• Посилання скопійовано

Формуючи у додатку 5 декларації з ПДВ податковий кредит, важливо правильно заповнити колонки 4, 5

У розділі ІІ додатку 5 "Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту" декларації з ПДВ помилково вся сума податкового кредиту відобразилась, як придбання необоротних активів. Чи є порушення та як тоді виправити помилку?

В розділі II “Податковий кредит” додатка 5 (“Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5”)  проводиться розшифровка наступних рядків податкової декларації з ПДВ: 10.1, 10.2 , 14.1, 15.1, 15.2. В колонках 4 та 5 розділу II додатка 5 відображаються обсяги постачання (без ПДВ) та сума податку в розрізі постачальників (із зазначенням в колонці 2 тільки індивідуального податкового номера постачальника). Отже, для формування показників у додатку 5 важливим є правильне заповнення саме колонок 4, 5. Показники із цих колонок сумуються у загальному рядку “Усього за місяць (рядки 10.1 + 15.1 декларації)...” розділу ІІ  додатка 5. Відповідно суми із рядків 10.1 та/або 15.1 декларації з ПДВ, що формують дозволений ПК, розшифорвуються у додатку 5.

Зауважимо, дані за придбаними необоротними активами відображаються загально, як всі решта операції з придбання з ПДВ, які надають право формування ПК, в розрізі постачальників і також автоматично сумуються у загальному рядку “Усього за місяць (рядки 10.1 + 15.1 декларації)...”. 

А от наступний рядок розділу ІІ додатка 5 “придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів” виконує роль інформаційного. Дані у цей рядок заносяться вручну та вибірково після проведення аналізу операцій за необоротними активами, суми за якими потрапили до ПК з ПДВ в цьому періоді. Фактично, сума із рядка “придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів”  розділу ІІ додатка 5 окремо в декларації з ПДВ не відображається. Яку роль цей рядок виконує для податкових органів? Скоріше за все, пояснює виникнення значної суми ПДВ у складі ПК. Адже, як правило, вартість основних засобів немала, тому нерідко при придбанні ОЗ у звітному періоді не виключено і виникнення від'ємного значення різниці між ПЗ та ПК поточного періоду.

За умовами запитання, платником ПДВ вся сума податкового кредиту із рядка “Усього за місяць (рядки 10.1 + 15.1 декларації)...” помилково продублювалась у наступному інформаційному рядку, де зазначається інформація щодо придбання необоротних активів. Які наслідки такого порушення? Та чи є взагалі порушення, відповідно чи потрібно платнику ПДВ здійснювати виправлення? Загалом таке некоректне заповнення додатку 5 не впливає на показники основної частини декларації з ПДВ цього періоду. Як наслідок, помилка не вплинула на визначення податку до сплати в бюджет. Відповідно факту заниження податкового зобов'язання за нормами п. 50.1 ПКУ та п. 123.1 ПКУ не має.

Максимум, що загрожує платнику ПДВ у такій ситуації, це адмінштраф до посадових осіб платника ПДВ. За  ст. 163-1 КпАП, порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій встановленого законом порядку ведення податкового обліку тягне за собою накладення штрафу у розмірі від 5 до 10 н. м. д. г. (від 85,00 грн до 170,00 грн).

Але, рекомендуємо навіть таку незначну помилку виправити. Адже, не виключено, що під час проведення камеральної перевірки (перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком), у контролюючого органу виникнуть питання, щодо податкової інформації, яка свідчить про можливі порушення платником податків податкового законодавства. За такою ситуацією на письмовий запит контролюючого органу протягом 10 р.д. з дня отримання запиту, платнику доведеться надати пояснення. І якщо платник ПДВ, протягом встановленого терміну не надасть відповідні пояснення (не рідко з документальним підтвердженням), це за нормами п. 78.1 ПКУ може бути однією з обставин для проведення документальної позапланової перевірки платника ПДВ.

За нормою п. 50.1 ПКУ, у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПКУ) платник самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених ст. 50 ПКУ), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку. Тому, навіть не дивлячись на той факт, що заниження ПЗ не має (відповідно штрафні санкції відсутні), на платника ПДВ покладено обов'язок здійснити виправлення самостійно виявленого порушення.

Такий випадок можна виправити шляхом подання “уточнюючого” додатку 5. У цьому разі потрібно звернути увагу на правильне відображення показників. Наприклад, у відповідному звітному періоді є дві операції з придбання і ПДВ за такими операціями потрапляє до ПК:

1) придбано товар на суму 1200 грн (з ПДВ);

2) придбано ОЗ вартістю 6000 грн (з ПДВ).

Відповідно у розділу ІІ додатка 5 загальний обсяг постачання (без ПДВ) рядок “Усього за місяць (рядки 10.1 + 15.1 декларації)...”  — колонка 4 складає 6000 грн, відповідно сума ПДВ - колонка 5 становить 1200 грн. 

Платник у рядку “Усього за місяць (рядки 10.1 + 15.1 декларації)...”  і помилково у рядку “придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів” розділу ІІ додатка 5 у колонках 4 та 5 відобразив однакові суми. У декларації з ПДВ показники показано вірно, тому недоплати ПЗ з ПДВ в бюджет не має.

Для виправлення такої помилки слід подати Уточнюючий розрахунок як окремий документ або ж як додаток до поточної декларації з ПДВ. А це означає, що до УР слід сформувати “уточнюючий” додаток 5 з відповідним виправленням. Зауважимо, що в самому УР всі показнику будуть без змін. В УР у графі 4 відображаються відповідні показники декларації звітного періоду, який виправляється. У графі 5 проставляються показники із графи 4, адже показники самої декларації не уточнюються. Відповідно графа 6 УР буде порожня. 

Виправлення додатку 5, на погляд автора, можна здійснити наступним чином: в “уточнюючому” додатку 5 у розділі ІІ у рядку “придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів” потрібно сторнувати суми, які не пов'язані із придбанням ОЗ. Відповідно у колонці 4 цього рядка зазначити суму 1000 зі знаком “-”, у колонці 5 зі знаком “-” буде сума ПДВ у розмірі 200 грн. Всі решта рядків “уточнюючого” додатка 5 будуть з прочерками (або незаповнені якщо подаємо УР в електронному вигляді). 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Оплата корпоративною карткою послуг Google Workspace та Office 365: ПДВ та документальне оформлення
    ТОВ на загальній системі оподаткування - платник ПДВ. Директор раніше сплачував нерезиденту (Google Workspace, Office 365) щомісячно за послуги доступу з власної картки без компенсації. Зараз планується перевести оплати на корпоративну картку. Чи правомірні такі щомісячні оплати з корпоративної карти? Чи може квитанція бути на ім'я директора? Чи потрібно сплачувати ПДВ за імпорт таких послуг?
    04.11.202532
  • Придбання обладнання у неплатника ПДВ та його подальший продаж: оподаткування ПДВ
    Платник ПДВ придбаває сонячні панелі, акумулятори, інвертори та комплектуючі у постачальника-неплатника ПДВ, який самостійно імпортував це обладнання та сплатив ПДВ при митному оформленні. Потрібно з'ясувати порядок формування податкового зобов'язання при подальшому продажу, наявність права на податковий кредит, вплив факту імпорту неплатником ПДВ та вимоги до документального оформлення
    04.11.202550
  • Оподаткування ПДВ міжнародних та внутрішніх перевезень для "єдинника" ІІІ групи ЄП
    ФОП на ІІІ групі ЄП зі ставкою 5% (неплатник ПДВ) займається міжнародними перевезеннями вантажів за основним КВЕД 49.41. Чи застосовується ставка ПДВ 0% при міжнародних перевезеннях за наявності ЦМР? Як оподатковуються ПДВ внутрішні перевезення? Чи потрібна звітність з ПДВ?
    04.11.202514
  • Оподаткування компенсації за рішенням суду щодо знищеного авто
    Підприємство отримало на рахунок компенсацію за рішенням суду у сумі 1 млн грн за вантажний автомобіль, який був виведений з експлуатації після ДТП. Чи слід нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ при отриманні цієї суми та на яку базу їх визначати? Чи потрібно включати зазначену суму компенсації до складу доходу підприємства? Автомобіль придбано за 600 тис. грн (в т.ч. ПДВ 100 тис. грн), залишкова вартість на дату ДТП і виведення з експлуатації 400 тис. грн
    03.11.202519
  • Передача брендованих термокружок дилерам: що з оподаткуванням?
    Підприємство, при проведенні конференції для 35 дилерів (не працівників), передало їм безкоштовно брендовані термокружки ринковою вартістю 10 500,00 грн за одиницю, які використовувались як елемент представницьких витрат і втратили товарний вигляд. Чи вважається безоплатна передача таких термокружок додатковим благом фізичних осіб (дилерів) з відповідним оподаткуванням ПДФО та ВЗ? Чи виникає у підприємства зобов'язання щодо нарахування компенсуючого ПДВ (за пп. 198.5 ПКУ) на вартість цих термокружок?
    03.11.202531