• Посилання скопійовано

Чи можна відмовитися від застосування касового методу?

ТОВ працює з покупцями, що здійснюють оплату з казначейського рахунку. Інколи один і той же покупець проводить оплату з різних рахунків. Через це виникає багато помилок. Чи може підприємство орієнтуватися лише на першу подію? Які наслідки незастосування касового методу при оплаті з казначейського рахунку?

Касовий метод – метод податкового обліку, за яким дата виникнення ПЗ визначається як дата зарахування (отримання) коштів на рахунки платника податку, а дата віднесення сум податку до ПК визначається як дата списання коштів з рахунків платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості постачених (або тих, що підлягають постачанню) йому товарів (послуг) (пп. 14.1.266 ПКУ).

Застосовують касовий метод платники податків:

1) за операціями з виконання підрядних будівельних робіт;

2) за операціями з першого постачання житла (об’єктів житлової нерухомості), неподільного житлового об’єкта незавершеного будівництва/майбутнього об’єкта житлової нерухомості (див. п.187.1 ПКУ);

3) які постачають теплову енергію, природний газ (крім скрапленого), надають послуги з транспортування та/або розподілу природного газу, інші житлово-комунальні послуги, фізичним особам, бюджетним установам, незареєстрованим як платники податку, а також ЖЕКам, ОСББ та іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від зазначених покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів (надавачам послуг) у рахунок компенсації їх вартості (див. п. 187.10 ПКУ);

4) які здійснюють постачання, передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, постачання вугілля та/або продуктів його збагачення, надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, нараховують плату за абонентське обслуговування - тимчасово, до 1 січня 2026 року (див. п. 44 підрозд. 2 розд ХХ ПКУ).

І лише за пунктом 1, за операціями з виконання підрядних будівельних робіт, ПКУ визначено для платника право вибору. В усіх інших випадках касовий метод є обов’язковим.

Особливості застосування касового методу підрядником, субпідрядником – платником ПДВ податківці розглянули у відповіді на питання БЗ ЗІР (101.06): «Яким чином платник ПДВ (підрядник та субпідрядник) може зробити вибір/відмову про застосування касового методу визначення податкових зобов’язань за операціями з виконання підрядних будівельних робіт?»:

  • законодавчо не передбачено подання до контролюючих органів будь - яких заяв чи повідомлень щодо початку застосування касового методу;
  • інформація щодо застосовування касового методу зазначається в декларації з ПДВ;
  • про застосування/незастосування касового методу платник зазначає в розпорядчому документі про облікову політику;
  • якщо платник застосовує касовий метод і бажає відмовитись, то така відмова здійснюється з початку року шляхом внесення відповідних змін до облікової політики підприємства.

Відповідно до наведеної умови ТОВ отримує оплату за рахунок бюджетник коштів. У цьому випадку застосовуються положення  п. 187.7 ПКУ . Так, датою виникнення ПЗ у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом. 

Це пряма норма, яка визначає дату визнання ПЗ з ПДВ, проте не передбачає застосування касового методу.

Тому при складанні декларації з ПДВ, якщо у платника немає підстав, наведених вище застосовувати касовий метод, то поле «Відмітка про застосування касового методу податкового обліку» не заповнюється.

Про це також зазначили податківці у своїй відповіді в БЗ ЗІР (101.24): «Чи заповнюється поле «Відмітка про застосування касового методу податкового обліку» в податковій декларації з ПДВ платниками податку, що здійснюють постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів?»

Тому, ТОВ не може самостійно визначити, що ПЗ щодо господарських операцій оплачених за рахунок бюджетних коштів визнаються за першою подією: відвантаження чи оплата. Якщо це бюджетні кошти, то перша подія - це оплата.

Зауважимо, що підтвердженням того, що товари/послуги оплачуються за рахунок бюджетних коштів, є наявність у договорі про поставку товарів/послуг умови, що оплата за поставлені товари/послуги здійснюється з відповідного бюджетного рахунку Державної казначейської служби України (див. нашу новину).

За умови невиконання вимог пп. 187.7 ПКУ, ПН, зареєстрована не по оплаті, буде вважатися помилковою і при виявленні такої помилки платнику необхідно буде зареєструвати ПН за оплатою і можливий штраф за прострочку реєстрації. Більш детально тут. Також покупець не матиме право на ПК.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи друкувати в чеках рядки про платіжну картку, якщо термінал не з’єднаний та не поєднаний з РРО/ПРРО?
    Термінал банку не з'єднаний та не поєднаний з ПРРО, відповідно дані терміналу не відображаються у фіскальному чеку. Чи є це порушенням вимог Положення №13 до 1 січня 2025 року та після цієї дати?
    08.01.202536
  • Отримуємо готівку за вже відвантажені товари
    ТОВ на загальній системі, платник ПДВ здійснює оптову торгівлю продуктами харчування. Товар доставляються юрособам та ФОП на торговельні точки за накладними як з оплатою при отриманні товару (в тому числі готівкою), так і з безготівковою післяплатою. ТОВ зареєструвало ПРРО на автомобілі доставки. Після закриття зміни готівка здається до банку в тому населеному пункті, де перебуває машина, без оприбуткування в головну касу підприємства. Якщо готівку отримано за вже відвантажений товар, чи потрібно вказувати, що це післяплата? Чи обов’язково оприбутковувати кошти з каси ПРРО в головну касу? Чи може бути залишок коштів в касі ПРРО, якщо експедитор не зміг здати кошти в банк у зв’язку з повітряною тривогою?
    02.01.202537
  • Чи потрібно зберігати чеки з терміналів та Z-звіти?
    ТОВ має мережу магазинів і використовує POS-термінали різних банків. Чи потрібно зберігати чеки (сліпи) з терміналів та Z-звіти РРО?
    04.12.2024131
  • Чи потрібно зазначати вагу страви у фіскальному чеку?
    ТОВ веде діяльність ресторану та мобільного харчування. Всі страви та напої продаються порціями. У фіскальному чеку зазначаються назва, кількість (порцій), ціна, вартість. Чи обов'язково має бути у фіскальному чеку зазначений поряд з назвою страви/напою вихід (вага чи обсяг)? Яка відповідальність, якщо вага/обсяг страви чи напою не вказана у фіскальному чеку?
    03.12.202433
  • Як ФОПу-комісіонеру підтвердити суму своєї винагороди та суму, яка належить комітенту?
    ФОП – платник ІІ групи ЄП продає у магазині одяг та канцтовари. Усі операції реєструються через ПРРО. Частину товарів ФОП бере на комісію у інших ФОПів. Комісійна винагорода ФОПа становить 10%, а решта 90% має повернутися постачальнику після продажу товару. Оскільки ФОП заробляє з певної частини товару лише 10%, але пробиває чек ПРРО на всю суму продажу, як можна не включати до доходу (ліміти ФОП) решту 90% коштів, які потім перераховуються постачальнику?
    28.11.202431