• Посилання скопійовано

Підрядник при отриманні авансу помилився та склав ПН не на роботи, а на матеріали: як виправити ситуацію?

Замовник згідно з умовами договору підряду на виконання будівельних робіт сплатив аванс. Підрядник помилившись склав ПН не на роботи, а на матеріали. Як виправити ситуацію з урахуванням того, що обов’язок забезпечення матеріалами покладено на підрядника?

Звісно, що кошти, які отримав підрядник як найперший аванс за договором підряду на виконання будівельних робіт, призначені для придбання будівельних матеріалів та устаткування, якщо за умовами цього договору підрядник зобов'язаний виконати роботу зі свого матеріалу та своїми засобами. Бо без наявності належних матеріалів можливо лише виконати роботи з демонтажу та розбирання існуючих конструкцій.

Однак рішення зробити два договори: купівлі-продажу матеріалів та підряду на виконання робіт, не настільки безневинно, як здається на перший погляд.

Відповідно до ст. 843 ЦКУ в договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення. При цьому ціна роботи у договорі підряду включає:

  • відшкодування витрат підрядника;
  •  плату за виконану ним роботу.

В ст. 844 ЦКУ та п. 21 Загальних умови №668, зазначено, що договірна ціна у договорі підряду визначається на основі кошторису як приблизна або тверда. Договірна ціна вважається твердою, якщо інше не встановлено договором.

Якщо робота виконується відповідно до кошторису, складеного підрядником, кошторис набирає чинності та стає частиною договору підряду з моменту підтвердження його замовником.

Відповідно до п. 4.1 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 система ціноутворення в будівництві базується на нормативно-розрахункових показниках і поточних цінах трудових та матеріально-технічних ресурсів.

Нормативними показниками є ресурсні елементні кошторисні норми. На підставі цих норм і поточних цін на трудові та матеріально-технічні ресурси визначаються прямі витрати у вартості будівництва.

Ресурсні елементні кошторисні норми призначені для визначення кількості ресурсів, необхідних для виконання різних видів будівельних робіт, робіт з монтажу устаткування, ремонтно-будівельних, реставраційно-відновлювальних і пусконалагоджувальних робіт, для визначення прямих витрат у вартості будівництва (п. 4.2 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013).

У п. 56 Умов №668 зазначено, що сторона, яка відповідно до договору підряду забезпечує роботи матеріальними ресурсами, відповідає за їх якість і відповідність вимогам, установленим нормативними документами та проектною документацією.

Якщо підрядник зобов'язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, то він несе відповідальність за неналежну якість наданих ним матеріалу і устаткування, а також за надання матеріалу або устаткування, обтяженого правами третіх осіб (ст. 839 ЦКУ).

Якщо робота виконується частково або в повному обсязі з матеріалу замовника, підрядник відповідає за неправильне використання цього матеріалу. Підрядник також зобов'язаний надати замовникові звіт про використання матеріалу та повернути його залишок. 

У цьому разі підрядник також відповідає за невиконання або неналежне виконання роботи, спричинене недоліками матеріалу, наданого замовником, якщо не доведе, що ці недоліки не могли бути ним виявлені при належному прийманні матеріалу (ст. 840 ЦКУ).

Виходячи з викладеного, замовнику доведеться понести додаткові витрати на складання нового кошторису та визначення нової ціни договору підряду. Крім того, є ризик неналежного виконання робіт, що спричинене недоліками матеріалу, якщо підрядник доведе, що ці недоліки не могли бути ним виявлені при належному прийманні матеріалу (вже від замовника).

 

ПДВ та його коригування

Порядок складання податкової накладної на попередню оплату та правомірність включення ПДВ до складу податкового кредит будівельному контракту ГУ ДФС у Запорізькій області розглянуло в ІПК від 26.07.2018 р. №3293/ІПК/08-01-12-01-10.

Як заповнювати графи 6 та 7 ПН при сплаті авансу, якщо виконання будівельних робіт закривається поетапно, ми писали тут>> 

Щодо коригування ПДВ зазначимо, що суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника (підрядника) та отримувача (замовника) підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до ПН, складеному в порядку, встановленому для ПН, та зареєстрованому в ЄРПН у випадках, зазначених у п. 192.1 ПКУ, а саме:

  • якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін;
  • у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала;
  • при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг.

Помилкове зазначення підрядником у ПН номенклатури будівельних матеріалів заміть робіт, що виконуватимуться за договором будівельного підряду, не передбачає складання РК. 

В ситуації, що розглядається, підряднику необхідно буде скласти РК лише, якщо замовнику:

  • або повертатиметься сума попередньої оплати (авансу) у повному розмірі з зазначенням причини коригування «Повернення товару або авансових платежів»;
  • або після виконання будівельно-монтажних робіт, що оформлюється відповідним актом (наприклад, №КБ-2в), із зазначенням причини коригування «Зміна номенклатури».

Про особливості складання РК до ПН, що видаються покупцям – платникам ПДВ ДФС повідомила у листі від 22.06.2018 р. №18983/7/99-99-15-03-02-17

В п. 3 розд. I листа від 22.06.2018 р. №18983/7/99-99-15-03-02-17 ДФС зазначає, якщо після отримання попередньої оплати та складання і реєстрації в ЄРПН ПН в межах отриманого авансу відбувається зміна (у т. ч. часткова) номенклатури товарів/послуг, постачальник (продавець) на дату постачання товарів/послуг складає РК до ПН, складеної на дату отримання попередньої оплати.

При цьому у першому рядку табличної частини (розділ Б) РК зі знаком «-» зазначаються показники рядка ПН, номенклатура товарів по якому змінюється (такий рядок «обнуляється» (сторнується)). У графі 1 цього рядка в обов'язковому порядку вказується порядковий номер (№за порядком) рядка ПН, що коригується.

Показники номенклатури послуг, які постачаються на заміну товарів, що були вказані у раніше складеній ПН, вказуються у РК новими рядками як одна або декілька нових (змінених) товарних позицій (номенклатури).

При цьому у графі 1 кожного з нових рядків табличної частини (розділ Б) РК таким новим товарним позиціям присвоюються нові чергові порядкові номери рядків, яких не було в ПН, що коригується.

У графі 2 табличної частини (розділ Б) РК у всіх рядках, які заповнюються у зв'язку із зміною номенклатури товарів/послуг, зазначається причина коригування «Зміна номенклатури». Причина коригування вказується в графі 2 без лапок та інших додаткових розділових знаків. Запис у графі 2 першого і кожного з нових рядків не повинен відрізнятися.

***

Читайте також:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • ПДВ при вивезенні з митного складу за межі митної території України нерозмитнених товарів
    Підприємство помістило імпортовані товари в режим «митного складу», ПДВ не сплачувалося, ПК не відображалося, та планує їх реекспортувати, що звільнено від ПДВ згідно пп. 206.5 ПКУ. При цьому отримано податковий кредит з ПДВ на послуги зберігання та транспортування цих товарів. Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ за п. 198.5 ПКУ на ці послуги? Чи потрібно нараховувати компенсуючі ПДВ за ст. 199 ПКУ?
    21.11.20249
  • Як скласти РК при заміні товару та поверненні коштів постачальнику?
    Покупець повернув товар. Було відвантажено інший товар, а різницю коштів повернено. Як скласти ПН та РК за даною операцією?
    19.11.2024494
  • Як відобразити в декларації з ПДВ відмову у бюджетному відшкодуванні?
    Підприємство отримало акт позапланової документальної невиїзної перевірки, в якому відмовлено у відшкодуванні ПДВ на 170 000 грн і визначено заниження значення рядку 21 декларації з ПДВ за серпень 2024 р. на 170 000 грн. Чи має право підприємство подати УР за серпень 2024 р., в якому буде прибрано вищезазначену суму із заяви на відшкодування і включено до рядка 21? Чи можливо уникнути андміністративної відповідальності посадовим особам підприємства за ст. 163.1КУпАП (помилки в податковому обліку)?
    15.11.202427
  • Надання рекламних послуг нерезиденту: що з ПДВ?
    ТОВ на загальній системі, платник ПДВ, надає нерезиденту рекламні послуги, які не є об’єктом ПДВ за пп. «б» пп.186.3 ПКУ. Чи є рекламними послуги: організація онлайн-виступу представників нерезидента на конференції; медіа-підтримка — розміщення новин про співпрацю; розміщення логотипу нерезидента на рекламних носіях конференції як партнера; розміщення стаціонарного банера в зоні конференції. Чи буде онлайн-участь нерезидента електронною послугою з місцем надання — реєстрацією отримувача?
    14.11.202425
  • Формування податкового кредиту за касовим методом після спливу 365 днів
    Податковий кредит формуємо з сум ПДВ, визначених згідно з коефіцієнтом розподілу, тобто частково за касовим методом та частково за загальними правилами. У липні 2023 р. від постачальника отримані послуги, які були оплачені не в повній сумі. У декларації з ПДВ за липень 2023 року до ПК включено ПДВ за ПН за цей же період відповідно до коефіцієнту розподілу. У серпні 2024 р. оплачується заборгованість за отримані в липні 2023 р. послуги і, відповідно, в декларації за серпень 2024 р. до ПН включається пропорційна до оплати сума ПДВ ПН за липень 2023 року. Тобто включається сума ПДВ ПН, дата складання якої більше 365 днів. Чи правомірне таке формування ПК?
    14.11.2024252