• Посилання скопійовано

Два ФОПа — а кому РРО?

Два ФОПи — платники ЄП орендують одне приміщення (один ФОП з РРО, торгує електро-побутовою технікою, а інший - без РРО). У договорах оренди не вказано конкретну територію, просто зазначено квадратуру орендованої площі кожного. Як захистити себе ФОПу без РРО під час перевірки?

Кожен з підприємців укладає з власником приміщення окремий договір оренди. Предметом договору оренди є частина приміщення (вказано кількість кв. м) і в цьому жодних порушень не має. Підприємці можуть працювати у спільно - орендованому кожним приміщенні. Проте враховуючи ч. 1 ст. 760 ЦКУ предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками, і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні. Відповідно рекомендуємо здійснити розподіл орендованого приміщення в натурі, в тому числі і товару, що продається кожним з підприємців.

До договору оренди додається план приміщення, у якому зазначають частину та площу щодо кожного орендаря. План такого розподілу в натурі є додатком до кожного договору і підписується кожною стороною. Власне такими діями можна підтвердити орендовану кожним територію для уникнення упередженого ставлення податківцями.

Правові засади застосування РРО у  сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлює Закон про РРО. Дія закону поширюється на усіх СГ, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі (розрахунки платіжними картками). Встановлення норм щодо незастосування РРО у інших законах, крім ПКУ, не допускається.

Згідно з пп. 296.10 ПКУ, РРО не застосовуються платниками ЄП:

  • першої групи;
  • другої - четвертої груп (фізособи - підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн грн. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1 млн грн  застосування РРО є обов’язковим. Застосування РРО розпочинається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом реєстрації СГ як платника єдиного податку.

Увага! Ці норми не поширюються на платників ЄП, які здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення. Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування РРО, затверджений постановою КМУ від 16.03.2017 р. №231.

Враховуючи обмеження щодо обов’язкового застосування РРО у випадку продажу технічно складних побутових товарів і сусідство двох підприємців, важливо мати підтверджуючі документи на товар кожному із продавців. Власне тільки документальне підтвердження, хто є власником побутових товарів, дозволить уникнути дискусій із податковими органами.

І хоча облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації не поширюються на підприємців — платників ЄП, які не зареєстровані платниками ПДВ (п. 12 ст. 3 Закону про РРО), вважаємо, що в даному випадку такий облік потрібно вести. Тому що це єдиний варіант підтвердження, хто є власником товару.

Крім того, підприємець, який застосовує РРО перед початком продажу свого товару, повинен здійнити у ЦСО попереднє програмування найменування товару, цін товарів та обліку їх кількості.

Отже, підприємцям враховуючи умови ситуації, потрібно обов’язково мати підтверджуючі документи на походження товару, який знаходиться у місці реалізації. Зокрема, договори купівлі-продажу тощо, які укладено між ФОП і постачальником, товаросупровідні документи (ТТН), накладні, у яких вказано назву та кількість товару.

Рекомендуємо платнику ЄП, який здійснює реалізацію технічно складних побутових товарів, вести щомісячний облік. Наприклад, підтверджувати такі дані:

  • залишок на початок місяця;
  • кількість товару, що надійшов протягом місяця;
  • товар, що реалізовано протягом місяця;
  • залишок на кінець місяця.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи потрібно проводити через РРО/ПРРО повну вартість замовлення при переданні кур'єру?
    ФОП на ІІ групі ЄП здійснює продаж страв з доставкою через «GLOVO» та «Болт». Кур’єр забирає замовлення, доставляє його клієнту та отримує від нього оплату. Через кілька днів «GLOVO» та «Болт» перераховують кошти на р/р ФОП за вирахуванням комісійних. Чи потрібно проводити через РРО/ПРРО повну вартість замовлення при переданні його кур'єру? Яку потрібно обрати форму оплати в чеку РРО/ПРРО?
    17.10.202525
  • Застосування РРО/ПРРО при онлайн-оплаті послуг через WayForPay
    Чи є обов'язковою фіскалізація (застосування РРО/ПРРО) при отриманні оплати за онлайн-послуги через платіжний сервіс WayForPay?
    16.10.202519
  • Чи допускається відмінність у друкованій та електронній формах чеках РРО/ПРРО?
    Чи може форма друкованого чеку, який надається покупцю відрізнятися від чеку, який передається в податкову в частині відображення знижок? В друкованому чеку буде загальна сума знижки по всім товарам, а в чеку, якій передається в податкову, знижки будуть відображатися позиційно по кожному товару?
    16.10.202522
  • Обов'язок застосування РРО/ПРРО при отриманні коштів через LiqPay
    Чи виникає у суб'єкта господарювання обов'язок застосування РРО/ПРРО при надходженні коштів на розрахунковий рахунок через платіжну систему LiqPay (інтернет-еквайринг)?
    14.10.202540
  • Як діяти з номіналом монет 10 копійок?
    У касі підприємства станом на 1 жовтня 2025 року є є залишок готівки в касі - 40 копійок. Касові операції по готівці були ще в червні місяці, надалі таких операцій по готівці не було. Як діяти з даними коштами? Чи можна їх списати, чи все ж таки потрібно інкасувати? Чи не буде штрафної санкції при здійсненні такої операції?
    14.10.20251 165