• Посилання скопійовано

З продажем будівлі припиняється право користування землею

Юрособа, яка має держакт на право постійного користування на 2 ділянки, у 2015 р. продала будівлі, що знаходяться на них. Від користування землею юрособа відмовилось. Держакт визнано не чинним. Одну ділянку передано до земель запасу, другу - готують до здачі в оренду. Чи треба сплачувати земельний податок?

ЗапитанняЗемля під будівлями, власником яких є юрособа (підприємство споживчої кооперації), перебувала в постійному користуванні — держакт на право постійного користування (на дві земельні ділянки). У 2015 р. будівлі продані, від користування землею підприємство відмовилось.  На сесії Міськради 17.02.2016р. прийнято рішення повністю визнати державний акт таким, що втратив чинність. При цьому, одну земельну ділянку передано до земель запасу, а друга — перебуває на стадії оформлення (договір оренди). Чи повинно підприємство сплачувати земельний податок?

Відповідь:

Справа в тому, що фіскальна служба наразі ще не визначилась як бути із земельним податком, якщо рішення міської ради на надання землі в користування, проте договору оренди ще не оформлено.

З однієї сторони, ДФСУ вказує на те, що у суб’єкта господарювання обов’язок сплачувати земельний податок або орендну плату за земельні ділянки державної і комунальної власності виникає з моменту державної реєстрації відповідного права на земельну ділянку.

Водночас використання землі без наявності правовстановлюючих документів є порушенням чинного законодавства.

З іншої, в частині розрахунку земельного податку в разі відсутності документів на землю (перебувають на оформленні), ДФСУ стверджує, що суб’єкту господарювання потрібно звернутися за інформацією щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки до територіального органу Держземагентства України за місцезнаходженням земельної ділянки. Відповідно з такої нормативної грошової оцінки розрахувати податок (пп. 271.1.1 ПКУ) за максимальною ставкою (як описано в запитанні).

Водночас, ми вважаємо, що в описаній ситуації слід керуватись приписами ч. 3, 4 ст. 142 ЗК України, якими передбачено, що припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Отже, згідно рішення міської Ради 17.02.2016 р державний акт на право постійного користування земельною ділянкою визнаний таким, що втратив чинність. При цьому, в самому рішенні має бути сказано з якої дати припиняється право постійного користування землею — якщо інше не сказано у самому рішенні, це дата прийняття рішення. 

Щодо користування земельною ділянкою з метою сплати земельного податку після продажу будівлі, що розташована на ній, не може бути й мови. Адже, відповідно до ч. 1 ст. 120 ЗКУ у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення

Тож, наразі, факт прийняття відмови та винесення відповідного рішення міської Ради 17.02.2016 р. не впливає на обовязок сплати земельного податку, адже земельна ділянка вибула з користування підприємством споживчої кооперації.

Надалі, слід врахувати, що за приписами ст. 125 ЗКУ право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. 

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 ЗКУ)

Відповідно, на нашу думку, обов’язок сплачувати земельний податок (орендну плату) за земельні ділянки комунальної власності підприємством споживчої кооперації виникає з моменту державної реєстрації відповідного права на земельну ділянку (права оренди у Реєстрі речових прав на нерухоме майно).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Коли сплачувати орендну плату за земельні ділянки комунальної та державної власності?
    Підприємство уклало з міською радою договір оренди земельної ділянки. Додаткову угоду до цього договору щодо застосування нової НГО земельної ділянки укладено та зареєстровано 29.02.2024 р. Розмір орендної плати було зменшено з 12000 грн до 10000 грн за місяць. Договором та додатковою угодою не визначено, з якого періоду застосовувати нову НГО. Який розмір орендної плати зазначити в декларації з плати за землю після зміни НГО?
    15.04.2024215
  • Чи нараховується пеня внаслідок зменшення плати за землю?
    ФОП має договір оренди землі комунальної власності на території активних бойових дій. Згідно з пп. 69.14 підр. 10 розд. ХХ ПКУ 14.03.2024 р. подано уточнюючий розрахунок за 2022 рік на зменшення орендної плати. До цього був податковий борг за 2022 р. Але датою подання уточнюючого розрахунку в ІКПП нарахована пеня. Чи правомірне нарахування пені?
    27.03.202428
  • Зміна цільового призначення земельної ділянки: що з земельним податком?
    Релігійна організація придбала земельну ділянку з кодом цільового призначення 02.07 (для іншої житлової забудови). В майбутньому планується на цій ділянці будувати храм. Якщо код цільового призначення буде змінено на 03.04 (для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій), чи може релігійна організація застосувати пільгу відповідно до пп. 283.1.8 ПКУ?
    14.03.202459
  • Залучення платних фахівців для проєкту благодійного фонду: оплата та оподаткування
    Благодійний фонд планує запустити проєкт для навчання дітей (творчу студію). Для проведення зайнять планується запрошувати фахівців на оплатній основі. Як оформити таку оплату?
    13.03.202429
  • Чи повинні релігійні організації подавати декларацію з плати за землю за 2024 рік?
    Релігійна організація має пільгу з податку на землю згідно з пп. 283.1.7 ПКУ. В минулому році декларацію подавали, хоча податок не сплачували, в довіднику пільг був відповідний код – 18010505. Але в останньому довіднику пільг такого коду вже немає. Як складати декларацію у 2024 році?
    07.03.202466