орендної плати чи перераховує її на рахунок орендодавця в повному обсязі) складає податкову накладну на всю суму орендної плати, передбачену договором оренди, без урахування витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна та комунальних послуг і енергоносіїв.

Податкова накладна, складена орендодавцем при наданні послуг з оренди державного майна та зареєстрована в ЄРПН, є підставою для включення орендарем суми ПДВ, зазначеної у такій податковій накладній, до складу податкового кредиту.   

Підставою   для   бухобліку  господарських операцій, зокрема, у орендаря,  є  первинні  документи. Документом, що підтверджує нарахування орендної плати за надані послуги, є акт, наданий орендодавцем. Документом, який підтверджує факт сплати орендної плати на відповідні рахуни, є платіжне доручення і виписка банку. Оскільки договором оренди саме орендодавець, відповідно до Методики, зазначив, що сплата орендної плати має відбуватися на різні банківські рахунки і різним одержувачам, перерахування таким чином орендної плати означатиме для орендаря виконання обов’язку зі сплати орендної плати саме перед орендодавцем.  

Підприємство керуючись даними первинними документами і відображає в обліку відповідні бухгалтерські проведення. Наприклад, у випадку, якщо орендна плата сплачується наперед (авансовими платежами), бухоблік її буде наступним.

            Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сплата авансового платежу за оренду:

 

 

У розмірі 30% орендодавцю

371

311

У розмірі 70% до бюджету

371

311

На підставі акту наданих послуг відображено витрати підприємства з оренди:

 

 

У розмірі 30%

91-93

631

У розмірі 70%

91-93

631

Відображено взаємозалік заборгованостей

631

371

У тому ж випадку, якщо сплата за оренду відбувається після надання орендних послуг, то така сплата орендодавцю відображається проводкою Дт 631 Кт 311 (без застосування субрахунку 371).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025117
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 414
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025537