• Посилання скопійовано

Нюанси визначення дати ПЗ при оплаті за рахунок бюджетних коштів

Визнання ПЗ з ПДВ за касовим методом, у ситуаціях передбачених пп. 187.7 та 187.10 ПКУ, це право чи обов’язок? Як визнавати ПЗ з ПДВ при постачанні газу бюджетній організації (платнику та неплатнику ПДВ) з оплатою з казначейського рахунку (у договорі не зазначено)? А якщо з казначейського рахунку оплачено частину?

В першу чергу зазначимо, що визначення ПЗ з ПДВ за касовим методом у випадках, передбачених пп. 187.7 та 187.10 ПКУ, є обов’язком такого платника, а не його правом. Тому у випадках, передбачених пп. 187.7 та 187.10 ПКУ підприємство постачальник зобов’язане визначати ПЗ з ПДВ саме за датою оплати.

При цьому, що стосується пп. 187.7 ПКУ (оплата за рахунок бюджетних коштів), то податківці роз’яснювали таке:

  • підтвердженням того, що товари/послуги оплачуються за рахунок бюджетних коштів, є наявність у договорі про поставку товарів/послуг умови, що оплата за поставлені товари/послуги здійснюється з відповідного рахунка Державного казначейства України (ІПК №2023/ІПК/10/04-36-12-01-16  та ІПК №1460/6/99-99-15-03-02-15/ІПК);
  • оплата за поставлені товари/послуги повинна здійснюватися безпосередньо за рахунок бюджетних коштів, зокрема, з відповідного рахунку в органах Державного казначейства за кодом економічної класифікації видатків бюджету 2610 (ІПК №5107/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

При цьому, варто зважати на те, що наведені вище роз’яснення податківців є лише індивідуальними консультаціями, що призначені для конкретного платника податку. У пп. 187.7 ПКУ для його застосування передбачено лише умову щодо постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів.

Проте мають місце ситуації,  коли у договорах не завжди присутня згадка, що оплата буде здійснюватися за рахунок бюджетних коштів або вказано доволі розмито, що оплата буде здійснена при наявності фінансування. Своєю чергою, у прикінцевій частині договору завжди вказані реквізити сторін, зокрема, у реквізитах замовника вказується бюджетний рахунок — рахунок казначейства. Такі дані будуть свідчити, що оплату слід очікувати з бюджету.

Враховуючи те, що за умов запитання договором не було передбачено оплату за рахунок бюджетних коштів, але оплата за послуги була здійснена з рахунку в органі Державного казначейства, то зважаючи на неоднозначність ситуації, вважаємо, що підприємство має або скласти відповідну додаткову угоду до договору в якій зазначити про порядок оплати за рахунок бюджетних коштів, або ж звернутись до податківців для отримання власної ІПК з цього питання.

У ситуації ж, коли частина коштів надходить з рахунку самого підприємства отримувача, а частина з рахунку Держказначейства, та за відсутності ознак, зазначених у пп. 187.10 ПКУ, вважаємо, що підприємство має визнавати ПЗ з ПДВ (а відповідно, і складати ПН) двома частинами – частина вартості послуг, що оплачується з рахунку Держказначейства, визнається за касовим методом (датою отримання такої оплати), а інша частина, яка оплачується з рахунку самого підприємства отримувача – за звичайними правилами, передбаченими пп. 187.1 ПКУ (за датою першої події).

Відповідно до зазначеного вище, у першому та другому випадку, оскільки оплата надходить з казначейського рахунку, підприємство має визнавати ПЗ з ПДВ за касовим методом, однак варто скласти додаткову угоду до договору, що передбачає оплату за рахунок бюджетних коштів (або отримати ІПК від податківців).

У третьому ж випадку ПЗ визнаються двома частинами: частина, що відповідає сумі оплати з рахунку Казначейства – за касовим методом, а частина, що відповідає сумі оплати з рахунку самого підприємства – за датою першої події.

 

Відповідальність

У разі виявлення податківцями факту визначення ПЗ з ПДВ та складання ПН неправильною датою (зокрема, не за датою оплати), то податківцями такі ПН будуть визнані такими, що не відповідають господарській операції. Відповідно податківці будуть наполягати на повторному складанні підприємством ПН правильною датою визначення ПЗ з ПДВ та відповідного відображення ПЗ у декларації за відповідний період (за датою оплати).

Якщо внаслідок перевірки податківцями та виявлення факту заниження суми ПЗ до сплати внаслідок таких помилок на платника податку,  передбачено штрафні санкції у розмірі 25% суми визначеного податкового зобов'язання (та 50% при повторному порушенні) – пп. 123.1 ПКУ.

Крім того, якщо правильна податкова накладна буде зареєстрована з порушенням строків, то на платника податків будуть очікувати штрафи, передбачені пп. 120.1-1 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Оплата корпоративною карткою послуг Google Workspace та Office 365: ПДВ та документальне оформлення
    ТОВ на загальній системі оподаткування - платник ПДВ. Директор раніше сплачував нерезиденту (Google Workspace, Office 365) щомісячно за послуги доступу з власної картки без компенсації. Зараз планується перевести оплати на корпоративну картку. Чи правомірні такі щомісячні оплати з корпоративної карти? Чи може квитанція бути на ім'я директора? Чи потрібно сплачувати ПДВ за імпорт таких послуг?
    04.11.202532
  • Придбання обладнання у неплатника ПДВ та його подальший продаж: оподаткування ПДВ
    Платник ПДВ придбаває сонячні панелі, акумулятори, інвертори та комплектуючі у постачальника-неплатника ПДВ, який самостійно імпортував це обладнання та сплатив ПДВ при митному оформленні. Потрібно з'ясувати порядок формування податкового зобов'язання при подальшому продажу, наявність права на податковий кредит, вплив факту імпорту неплатником ПДВ та вимоги до документального оформлення
    04.11.202550
  • Оподаткування ПДВ міжнародних та внутрішніх перевезень для "єдинника" ІІІ групи ЄП
    ФОП на ІІІ групі ЄП зі ставкою 5% (неплатник ПДВ) займається міжнародними перевезеннями вантажів за основним КВЕД 49.41. Чи застосовується ставка ПДВ 0% при міжнародних перевезеннях за наявності ЦМР? Як оподатковуються ПДВ внутрішні перевезення? Чи потрібна звітність з ПДВ?
    04.11.202514
  • Оподаткування компенсації за рішенням суду щодо знищеного авто
    Підприємство отримало на рахунок компенсацію за рішенням суду у сумі 1 млн грн за вантажний автомобіль, який був виведений з експлуатації після ДТП. Чи слід нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ при отриманні цієї суми та на яку базу їх визначати? Чи потрібно включати зазначену суму компенсації до складу доходу підприємства? Автомобіль придбано за 600 тис. грн (в т.ч. ПДВ 100 тис. грн), залишкова вартість на дату ДТП і виведення з експлуатації 400 тис. грн
    03.11.202519
  • Передача брендованих термокружок дилерам: що з оподаткуванням?
    Підприємство, при проведенні конференції для 35 дилерів (не працівників), передало їм безкоштовно брендовані термокружки ринковою вартістю 10 500,00 грн за одиницю, які використовувались як елемент представницьких витрат і втратили товарний вигляд. Чи вважається безоплатна передача таких термокружок додатковим благом фізичних осіб (дилерів) з відповідним оподаткуванням ПДФО та ВЗ? Чи виникає у підприємства зобов'язання щодо нарахування компенсуючого ПДВ (за пп. 198.5 ПКУ) на вартість цих термокружок?
    03.11.202531