• Посилання скопійовано

Зведена ПН згідно з пп. 198.5 ПКУ у період воєнного стану

ТОВ щомісяця нараховує компенсуючі ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 та ст. 199 ПКУ. Як складати зведені ПН у період воєнного стану, якщо відсутні зареєстровані ПН?

Відповідно до пп. 32-2 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано ПН та/або РК до них, включають до складу ПК звітного періоду суми ПДВ, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону про бухоблік.

Це універсальна норма, яка діє на час воєнного стану. Тому, на наш погляд, якщо ТОВ придбало товари, послуги, які будуть потім використані в неоподатковуваних тощо операціях, таке ТОВ має право відобразити ПК з ПДВ на підставі первинних документів.

Поряд з цим згідно з нормами пп. 198.5 ПКУ, якщо платник ПДВ придбав товари, послуги, необоротні активи з ПДВ, він зобов’язаний нарахувати компенсуючі ПДВ, якщо придбане використовується в неоподатковуваних тощо операціях.

Причому згідно з п. 201.10 ПКУ відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг ПН в ЄРПН не звільняє продавця від обов'язку включення суми ПДВ, вказаної в ПН, до суми ПЗ за відповідний звітний період.

Тобто, якщо платник придбав товари, послуги, необоротні активи з ПДВ і придбане використано в неоподатковуваних тощо операціях, такий платник зобов’язаний нарахувати ПЗ з ПДВ, відобразивши в декларації відповідного звітного місяця, навіть якщо ПН не зареєстрована в ЄРПН.

Причому платник має право в цей самий період відобразити ПК з ПДВ, на час воєнного стану на підставі первинних документів, а не ПН постачальника, зареєстрованої в ЄРПН.

Дивимося відповідь податкової на питання в підкатегорії 101.06, ЗІР: «Як визначати, під час воєнного стану, податкові зобов’язання з ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ при формуванні податкового кредиту за операціями з придбання товарів/послуг, що призначаються для використання в неоподатковуваних ПДВ операціях, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів та без відповідного підтвердження зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними чи розрахунками коригування?».

Податкова відповідає, що розрахунок ПЗ з ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ з ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в неоподатковуваних ПДВ операціях, що включені до складу ПК на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, та які не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН ПН чи РК доцільно здійснювати на підставі бухгалтерської довідки.

При цьому, після завершення дії воєнного стану платники зобов’язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх ПН та РК, реєстрація яких відтермінована на час дії воєнного стану, а всі ПЗ та ПК, задекларовані платниками під час дії такого воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягають обов’язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних ПН та РК, зареєстрованих в ЄРПН.

До речі, подивимося на ще одну відповідь податкової в підкатегорії 101.06, ЗІР: «Чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ згідно з пп. 198.5 ПКУ по товарам/послугам, які були придбані/виготовлені після 01 липня 2015 року, якщо під час такого придбання суми податку не були включені до складу податкового кредиту, зокрема з причини помилок у податковій накладній або відсутності її реєстрації в ЄРПН?».

Податкова відповідає, що ПКУ не встановлено залежність нарахування ПЗ відповідно до пп. 198.5 ПКУ у разі використання придбаних товарів/послуг у операціях, передбачених цим пунктом, від факту формування ПК за операціями з придбання таких товарів/послуг на підставі зареєстрованих в ЄРПН ПН (крім товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 01 липня 2015 року).

ПЗ відповідно до пп. 198.5 ПКУ по товарам/послугам, які були придбані/виготовлені після 01 липня 2015 року з ПДВ нараховуються платником податку в звітному (податковому) періоді, в якому постачальником таких товарів/послуг, необоротних активів зареєстровано в ЄРПН відповідну ПН, тобто у тому звітному періоді, в якому у покупця таких товарів/послуг виникли підстави для включення сум ПДВ, сплачених при їх придбанні, до складу ПК.

Тобто, як ми сказали вище, якщо у платника виникло право відобразити ПК, то він зобов’язаний і нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ, незалежно від того, скористався він цим правом чи ні. Наприклад, у період воєнного стану таке право виникає на підставі первинних документів. Тому, на наш погляд, і обов’язок нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ виникає в періоді, коли відповідні товари, послуги, необоротні активи почали використовуватися в неоподатковуваних операціях. 

Отже, з наведеного вище, на наш погляд, випливає, якщо ТОВ 20.02.2022 р. придбало послугу, яку цього ж місяця використало у неоподатковуваних тощо операціях, то ТОВ має право у цьому ж місяці відобразити ПК з ПДВ та зобов’язане нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Реєстрація ПН та РК в наступних періодах тільки підтверджуватиме ПК та ПЗ, відображені раніше в період дії воєнного стану.

Але варто сказати, що безпосередньо в ПКУ відсутні норми, які чітко і однозначно дають відповідь на розглядуване питання. Тому для уникнення непорозумінь з податковою може бути доречним отримати з цього питання індивідуальну податкову консультацію.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202417
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202416
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20243211
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202419
  • Продаж БПЛА: що з ПДВ?
    Підприємство виготовляє і продає дрони іншим суб’єктам господарювання. Складові запчастини придбаваються у вітчизняних постачальників. Як скористатися пільгою щодо звільнення від оподаткування ПДВ за пп. 5 п. 32 підр. 2 розд. ХХ ПКУ?
    16.04.2024217