• Посилання скопійовано

Повернення товару у роздрібній торгівлі — як оформити та скласти РК до ПН

Продано товар за готівку у роздрібній торгівлі кінцевому споживачеві (КС), видано товар та чек, в кінці дня складено ПН (загальну за всіма готівковими операціями за день).Через 10 днів КС повернув товар. Як оформити чек на повернення? Як повернути кошти, якщо в цей день виручки ще не було? Як відкоригувати ПН? Як діяти, якщо розрахунок відбувся банківською карткою?

Повернення коштів покупцю здійснюється за однією схемою – як при поверненні готівки, так і при розрахунку банківською карткою.

Приймання від покупця платіжних карток — це розрахункова операція і вона  вимагає застосування РРО. Відповідно до п. 1 ст. 3 Закону про РРО: «СГ, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі із застосуванням платіжних карток у сфері торгівлі, зобов'язані застосовувати РРО».

Податківці в «ЗІР» (підкатегорія 109.02) у відповідь на запитання: «Яким чином здійснюється повернення готівки, яка була перерахована СГ в безготівковій формі?» пояснюють: «якщо передоплата за товар (послуги) здійснювалась у безготівковій формі (саме випадок із розрахунком платіжною карткою), то повернення коштів за неотриманий товар (ненадану послугу) здійснюється у безготівковій формі через установу банку або у разі готівкової форми розрахунків чи застосування банківської платіжної картки – із застосуванням РРО з оформленням відповідного розрахункового документа». 

Отже, у даному випадку повернення товару потрібно провести через РРО із оформленням відповідного фіскального чеку. Якщо покупцю повертаються готівкові кошти, вони можуть бути видані зі скриньки РРО з оформленням №ФКЧ-2. Обов'язкові реквізити видаткового чеку наведені у п. 2 р. ІІІ Положення №13. Форма №ФКЧ-2 видаткового чека наведена в додатку 2 Положення №13

Якщо у скриньці РРО недостатньо готівки, щоб повернути необхідну суму покупцеві, касир повинен звернутися до бухгалтерії підприємства, щоб з каси видали певну суму готівки для повернення покупцю. Більш докладно про це читайте тут  та тут>>

Для того, щоб повернути товар, покупець має скласти заяву у двох примірниках про розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми. Затвердженої форми такої заяви немає, тому достатньо скласти її у довільній формі (п. 30 Правил №104). Проте на примірнику заяви покупця продавець ставить відмітку про прийняття до розгляду вимог, зазначених у заяві, дату прийняття документа, прізвище, ініціали та посаду працівника, який прийняв заяву. Другий примірник заяви залишається у продавця, що задовольняє вимоги покупця.

Також, згідно із п. 8 розділу ІІІ Порядку №547, якщо сума коштів, виданих при поверненні будь-якого товару, перевищує 100 грн, то матеріально відповідальна особа господарської одиниці або особа, яка безпосередньо здійснює розрахунки, повинна скласти акт про видачу коштів. У акті необхідно зазначити дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги), відомості про товар (послугу), суму виданих коштів, номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуги).

Типової форми такого акту на сьогодні також не затверджено, тож він складається у довільній формі. За бажанням, Ви може скористатися зразками заяви та акту, наведеному у нашому матеріалі>

Повернення коштів покупцю можливе лише після пред'явлення ним розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. На цьому наполягали  податківці раніше, і з того часу ситуація не змінилася (хоч Порядок №417 було замінено  Порядком №547). 

Отже, для повернення коштів покупець зобов'язаний пред'явити розрахунковий документ (якщо розрахунки проводилися через РРО — фіскальний чек). У іншому випадку покупець не матиме підстав на повернення коштів. На нашу думку, термінального чеку оплати у цьому разі вимагати немає потреби.

 

Податкова накладна при поверненні коштів

Податківці у «ЗІР» підкатегорії 101.15 у відповіді на питання: «Як здійснити коригування податкових зобов’язань постачальника у разі повернення покупцем (який не є платником податку) товару, який був реалізований йому попереднього дня за готівку та відображений постачальником у податковій накладній, складеній за щоденними підсумками операцій?» зазначають: «у випадку повернення покупцем (який не є платником податку) товару, який був реалізований йому попереднього дня за готівку та відображений постачальником у податковій накладній, складеній за щоденними підсумками операцій, сума податкових зобов’язань постачальника підлягає відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до такої податкової накладної (за умови надання покупцю повної грошової компенсації вартості такого повернутого товару). Коригування здійснюється за тією позицією, яка була фактично повернута»

Більш докладно про заповнення розрахунку коригування до ПН ми писали тут>>

У даному випадку слід обрати причину коригування «Повернення товарів або авансових платежів».

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024901
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202428
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202427
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20248845
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202432