У випадку із списанням авансу (була проплата, але якщот товари не були отримані) можна говорити про те, що за датою першої події сума ПДВ у складі предоплати була включена до складу ПК, але за рахунок того, що товари так і не були поставлені покупцю, вони не були використані у госпдіяльності. А тому починає діяти пп. ”г” п. 198.5 ПКУ із обов'язком донарахувати ПЗ з ПДВ, щоб компенсувати попередньо включену суму ПДВ до податкового кредиту у звітність з ПДВ та в облік. Пам’ятайте, такі ПЗ нараховуються тільки в тому разі, коли придбання було здійснено з ПДВ (лист ДФСУ від 07.08.2015 №29163/7/99-99-19-03-02-17). Для нарахування ПЗ з ПДВ можна скласти як зведену ПН, так й звичайну (див. лист ДФСУ від 23.09.2015 р. №22171/10/28-10-06-11).
Помітка "X" має стояти одночасно і в комірці "Зведена податкова накладна", і в комірці “Не підлягає наданню отримувачу (покупцю)”, тип причини 13. В комірках назви покупця платник ПДВ має вказати власні дані. В гр. 2 слід вказати дати та порядкові номери ПН, по яким було відображено ПК. Графа 4 компенсаційних зведених ПН заповнюється “грн” (пп. 3 п. 16 Порядку №1307), а графи 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 – не заповнюються. Умовний ІПН у зведеній ПН на компенсаційні ПЗ буде “600000000000”, якщо ж оформлюється звичайна ПН, умовний ІПН буде “400000000000”.
Якщо на компенсаційні ПЗ оформляється звичайна ПН, в гр. 2 має бути розписана вся номенклатура товарів, послуг (обмежитися реквізитами ПН в такому випадку вже не можна). У звітності з ПДВ компенсаційні ПН мають бути відображені або в ряд. 4.1, або в ряд. 4.2 залежно від ставки ПДВ.
В ситуації, коли має місце списання кредиторської заборгованості за отримані товари, на думку податківців, можна говорити про безоплатну поставку. На нашу думку, нараховувати компенсаційні ПЗ з ПДВ тут не слід (не діє жодна із підстав, перелічених в п. 198.5 ПКУ). Але в ЗІР (підкатегорія 101.07) на питання: “Які дії в обліку з ПДВ мають вчинити продавець та покупець, якщо після постачання товарів/послуг продавцем прийнято рішення про списання (прощення) покупцю заборгованості за поставлені та неоплачені товари/послуги?”, - податківці відповідають: “…платник податку – покупець повинен відкоригувати податковий кредит, оскільки оплата за поставлені товари/ послуги так і не відбувається. При цьому таке коригування відбувається на дату списання боргу та здійснюється на підставі бухгалтерської довідки”.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити