• Посилання скопійовано

Чи треба в місці застосування РРО вести окрему касову книгу?

Чи треба касирам, які працюють 6 днів на тиждень з 9:00 до 20:00 та застосовують РРО, вести окрему касову книгу, якщо бухгалтер, на якого покладено обов’язки з приймання готівки від касирів та здавання готівкової виручки до банку, працює 5 днів на тиждень з 9:00 до 18:00?

Запитання: Чи потрібно касирам, які працюють 6 днів на тиждень з 9:00 до 20:00 та застосовують РРО, вести окрему касову книгу, якщо бухгалтер, на якого покладено обов’язки з приймання готівки від касирів та здавання готівкової виручки до банку, працює 5 днів на тиждень з 9:00 до 18:00? Чи вважатиметься порушенням, коли службове винесення робиться щоденно о 19:55, а бухгалтер складає ПКО за датою службового винесення, але наступного дня?

 

 

Відповідь:

На виконання вимог п. 39 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Нацбанку від 29.12.2017 р. №148, підприємства відображають у касовій книзі всі надходження і видачу готівки в національній валюті.

Кожне підприємство (юрособа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів).

При цьому слід зазначити, що РРО, які застосовуються касирами в місцях проведення готівкових розрахунків, належать до структури підприємства та не вважаються відокремленими підрозділами.

Нормами п. 11 Положення №148 передбачено, що готівка, яка надходить до кас, оприбутковується в день її одержання у повній сумі.

Оприбуткуванням готівки в касах підприємств (їх відокремлених підрозділів), які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі фіскальних звітних чеків.

Крім того, в п. 24 Положення №148 передбачено, що розрахункові операції, що проводяться відповідно до Закону про РРО, оформляються згідно з його вимогами.

Затвердження Положення №148 не викликало змін у Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547.

Як і раніше норми п. 4 розд. ІІІ цього Порядку зобов'язують суб'єктів господарювання, які використовують РРО для здійснення розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг:

  • забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті РРО (у випадку використання РК – загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня);
  • друкувати X-звіти, Z-звіти та інші документи, що передбачені документацією на РРО, відповідно до законодавства.

Крім того, операція «службове внесення» виконується для реєстрації суми готівки, яка зберігається на місці проведення розрахунків на момент реєстрації першої розрахункової операції, що проводиться після виконання Z-звіту.

Усе про касу і РРО
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись,як це виглядає?

Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547, також змін не зазнав.

У п. 8 гл. 4 розд. ІІ цього Порядку зазначено, що у разі роздрукування на РРО протягом робочого дня декількох фіскальних звітних чеків усі вони вклеюються у відповідну КОРО. Крім того, у цьому розділі КОРО на РРО можна виконувати додаткові записи, що підсумовують дані за розрахунками за день чи за місяць.

Тобто, складання касових ордерів (ПКО та ВКО) з включенням їх до касової книги при застосуванні РРО нормами чинного законодавства не вимагається!

Однак ДФС у ІПК від 03.04.2018 р. №1343/6/99-99-14-05-01-15/ІПК повідомляє, що з метою усунення невідповідностей між пунктами Положення №148 ДФС надано відповідні пропозиції НБУ.

До внесення змін, ДФС вважає, що з метою уникнення застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення порядку оприбуткування готівки суб'єкти господарювання на відокремленому підрозділі мають вести касову книгу.

Також звертаємо увагу на позицію НБУ щодо оприбуткування готівки у разі її інкасації банком.  Готівкова виручка відокремлених підрозділів, які не ведуть касової книги, що здається ними до кас банку через інкасаторів-збирачів, зараховується на рахунок підприємства - юрособи у безготівковому порядку та не потребує оприбуткування в касовій книзі підприємства - юрособи. Наш коментар до листа НБУ від 07.03.2018 р. №50-0007/13560 читайте тут>>

На думку автора, у ситуації, що розглядається, підприємству (з метою уникнення порушень касової дисципліни та порядку оприбуткування виручки) можна запропонувати такі заходи:

1) Графік роботи бухгалтера переноситься на 2 години, тобто з 11:00 до 20:00, при цьому це буде зміною істотних умов праці, про які потрібно попереджати працівника за два місяці. Щодо зміни істотних умов праці читайте тут>>

2) Вводиться посада бухгалтера, на якій встановлюється графік роботи 6 днів на тиждень з 9:00 до 20.00. За таким графіком два працівники повинні працювати через день, щоб не перевищувати норму робочого часу;

3) Касиру можна передати певні обов’язки бухгалтера щодо складання касових документів з доплатою за суміщення посад касира та бухгалтера;

4) Укласти договір з банком щодо інкасації готівкової виручки, внаслідок чого не буде необхідності складати прибуткові касові ордери прибуткові касові ордери.

***

Також читайте:  Касова книга на відокремленому підрозділі: бути чи не бути?

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи можна компенсувати витрати за копією фіскального чека?
    ТОВ – неплатник ПДВ компенсує працівнику витрати, понесені у відряджені. Працівник надав копію фіскального чека. Чи може підприємство використати таку копію або витяг з електронного кабінету платника податків для компенсації витрат?
    21.11.2024559
  • Чи можна відмовитися від застосування касового методу?
    ТОВ працює з покупцями, що здійснюють оплату з казначейського рахунку. Інколи один і той же покупець проводить оплату з різних рахунків. Через це виникає багато помилок. Чи може підприємство орієнтуватися лише на першу подію? Які наслідки незастосування касового методу при оплаті з казначейського рахунку?
    15.10.2024686
  • Що робити, якщо «заглючив» РРО?
    Стався збій в роботі РРО, внаслідок чого виторг ФОПа за 30.09.2024 р. був включений у Z-звіт за 01.10.2024 р. Як правильно задокументувати цю операцію? Як заповнити книгу доходів?
    14.10.20247632
  • Як виправляти помилки в чеках РРО?
    Покупцю видали чек, у якому помилково зазначили форму оплати, наприклад, замість готівкової форми зазначили оплату карткою або навпаки. Чи можна провести повернення чека для зміни форми оплати без повернення товару? Чи можна зробити повернення чека, якщо вже пройшов місяць від дати видачі помилкового?
    27.09.2024573
  • Порушено порядок внесення виручки на рахунок підприємства: як виправити?
    Касир отримав кошти з каси для подальшої здачі на поточний рахунок підприємства. Проте він вніс кошти на особисту платіжку картку та перерахував на рахунок підприємства з призначенням платежу - «Власні кошти». Як виправити помилку?
    19.09.2024705