• Посилання скопійовано

Покупець не підписав акт на послуги з розробки програмного продукту: за якою причиною провести коригування ПДВ?

17.08.2018 р. складено акт на послуги з розробки програмного продукту та зареєстровано ПН. Після 15.09.2018 р. покупець повідомив, що не може підписати цей акт у зв’язку з непроходженням внутрішніх процедур та просить відмінити його. Яким чином можна провести коригування ПН та з якою причиною створити РК?

За загальними умовами виконання зобов'язання, встановленими ст. 526 ЦКУ, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства, а за їх відсутності – відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Виконання зобов'язань, реалізація, зміна та припинення певних прав у договірному зобов'язанні можуть бути зумовлені вчиненням або утриманням від вчинення однією зі сторін у зобов'язанні певних дій чи настанням інших обставин, передбачених договором, у т. ч. обставин, які повністю залежать від волі однієї зі сторін.

Відповідно до ч. 2 ст. 527 ЦКУ кожна зі сторін у зобов'язанні має право вимагати доказів того, що обов'язок виконується належним боржником, і несе ризик наслідків непред'явлення такої вимоги.

Управнена сторона, приймаючи виконання господарського зобов'язання, на вимогу зобов'язаної сторони повинна видати письмове посвідчення виконання зобов'язання повністю або його частини (ч. 8 ст. 193 ГКУ). Тобто, акт, підписаний обома сторонами договору підтверджує, що виконавець виконав, а контрагент прийняв виконання зобов'язання з його сторони частково або в повному обсязі.

Також слід зазначити, що згідно зі ст. 1112 ЦКУ за договором про створення за замовленням і використання об'єкта права інтелектуальної власності одна сторона (творець) зобов'язується створити об'єкт права інтелектуальної власності відповідно до вимог другої сторони (замовника) та в установлений строк. Договір про створення за замовленням і використання об'єкта права інтелектуальної власності повинен визначати способи та умови використання цього об'єкта замовником.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон №996. 

Виходячи з норм абз. 5 та 11 ст. 1 та ч. 1 ст. 9 Закон про бухоблік операція з постачання-придбання (отримання) послуг (будучи дією (подією) у взаємовідносинах між підприємством і його відповідним контрагентом, що викликає зміни в структурі активів та зобов'язань обох сторін, які брали участь у її здійсненні) є господарською операцією. 

Підставою для відображення господарської операції в облікових регістрах обох сторін договору є первинний документ (наприклад, акт або інший документ, що містить відомості про дії з передачі-приймання послуги).

Кожною стороною (підприємством), що брала участь у здійсненні господарської операції, мають бути отримані первинні документи для записів у регістрах бухгалтерського обліку, інформація в яких ідентично засвідчує зміст господарської операції (лист Мінфіну від 18.06.2014 р. №31-11410-07-27/1532).

Якщо правилами документообігу підприємства передбачена можливість відображення господарської операції, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухобліку за звітний період від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа, підставою для перенесення інформації про таку господарську операцію до облікових регістрів бухобліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей, робіт і послуг (абз. 2 п. 2.6 Положення №88).

Господарські операції, наведені у внутрішньому первинному документі (акті), оцінюються в порядку, визначеному НП(С)БО або МСФЗ.

ДФС в ІПК від 31.07.2017 р. №1435/6/99-99-14-02-02-15/ІПК повідомляє, що норми пп. «а» і «б» п. 185.1; пп. «а» і «б» п. 187.1; абзаців перших пп. 201.1, 201.7 та 201.10 ПКУ, а також пп. «а» п. 198.1, абз. 1-3 п. 198.2абз. 1-2 п. 198.3 та абз. 3 п. 198.6абз. 2-3 п. 201.10 ПКУ свідчать, що податкова накладна буде підставою для нарахування сум ПДВ, які відносяться до податкового кредиту, за умови якщо:

  • мала місце господарська операція з постачання товарів/послуг (операція повинна бути реальною);
  • ПН складена саме тією особою, яка здійснила постачання товарів/послуг.

У ситуації, що розглядається, відмова покупця під підписання акту на послуги з розробки програмного продукту має бути оформлена документально (у письмовому або електронному вигляді) з обов'язковим обґрунтуванням причин відмови (зазначення недоліків, зауважень, заперечень тощо).

Лише після отримання такого документу виконавець має право скласти розрахунок коригування до ПН. Це випливає з норм п. 192.1 ПКУ, в якому, зокрема, зазначено: якщо після постачання послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі, складеного РК до ПН в порядку, встановленому для ПН, та зареєстрованому в ЄРПН.

Про особливості складання РК до ПН, що видаються покупцям – платникам ПДВ ДФС повідомила у листі від 22.06.2018 р. №18983/7/99-99-15-03-02-17.

РК до ПН, яка була складена на дату отримання коштів/постачання товарів, складається постачальником (продавцем) на дату такого повернення.

За загальними правилами РК заповнюється виключно у разі, якщо товар або кошти (залишок товару або коштів) повертаються у повному обсязі, зазначеному у відповідних рядках ПН (з урахуванням наявності фактів коригування, які мали місце раніше), тобто, коли в результаті проведення такого коригування підсумкові показники ПН дорівнюватимуть нулю. В РК вказується причина коригування «Повернення товару або авансових платежів».

Особливості складання РК у випадку повного повернення суми попередньої оплати (авансу)/поставлених товарів або повернення залишку суми попередньої оплати (авансу)/поставлених товарів наведені в пп. 1.2 п.1 розд. І листа ДФС від 22.06.2018 р. №18983/7/99-99-15-03-02-17.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Оплата корпоративною карткою послуг Google Workspace та Office 365: ПДВ та документальне оформлення
    ТОВ на загальній системі оподаткування - платник ПДВ. Директор раніше сплачував нерезиденту (Google Workspace, Office 365) щомісячно за послуги доступу з власної картки без компенсації. Зараз планується перевести оплати на корпоративну картку. Чи правомірні такі щомісячні оплати з корпоративної карти? Чи може квитанція бути на ім'я директора? Чи потрібно сплачувати ПДВ за імпорт таких послуг?
    Сьогодні 14:1231
  • Придбання обладнання у неплатника ПДВ та його подальший продаж: оподаткування ПДВ
    Платник ПДВ придбаває сонячні панелі, акумулятори, інвертори та комплектуючі у постачальника-неплатника ПДВ, який самостійно імпортував це обладнання та сплатив ПДВ при митному оформленні. Потрібно з'ясувати порядок формування податкового зобов'язання при подальшому продажу, наявність права на податковий кредит, вплив факту імпорту неплатником ПДВ та вимоги до документального оформлення
    Сьогодні 13:0348
  • Оподаткування ПДВ міжнародних та внутрішніх перевезень для "єдинника" ІІІ групи ЄП
    ФОП на ІІІ групі ЄП зі ставкою 5% (неплатник ПДВ) займається міжнародними перевезеннями вантажів за основним КВЕД 49.41. Чи застосовується ставка ПДВ 0% при міжнародних перевезеннях за наявності ЦМР? Як оподатковуються ПДВ внутрішні перевезення? Чи потрібна звітність з ПДВ?
    Сьогодні 10:5713
  • Оподаткування компенсації за рішенням суду щодо знищеного авто
    Підприємство отримало на рахунок компенсацію за рішенням суду у сумі 1 млн грн за вантажний автомобіль, який був виведений з експлуатації після ДТП. Чи слід нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ при отриманні цієї суми та на яку базу їх визначати? Чи потрібно включати зазначену суму компенсації до складу доходу підприємства? Автомобіль придбано за 600 тис. грн (в т.ч. ПДВ 100 тис. грн), залишкова вартість на дату ДТП і виведення з експлуатації 400 тис. грн
    03.11.202519
  • Передача брендованих термокружок дилерам: що з оподаткуванням?
    Підприємство, при проведенні конференції для 35 дилерів (не працівників), передало їм безкоштовно брендовані термокружки ринковою вартістю 10 500,00 грн за одиницю, які використовувались як елемент представницьких витрат і втратили товарний вигляд. Чи вважається безоплатна передача таких термокружок додатковим благом фізичних осіб (дилерів) з відповідним оподаткуванням ПДФО та ВЗ? Чи виникає у підприємства зобов'язання щодо нарахування компенсуючого ПДВ (за пп. 198.5 ПКУ) на вартість цих термокружок?
    03.11.202529