• Посилання скопійовано

Сейф на підприємстві: які нормативно-правові акти зобов’язують його мати?

Чи має на підприємстві бути сейф? Які нормативно-правові акти зобов’язують його мати?

Майном як особливим об'єктом вважаються окрема річ, сукупність речей, а також майнові права та обов'язки (ч. 1 ст. 191 ЦКУ).

Положеннями ч. 1 ст. 66 ГКУ передбачено, що майно підприємства становлять виробничі та невиробничі фонди, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства.

Вимоги до складу виробних фондів, включаючи обов’язкову наявність сейфу, містять галузеві нормативно-правові акти (конвенції, закони, ліцензійні умови тощо).

Щодо умов, які можуть стосуватися широкого кола підприємств зазначимо такі. 

Норми п. 38 Положення №148 зобов'язують:

  • підприємства мати касу;
  • їх керівників  забезпечити облаштування цієї каси та зберігання готівки у ній. 

При цьому керівники несуть відповідальність у встановленому законодавством України порядку за нестворення умов для забезпечення схоронності коштів під час їх зберігання і транспортування.

На виконання п. 44 Положення №148 керівник підприємства під час прийняття на роботу касира укладає з ним договір про повну матеріальну відповідальність та ознайомлює його під підпис із вимогами Положення №148.

Касир/працівник іншого підприємства, залучений на підставі укладеного договору на надання послуги з надання персоналу також несе повну матеріальну відповідальність за збереження всіх прийнятих ним цінностей відповідно до законодавства України (п. 45 Положення №148).

Крім того, відповідно до абз. 4 п. 23 Порядку №833, забороняється зберігання на місці проведення розрахунків (в касі, грошовому ящику, сейфі тощо) готівки, що не належить суб'єкту господарювання, а також особистих речей касира чи інших працівників.

У п. 3 Постанови КМУ №301 зазначено, що трудові книжки зберігаються на підприємствах, в установах і організаціях, а при звільненні працівника трудова книжка видається йому під розписку в журналі обліку.

Відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації, представництва іноземного суб'єкта господарювання.

За порушення встановленого порядку ведення, обліку, зберігання і видачі трудових книжок посадові особи несуть дисциплінарну, а в передбачених законом випадках іншу відповідальність (п. 4 Постанова №301).

Відповідно до ст. 41 КУпАП порушення встановленого терміну надання посадовими особами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та ФОП працівникам, у т. ч. колишнім, на їхню вимогу документів щодо їх трудової діяльності на даному підприємстві, в установі, організації чи у фізособи - підприємця, необхідних для призначення пенсії (про стаж, заробітну плату тощо), а також інші порушення вимог законодавства про працю, тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян – суб'єктів підприємницької діяльності від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1700 грн).

Повторне протягом року вчинення вищевказаного порушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, або аналогічні дії, вчинені щодо неповнолітнього, вагітної жінки, одинокого батька, матері або особи, яка їх замінює і виховує дитину віком до 14 років або дитину-інваліда, тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та ФОП від 100 до 300 НМДГ (від 170 до 5100 грн).

Відповідно, для того, щоб забезпечити виконання вищенаведених вимог, підприємство може використовувати сейфи для зберігання готівки та трудових книжок. Разом з цим прямої вимоги щодо обов’язкової наявності саме сейфів вищезгадані нормативні акти не містять.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи можна компенсувати витрати за копією фіскального чека?
    ТОВ – неплатник ПДВ компенсує працівнику витрати, понесені у відряджені. Працівник надав копію фіскального чека. Чи може підприємство використати таку копію або витяг з електронного кабінету платника податків для компенсації витрат?
    21.11.2024557
  • Чи можна відмовитися від застосування касового методу?
    ТОВ працює з покупцями, що здійснюють оплату з казначейського рахунку. Інколи один і той же покупець проводить оплату з різних рахунків. Через це виникає багато помилок. Чи може підприємство орієнтуватися лише на першу подію? Які наслідки незастосування касового методу при оплаті з казначейського рахунку?
    15.10.2024686
  • Що робити, якщо «заглючив» РРО?
    Стався збій в роботі РРО, внаслідок чого виторг ФОПа за 30.09.2024 р. був включений у Z-звіт за 01.10.2024 р. Як правильно задокументувати цю операцію? Як заповнити книгу доходів?
    14.10.20247632
  • Як виправляти помилки в чеках РРО?
    Покупцю видали чек, у якому помилково зазначили форму оплати, наприклад, замість готівкової форми зазначили оплату карткою або навпаки. Чи можна провести повернення чека для зміни форми оплати без повернення товару? Чи можна зробити повернення чека, якщо вже пройшов місяць від дати видачі помилкового?
    27.09.2024573
  • Порушено порядок внесення виручки на рахунок підприємства: як виправити?
    Касир отримав кошти з каси для подальшої здачі на поточний рахунок підприємства. Проте він вніс кошти на особисту платіжку картку та перерахував на рахунок підприємства з призначенням платежу - «Власні кошти». Як виправити помилку?
    19.09.2024705