Головна Усі консультації Оподаткування Інші податки

Поліпшення орендованого складу: які наслідки для орендаря?

Підприємство (дохід більше 20 млн) робить поліпшення орендованого складу. Компенсацію договором оренди не передбачено. Коли закінчиться строк оренди, орендар повинен передати поліпшення. Це буде безоплатне наданою послугою у повній сумі чи в сумі залишкової вартості?Амортизація протягом 3-х років відноситься до витрат у податковому обліку?

Рішення про характер проведених робіт з ремонту і поліпшення основних засобів приймається керівником підприємства (п. 29 Методрекомендацій №561). Після закінчення ремонту чи поліпшення керівник приймає рішення про те, чи призвели ці дії до збільшення майбутніх економічних вигід, чи тільки до підтримання об’єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання. Таке рішення оформлюється наказом чи розпорядженням керівника.

Відповідно до п. 8 П(С)БО 14 об'єкт операційної оренди відображається орендарем на позабалансовому рахунку бухобліку 01 за вартістю, указаною в угоді про оренду. Також згідно з п. 8 П(С)БО 14 витрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, незалежно від того, передбачено їхнє відшкодування договором оренди, чи ні, відображаються в обліку орендаря як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.  Для обліку таких активів передбачено субрахунок 117, на якому відображається вартість завершених капітальних інвестицій в об'єкти операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо).

Таким чином, ці витрати потрібно накопичувати на субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів». В тому періоді, коли було завершено поліпшення орендованого приміщення, потрібно сформувати окремий об'єкт основних засобів на субрахунку 117 та почати його амортизувати в бухобліку відповідно до норм П(С)БО 7. З метою нарахування податкової амортизації відповідно до ст. 138 ПКУ такий об'єкт відноситься до групи 9 з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років (див. «ЗІР», підкатегорія 102.05).

Отже, об’єкт поліпшень  враховуємо в податковій групі 9 «Інші основні засоби», для якої встановлений мінімально допустимий строк амортизації — не менше 12 років (пп. 138.3.3 ПКУ). Метод нарахування амортизації застосовуємо прямолінійний, оскільки виробничий метод заборонений (пп. 138.3.1 ПКУ). Причому для зближення з податковим обліком має сенс і в бухгалтерському обліку встановити строк амортизації поліпшень виходячи з мінімально допустимого строку та нараховувати амортизацію прямолінійним методом.

При поверненні об’єкта оренди відбувається передача незамортизованої частини поліпшень (об’єкта групи 9). В бухгалтерському обліку на неамортизовану вартість такого поліпшення орендар при поверненні має провести ліквідацію (списання) необоротного активу (і визнати витрати за дебетом субрахунку 976 "Списання необоротних активів").  А як пропонують норми пп. 138.1 і 138.2 ПКУ, у разі продажу об’єкта основних засобів платник податку на прибуток зобов’язаний коригувати фінрезультат на  різниці. Відповідно, незамортизована частина поліпшень (їх залишкова вартість) «зіграє» у зменшення об’єкта оподаткування. До того ж,  якщо орендодавець — юрособа — неплатник податку на прибуток або «прибутківець-нульовик», необхідно збільшити фінрезультат до оподаткування на суму недоамортизованої частини вартості об’єкта поліпшення і таким чином виключити ці витрати з розрахунку об’єкта оподаткування податком на прибуток (пп. 140.5.10 ПКУ).

Щодо ПДВ, то податківці зауважують (див. новину) , що якщо витрати на поліпшення об’єкта оренди проведено за згодою орендодавця та не компенсовано орендарю, то при поверненні об’єкта оренди вартість поліпшення вважається безоплатно наданою послугою. Як наслідок, така вартість поліпшення підлягає оподаткуванню ПДВ за ставкою 20%, виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення.

***

Читайте також:

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 36 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Степанов Михаил
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Оподаткування / Інші податки
Теги:
Доходи , Оренда , ПДВ

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі