Запитання: Підприємство-постачальник повернуло підприємству-покупцю суму переплати, яка залишилась після повернення коштів. В день повернення постачальник склав розрахунок коригування на суму цих коштів і відправив розрахунок покупцю. Покупець протягом 15 днів не зареєстрував розрахунок, а після 30-денного терміну взагалі відмовився реєструвати, адже термін вже минув. Який алгоритм дій постачальника і покупця?
Відповідь:
Відповідно до пп. 192.1.1 ПКУ постачальник має право зменшити суму податкових зобов'язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної.
Згідно з п. 201.10 ПКУ, у разі порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого продавця/покупця. Таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому порушено граничні терміни реєстрації в ЄРПН.
Зверніть увагу: до заяви треба додати копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг. На нашу думку, в разі відмови покупця зареєструвати розрахунок коригування в зв’язку із поверненням передоплати, продавцю слід додати до заяви (оскільки заява подається в електронному вигляді, то подати в паперовому вигляді в строки подання такої декларації до ДПІ за місцем обліку) копії первинних документів, які підтверджують факт повернення передоплати. Такої ж думки і фахівці ДФС у підкатегорії 101.20 ресурсу «ЗІР».
Тепер щодо самої заяви. Форму податкової декларації з податку на додану вартість та Порядок її заповнення затверджено наказом Мінфіну від 28.01.2016 №21 (далі – Порядок №21). Згідно з п. 18 розділу ІІІ Порядку №21 в разі порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого продавця/покупця за формою згідно з (Д8) (додаток 8 до податкової декларації з податку на додану вартість (далі – ПДВ)).
Згідно з абз. 18 п. 201.10 ПКУ протягом 15 календарних днів з дня надходження такої заяви із скаргою контролюючий орган зобов’язаний провести документальну позапланову перевірку зазначеного покупця.
Після проведення перевірки податковим органом покупця за заявою зі скаргою у разі реєстрації у ЄРПН раніше не зареєстрованого РК, у продавця буде право зменшити суми ПЗ з ПДВ в межах 365 календарних днів з дати складення РК (щоправда, не раніше, ніж такий РК буде зареєстрована в ЄРПН).
Але, зверніть увагу: податківці у всіх своїх роз’ясненнях доводять, що зареєструвати раніше складений РК можна тільки протягом 180 к.д. з дня його складання. Тож, із скаргою варто поквапитися, а якщо вона не була подана у складі декларації з ПДВ за період, в якому строк реєстрації був порушений, до такої декларації слід подати відповідний уточнюючий розрахунок і цю помилку виправити.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити