Наша думка така - ні, не потрібно застосовувати. І ось чому.
РРО застосовують при здійсненні розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг) (ст. 3 Закону про РРО).
Відповідно до ст. 2 Закону про РРО, розрахункова операція:
- приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг);
- видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу);
- у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Тобто, розрахункова операція має місце, коли продавець отримує від покупців готівку, або отримує від покупців платіжну картку тощо.
Давайте зосередимося на банківських картках. Розрахункова операція має місце, коли продавець отримує в руки картку покупця і проводить її через POS-термінал – фізичний чи віртуальний (у вигляді віджету на своєму сайті). У випадку з віртуальним терміналом покупець вводить дані картки на сайті продавця, після чого здійснюється оплата. Тобто, в цьому разі продавець отримує картку покупця віртуально. Для того, щоб безготівкова операція була розрахунковою, продавець обов’язково має укласти з банком договір еквайрингу.
Фактично основна ідея тут – продавець повинен здійснити активні дії щодо отримання оплати за допомогою картки покупця.
Якщо ж продавець договору еквайрингу не укладав, тобто, він не здійснював активних дій щодо отримання таких платежів, то всі безготівкові платежі, які він отримує від покупців, не відносяться до розрахункових операцій в розумінні Закону про РРО.
Детально про це ми писали, наприлад, тут, тут тощо.
Дивимося, як консультує податкова. Відповідь на питання в підкатегорії 109.03, ЗІР: «Чи необхідно застосовувати РРО СГ, що здійснює приймання готівки з використанням ПТКС (платіжних терміналів) для подальшого переказу на рахунки отримувачів?».
Податкова пише, що якщо ПТКС дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів, то РРО не застосовується. Комерційні агенти банків та небанківські фінансові установи, які здійснюють операції з приймання готівки для подальшого її переказу з використанням ПТКС, зобов’язані застосувати РРО.
Щодо отримання оплати із застосуванням Приват24 тощо роз’яснення податкової досить хаотичні, не мають достатнього, на наш погляд, нормативного обгрунтування.
Наприклад, в ІПК ДПСУ від 14.12.2020 р. №5149/ІПК/99-00-07-05-01-06 податкова пише, що: «…якщо споживач, використовуючи мережу Інтернет, замовив товар (послугу) і розрахунок за товар (послугу) було здійснено із застосуванням небанківських платіжних терміналів, ЕПЗ та платіжних систем (VISA, MasterCard, LiqPay, Portmone, EasyPay, PayPong, Ipay.ua, City24, Приват24 та низки інших учасників інтернет-еквайрингу, разом з небанківськими ПТКС), такі операції здійснюються із обов’язковим застосуванням РРО надавачем послуги та видачею споживачу (абоненту) розрахункового документа встановленої форми (чека РРО)».
Тобто, в своїх роз’ясненнях податкова зовсім не розрізняє особливості застосування банківських карток при безготівкових розрахунках і всі такі розрахунки притягує за вуха до розрахункових операцій.
Але варто також зазначати, що з 10.12.2020 р. вступили в дію зміни до п. 14 ст. 9 Закону про РРО, якими передбачено, що РРО не застосовуються при здійсненні розрахунків за послуги, у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.
Тобто, у разі безготівкової оплати за послуги з 10.12.2020 р. застосовувати РРО в будь-якому разі не потрібно. Те саме можна прочитати в консультаціях податкової, наприклад, в ІПК ДПСУ від 05.02.2021 р. №407/ІПК/99-00-07-05-01-06. Про те саме ми писали, наприклад, тут.
З урахуванням всього викладеного, ми не бачимо підстав для застосування РРО при безготівкових розрахунках в ситуації, яка описана в запитанні. Але оскільки податкова може мати іншу точку зору, для уникнення непорозумінь можна отримати для себе індивідуальну податкову консультацію. Очевидно, що якщо ТОВ не бажає зайвих суперечок з податковою, може бути доцільним покластися на її консультації.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити