• Посилання скопійовано

Поліпшення орендованого складу: які наслідки для орендаря?

Підприємство (дохід більше 20 млн) робить поліпшення орендованого складу. Компенсацію договором оренди не передбачено. Коли закінчиться строк оренди, орендар повинен передати поліпшення. Це буде безоплатне наданою послугою у повній сумі чи в сумі залишкової вартості?Амортизація протягом 3-х років відноситься до витрат у податковому обліку?

Рішення про характер проведених робіт з ремонту і поліпшення основних засобів приймається керівником підприємства (п. 29 Методрекомендацій №561). Після закінчення ремонту чи поліпшення керівник приймає рішення про те, чи призвели ці дії до збільшення майбутніх економічних вигід, чи тільки до підтримання об’єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання. Таке рішення оформлюється наказом чи розпорядженням керівника.

Відповідно до п. 8 П(С)БО 14 об'єкт операційної оренди відображається орендарем на позабалансовому рахунку бухобліку 01 за вартістю, указаною в угоді про оренду. Також згідно з п. 8 П(С)БО 14 витрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, незалежно від того, передбачено їхнє відшкодування договором оренди, чи ні, відображаються в обліку орендаря як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.  Для обліку таких активів передбачено субрахунок 117, на якому відображається вартість завершених капітальних інвестицій в об'єкти операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо).

Таким чином, ці витрати потрібно накопичувати на субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів». В тому періоді, коли було завершено поліпшення орендованого приміщення, потрібно сформувати окремий об'єкт основних засобів на субрахунку 117 та почати його амортизувати в бухобліку відповідно до норм П(С)БО 7. З метою нарахування податкової амортизації відповідно до ст. 138 ПКУ такий об'єкт відноситься до групи 9 з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років (див. «ЗІР», підкатегорія 102.05).

Отже, об’єкт поліпшень  враховуємо в податковій групі 9 «Інші основні засоби», для якої встановлений мінімально допустимий строк амортизації — не менше 12 років (пп. 138.3.3 ПКУ). Метод нарахування амортизації застосовуємо прямолінійний, оскільки виробничий метод заборонений (пп. 138.3.1 ПКУ). Причому для зближення з податковим обліком має сенс і в бухгалтерському обліку встановити строк амортизації поліпшень виходячи з мінімально допустимого строку та нараховувати амортизацію прямолінійним методом.

При поверненні об’єкта оренди відбувається передача незамортизованої частини поліпшень (об’єкта групи 9). В бухгалтерському обліку на неамортизовану вартість такого поліпшення орендар при поверненні має провести ліквідацію (списання) необоротного активу (і визнати витрати за дебетом субрахунку 976 "Списання необоротних активів").  А як пропонують норми пп. 138.1 і 138.2 ПКУ, у разі продажу об’єкта основних засобів платник податку на прибуток зобов’язаний коригувати фінрезультат на  різниці. Відповідно, незамортизована частина поліпшень (їх залишкова вартість) «зіграє» у зменшення об’єкта оподаткування. До того ж,  якщо орендодавець — юрособа — неплатник податку на прибуток або «прибутківець-нульовик», необхідно збільшити фінрезультат до оподаткування на суму недоамортизованої частини вартості об’єкта поліпшення і таким чином виключити ці витрати з розрахунку об’єкта оподаткування податком на прибуток (пп. 140.5.10 ПКУ).

Щодо ПДВ, то податківці зауважують (див. новину) , що якщо витрати на поліпшення об’єкта оренди проведено за згодою орендодавця та не компенсовано орендарю, то при поверненні об’єкта оренди вартість поліпшення вважається безоплатно наданою послугою. Як наслідок, така вартість поліпшення підлягає оподаткуванню ПДВ за ставкою 20%, виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення.

***

Читайте також:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Податок на землю при зміні цільового призначення землі
    Підприємство змінило цільове призначення 3-х земельних ділянок (2 об'єднали, 1 окремо) з сільськогосподарського (для ведення особистого селянського господарства) на колективне житлове будівництво 24.09.2024 р. Чи потрібно подавати уточнюючу податкову декларацію? Як її правильно заповнити та чи передбачені штрафні санкції?
    19.11.202419
  • Чи потрібна ліцензія на оптову торгівлю пальним при зміні розпорядника акцизного складу?
    Буде проведена зміна розпорядника акцизного складу, на якому наявні залишки пального. Підприємство отримає оплату за передані залишки від нового розпорядника. Чи потрібна ліцензія на право оптової чи роздрібної торгівлі пальним при зміні власника акцизного складу?
    18.11.202484
  • Чи можна оплатити ліки для фізособи без оподаткування?
    Підприємство отримало запит на допомогу від особи, яка перебуває на лікуванні у військовому шпиталі. Придбали та передали цій особі ліки, які призначив лікар. Особа не є працівником підприємства та не є родичем працівника підприємства. Чи можно провести передачу ліків як благодійну неоподатковувану допомогу? Як відобразити це у звітності?
    15.11.202438
  • Подвійне оподаткування доходів фізособи у Великобританії та в Україні
    Українка тимчасово проживає як біженець у Великобританії. В Україні зареєстрована ФОПом на ІІ групі ЄП, надає онлайн-консультації в Україні, послуги психолога (інші медичні послуги), отримуючи оплату на підприємницький рахунок. Планує зареєструватися ФОПом у Великобританії. Чи можна уникнути подвійного оподаткування доходів?
    14.11.202438
  • Чи сплачувати екологічний податок за зберігання макулатури?
    Підприємство закуповує відходи (макулатуру), обліковує на рахунку 281, оброблює ці відходи і перепродає. Має дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів. Чи потрібно сплачувати екологічний податок?
    14.11.202424