• Посилання скопійовано

Списання втрат пільгового товару без ПДВ: оформлення та ПДВ-наслідки

ТОВ (платник ПДВ) купує металобрухт без ПДВ (з пільговим оподаткуванням) та реалізує його без ПДВ. Частина товару підлягає списанню як втрати. Яким первинним документом оформляється списання товару в бухобліку? Як відображати списання такого товару у контексті ПДВ, враховуючи, що він був придбаний без ПДВ (чи виникає необхідність коригування ПЗ за аналогією з пп. 198.5/199.1 ПКУ)?

Металобрухт − непридатні для прямого використання вироби або частини виробів, які за рішенням власника втратили експлуатаційну цінність внаслідок фізичного або морального зносу і містять у собі чорні або кольорові метали чи їх сплави, а також вироби з металу, що мають непоправний брак, залишки чорних і кольорових металів і їх сплавів (ст. 1 Закону №619-XIV «Про металобрухт»). Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. 

Згідно з пп. «а» і «б» пп. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 ПКУ розташоване на митній території України. 

Пунктом 23 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що тимчасово до 01 січня 2027 року від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД. 

Переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 01 січня 2027 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість, затверджено постановою КМУ від 12.01.2011 №15.

Вартість втрат потрібно віднести до складу інших операційних витрат за їх фактичною собівартістю (пп. 5.7 Методрекомендацій №2). Для цього використовують субрахунок 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей».

Виявлення фактичних втрат (нестач, псування) металобрухту проводиться шляхом інвентаризації. Результати інвентаризації фіксуються в інвентаризаційних описах. 

На підставі результатів інвентаризації складається Акт списання ТМЦ. Законодавчо затвердженої типової форми акта на списання ТМЦ (окрім основних засобів) немає, тому підприємство може розробити власну форму документа. Такий акт повинен містити всі обов'язкові реквізити первинного документа, передбачені ст. 9 Закону "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та Положенням №88.

В цьому акті слід зазначити причини списання запасів, послатися на протокол інвентаризаційної комісії з результатами інвентаризації.

Якщо товари придбавалися з ПДВ, при їх списанні треба нарахувати компенсуючі податкові зобов’язання (ПЗ) за пп. «г» пп. 198.5 ПКУ (БЗ 101.04). По товарах, придбаних без ПДВ, компенсуючі ПЗ нараховувати не треба (лист ДПСУ від 07.02.2020 р. №505/6/99-00-07-03-02-06/ІПК).

Але для уникнення непорозумінь з податковою службою може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.

Висновки:

1. Оформлення списання металобрухту: Списання втрат металобрухту оформляється Актом списання ТМЦ, складеним на основі результатів інвентаризації. Типової форми немає, але документ повинен містити обов’язкові реквізити первинного документа та посилання на протокол інвентаризаційної комісії;

2. Облік втрат: Вартість списаного металобрухту відноситься до інших операційних витрат за фактичною собівартістю на субрахунок 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей»;

3. ПДВ-наслідки: Оскільки металобрухт придбано без ПДВ (з пільговим оподаткуванням), компенсуючі податкові зобов’язання за пп. 198.5 ПКУ не нараховуються. Для уникнення ризиків рекомендується отримати індивідуальну податкову консультацію.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Марченко Людмила

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Як визначається звичайна ціна при нарахуванні ПЗ по товарам на дату анулювання реєстрації як платника ПДВ?
    З метою отримання переліку офіційних джерел, які містять інформацію про ринкові ціни звертатися до Мінекономіки, органів держстатистики та інших держорганів, уповноважених законом здійснювати виробництво і поширення офіційної державної статистичної інформації
    11.10.20259
  • Повторне подання Уточнюючого розрахунку з ПДВ
    Чи дозволено подавати другий (наступний) Уточнюючий розрахунок до однієї й тієї ж декларації з ПДВ, якщо попередній Уточнюючий розрахунок до цього періоду вже був поданий та врахований, але згодом виявлено нові помилки?
    10.10.202532
  • Пояснення розбіжностей між деклараціями ЄП та ПДВ
    Підприємство, платник ЄП (3%) та ПДВ, отримало запит ДПС щодо розбіжності між обсягами доходу у деклараціях з єдиного податку та ПДВ за 2024 рік. Різниця виникла через оплату у I кварталі 2024 року послуг, наданих у 2023 році (відповідно до пп. 292.1 та пп. 292.6 ПКУ). Як коректно обґрунтувати цю різницю в письмовому поясненні та які саме підтвердні документи (договори, акти, банківські виписки) необхідно надати податковому органу?
    09.10.202561
  • Чи враховуються операції передачі гумдопомоги у критерій 1 млн грн для обов’язкової реєстрації платником ПДВ?
    Якщо операції з передачі гумдопомоги відповідають умовам ПКУ – то застосовуються норми пп. 69.12 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, якщо не відповідають - то обсяг операцій включається при визначенні загальної суми для цілей обов’язкової реєстрації платником ПДВ
    09.10.202531
  • Списання ПДВ та кредиторської заборгованості за нереєстрованою ПН
    ТОВ (платник ПДВ) отримало товар на 12 000 грн (в т.ч. ПДВ 2000 грн) 15.09.2024, сплативши 10 000 грн. Залишок 2000 грн (сума ПДВ) згідно з договором мав бути сплачений після реєстрації ПН. Станом на 06.10.2025 ПН не зареєстрована, термін для включення до податкового кредиту (365 днів) минув. У яку дату та на підставі якого документа списати на витрати втрачену суму податкового кредиту (2000 грн)? У яку дату та як списати кредиторську заборгованість 2000 грн перед постачальником і відобразити її доходом?
    09.10.20251 303