Чи є таке страхування обов’язковим?
Згідно із ст. 12 Закону про автотранспорт життя, здоров’я та працездатність працівників, які здійснюють експлуатацію транспортних засобів, підлягають страхуванню за рахунок коштів підприємства за класом страхування 1, визначеним статтею 4 Закону "Про страхування".
Причому пп.12, пп. 16 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення також зобов'язують ліцензіата мати чинний договір страхування життя, здоров’я та працездатності водія від нещасних випадків.
А в статті 4 Закону України "Про страхування" зазначено, що клас 1 - страхування від нещасного випадку (у тому числі на випадок виробничої травми та професійного захворювання).
Таким чином, обов’язковим видом страхування є страхування від нещасного випадку (у тому числі на випадок виробничої травми та професійного захворювання), зокрема, життя, здоров’я та працездатність працівників, які здійснюють експлуатацію транспортних засобів.
Тож якщо здійснене підприємством страхування відповідає наведеним умовам, воно є обов’язковим. Якщо не відповідає, то обов’язковим не є.
Наприклад, серед умов обов’язкового страхування немає можливості страхувати майно застрахованих осіб.
Тому підприємству слід перевірити договори страхування, їх умови, за необхідності уточнити їх у страховика. Щоб з’ясувати, до якого виду договору відносяться конкретні договори.
Оподаткування ПДФО, ВЗ, ЄСВ
Обов’язкове страхування
Якщо страхування є обов’язковим, воно не оподатковується ПДФО і ВЗ згідно з пп. 165.1.5 ПКУ. В додатку 4ДФ вартість такого страхування (страхових внесків) відображається з ознакою доходу «132».
Щоправда, податкова служба може вважати, що таке страхування потрібно оподатковувати ЄСВ (див. тут). На наш погляд, підстав для цього немає, але оскільки є думка податкової служби, що потрібно, для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.
Необов’язкове страхування
Якщо під час аналізу договорів страхування з’ясується, що договори не вписуються в умови обов’язкових договорів, відповідні виплати будуть вважатися додатковим благом працівників (водіїв), як безоплатно надані послуги (пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ), з відповідним оподаткуванням.
Для розрахунку ПДФО вартість страхової виплати потрібно збільшити на коефіцієнт 1,219512. Для розрахунку ВЗ коефіцієнт не застосовується. В додатку 4ДФ відображається з ознакою доходу «126».
Ситуація з оподаткування ЄСВ така сама, як і при обов’язковому страхуванні.
Висновки:
Обов’язковість страхування: Страхування життя, здоров’я та працездатності водіїв, які здійснюють міжнародні перевезення, є обов’язковим за Законом про автотранспорт та Ліцензійними умовами, але лише від нещасних випадків, без страхування майна;
Оподаткування: Обов’язкове страхування не оподатковується ПДФО та ВЗ (ознака доходу «132» у 4ДФ), але податкова може вимагати ЄСВ, що потребує уточнення через консультацію. Необов’язкове страхування вважається додатковим благом, оподатковується ПДФО з коефіцієнтом 1,219512 та ВЗ (ознака доходу «126»);
Перевірка договорів: Підприємству необхідно перевірити умови договорів страхування, щоб визначити, чи відповідають вони вимогам обов’язкового страхування, інакше виплати вважатимуться додатковим благом.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити