Підприємства, платники ПДВ, на підставі п. 201.4 ПКУ та п. 13 Порядку №957 (Наказ Мінфіна від 22.09.2014 р. №957 «Порядок заповнення податкової накладної») можуть скласти податкову накладну за щоденними підсумками на кінець дня в таких випадках:
- не платнику ПДВ – за готівку кінцевому споживачу, коли розрахунки проводяться через касу, РРО, платіжний термінал або безпосередньо на банківський рахунок постачальника;
- платникам ПДВ – у разі виписки транспортних квитків, готельних рахунків, коли виставляються рахунки за послуги зв’язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами, та надання касових чеків (що містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого ПДВ (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника).
Зауважимо, що складання таких ПН за щоденними підсумками є правом, а не обов’язком платника податку, і складається вона за умови, що за цими операціями не була виписана окрема податкова накладна.
На сьогоднішній день ані ПКУ, ані Порядком №957 питання щодо відображення виразу «товари/послуги в асортименті» в графі 3 «Номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця)» при складанні ПН за щоденними підсумками не визначено.
Податківці своїм листом від 13.10.2015 року №21637/6/99-95-42-01-15 підтверджують, що у випадках, коли постачання робіт/послуг здійснюється за готівку кінцевому споживачеві (неплатнику ПДВ), ПН за щоденними підсумками складається на підставі Z-звітів, в яких зазначена загальна сума касових чеків, надрукованих протягом дня і яка відповідає сумі фактичного виторгу. В свою чергу, касові чеки містять повну інформацію щодо переліку товарів/послуг наданих покупцю. Тому, за такими операціями цілком логічно в графі 3 «Номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця)» вказати вираз «товари/послуги в асортименті».
Не вплине таке заповнення ПН і на право покупця на ПК з ПДВ. Не випадково п. 201.4 ПКУ дозволяє складати ПН за щоденними підсумками (тобто, одну ПН на усіх покупців за день), яка залишається у продавця (тип причини «11»), а отже, не дає права на ПК нікому.
Оскільки, платники ПДВ, які придбавають транспортні квитки, отримають готельні рахунки, рахунки за послуги зв’язку та інші послуги, а також отримують касові чеки, мають можливість, згідно п. 201.11 ПКУ, скористатися правом на включення сум ПДВ до ПК на підставі інших, ніж ПН, документів – транспортних квитків, касових чеків тощо.
Ще одним вагомим фактором є те, що на підставі п. 120-1 ПКУ, відсутня фінансова відповідальність щодо ПН, які не підлягають наданню покупцям.
Однак, наразі передбачена адміністративна відповідальність за порушення правил ведення податкового обліку згідно ст. 163-1 КУпАП, і не виключено, що найближчим часом в ПКУ з’являться норми щодо фінансової відповідальності за помилки при складанні податкових накладних.
Отже, чи зазначати номенклатуру товарів повністю або використовувати одну умовну назву («товари в асортименті») при складанні ПН, враховуючи усе зазначене вище, вирішувати платнику податку – продавцю.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс
Передплатити