Бонуси при придбанні товарів для кінцевого споживача, незалежно від того, як вони надаються — у балах, відсотках, гривнях, — це лише одиниця вираження суми знижки, а не реальні кошти, які можна перевести у готівку чи на картку. Учасник програми лояльності накопичує бонуси і в майбутньому має право при оплаті за інший товар отримати знижку.
Положення №13 не містить роз’яснень щодо відображення нарахування бонусів в фіскальних чеках. Проте, пунктом 5 Положення №13 зазначено, що розрахункові документи, що створюються РРО або ПРРО в паперовій та/або електронній формі, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком та інші дані, зокрема, інформацію, яка визначена технічними вимогами до спеціалізованих реєстраторів розрахункових операцій.
Тому підприємство у фіскальному чеку може зазначити суму накопичених бонусів. Зазвичай, постачальники так і роблять. Наприклад, Prostor у чеку зазначає суму доступних бонусів, та, ідентифікуючи форму оплати, визначає реквізит «оплата бонусами». Це досить зручно. Щодо нарахованих бонусів інформації немає. Звичайно не всі постачальники так роблять, інколи зазначають інформацію тільки щодо використаних бонусів, не зазначаючи суму доступних бонусів. Останню можна проконтролювати зайшовши у власний кабінет чи мобільний застосунок. Та це все це вже технічне питання.
Звертаємо увагу, що обов'язковий реквізит «Форма оплати, сума коштів, валюта операції» (рядок 18) при виборі «інше» передбачає застосування поняття «бонуси». Більш детально див. нашу новину тут.
Щодо ПДВ є досить свіжа ІПК від 05.04.2024 р. №1855/ІПК/99-00-21-03-02, у якій податківці зазначили, що при ідентифікації бази оподаткування ПДВ потрібно орієнтуватися на відображення бонусів у первинних документах і в бухобліку. А якщо ми говоримо про роздріб, зокрема, продаж кінцевому споживачу, то відповідно відображення в чеках РРО/ПРРО.
Податківці розглядають два варіанти:
Варіант 1. Якщо договірна вартість товару/послуг зменшується на суму знижки або на суму бонусів, нарахованих такому отримувачу товару/послуг. Тобто в обліку сума реалізації дорівнює сумі коштів, сплачених безпосередньо отримувачем.
Наприклад, підприємство постачає товар кінцевому споживачу. Вартість товару без знижки - 1300 грн. У покупця - 100 бонусів.
Тоді у чеку буде вказано:
- Товар 1х1300 = 1300,00 грн;
- Бонус - 100,00 грн;
- Сума - 1200,00 грн.
Відображення в обліку:
- Дт 308 Кт 702 1200,00 грн - відображено дохід від реалізації товарів зі знижкою;
- Дт 702 Кт 641 200,00 грн - нараховано податкові зобов'язання з ПДВ.
У цьому варіанті потрібно пам’ятати, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг вже із застосованою знижкою не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг (див. пп. 188.1 ПКУ).
Варіант 2. Якщо сума бонусу просто зменшує суму доплати і не впливає на договірну вартість.
Тоді у чеку буде вказано:
- Товар 1х1300 = 1300,00 грн;
- Сума - 1300,00 грн;
- Готівка - 900,00 грн;
- Бонус - 100,00 грн.
У цьому випадку базою оподаткування ПДВ є вся договірна вартість (сума коштів сплачена покупцем + сума бонусів), тобто ПДВ розраховується із суми 1300,00 грн і складатиме 216,67 грн.
Відображення в обліку:
- Дт 308 Кт 702 1300,00 грн - відображено дохід від реалізації товарів;
- Дт 702 Кт 641/ПДВ 216,67 - нараховано податкові зобов'язання з ПДВ.
***
Більш детально див. нашу консультацію: Продаж товарів за бонусною програмою
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити