• Посилання скопійовано

Право спільної часткової власності здійснюється співвласниками за їхньою згодою

ФОП на загальній системі має намір як підприємець надати в оренду юрособі квартиру, яка належить у рівних частках, окрім нього, ще двом власникам. У ФОП основний вид діяльності — надання приміщень в оренду. Чи потрібно також укладати договори оренди з іншими двома співвласниками? Чи матиме право підприємець на витрати в сумі сплачених комунальних послуг?

Порядок надання в оренду житлових приміщень визначено главою 59 ЦКУ.

За договором найму (оренди) житла одна сторона — власник житла (наймодавець) передає або зобов'язується передати другій стороні (наймачеві) житло для проживання у ньому на певний строк за плату (ст. 810 ЦКУ). Згідно зі ст. 811 ЦКУ, договір оренди житлового приміщення укладається виключно в письмовій формі, проте нотаріальному посвідченню він не підлягає. Обов'язковому нотаріальному посвідченню підлягає тільки договір оренди житла з викупом.

Предметом договору найму житла можуть бути помешкання, зокрема квартира або її частина, житловий будинок або його частина. Отже, виходячи з цієї норми, на частину квартири, яка є у власності підприємця, він має право укласти договір та надавати її в оренду. Проте не все так однозначно.


 

Відповідно до ст. 356 ЦКУ, власність двох чи більше осіб із визначенням часток кожної з них у праві власності є спільною частковою власністю. Своєю чергою, право спільної часткової власності здійснюється співвласниками за їхньою згодою (ст. 358 ЦКУ). А отже, договір оренди має бути підписано, крім підприємця, двома іншими співвласниками квартири, що свідчитиме про їхню згоду. Зверніть також увагу: якщо наймачем житлового приміщення є юридична особа, вона може використовувати житло тільки для проживання у ньому фізичних осіб (ч. 2 ст. 813 ЦКУ).

Нагадаємо, що об'єктом оподаткування ФОП на загальній системі є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізособи-підприємця (п. 177.2 ПКУ). Дохід ФОП визначатиметься пропорційно до часток, оскільки, відповідно до ст. 359 ЦКУ, доходи від використання майна, що є у спільній частковій власності, надходять до складу спільного майна і розподіляються між співвласниками відповідно до їхніх часток у праві спільної часткової власності.

У випадку з наданням в оренду квартири, звичайно, виникають витрати в сумі сплачених комунальних послуг. Постає запитання: чи може ФОП врахувати такі витрати? Податківці в ЄБПЗ (підкатегорія 104.05) відповіли: «Витрати, які пов'язані зі сплатою комунальних платежів за приміщення, що здається в оренду, можуть бути включені до складу витрат фізичної особи — підприємця у разі їх документального підтвердження та за умови, що договори з комунальними підприємства на надання комунальних послуг укладені з фізичною особою як підприємцем».

Тож, якщо ФОП матиме намір врахувати вартість сплачених комунальних послуг, слід мати на увазі таку позицію контролюючих органів. На нашу думку, ця позиція є фіскальною і неправомірною, тому що договори згідно з цивільним законодавством укладаються від імені фізособи, оскільки ЦКУ прямо не передбачає такого учасника цивільних відносин, як ФОП (ст. 2 ЦКУ). Проте, вважаємо, право на відповідну суму витрат ФОП також матиме пропорційно до її частки від загальної суми сплачених комунальних послуг.

Таким чином, СПД на загальній системі оподаткування матиме право надати в оренду юрособі квартиру лише за згодою всіх інших співвласників. Надалі, якщо договір буде укладено, дохід, отриманий від надання в оренду в межах своєї господарської діяльності, підприємець зможе зменшити на суму документально підтверджених витрат, пов'язаних із господарською діяльністю. А власне чистий оподатковуваний дохід буде оподатковуватися за ставкою ПДФО 15%. Якщо ж у календарному місяці він перевищуватиме десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного податкового року, то сума перевищення оподатковуватиметься за ставкою 17% (п. 167.1 ПКУ).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Степанов Михайло

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на загальній системі

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на загальній системі»

  • Закриття кредиторської заборгованості перед ФОП, що припинив діяльність
    Підприємство на загальній системі має кредиторську заборгованість за послуги перед ФОП, який припинив свою діяльність. Акти наданих послуг та інші документи підписані. Як правильно закрити (погасити) цю заборгованість, якщо ФОП не може її отримати на свій підприємницький рахунок?
    29.09.2025245
  • Як рахувати мінімальний дохід "загальносистемника" з ліцензією з 01.10.2025 року?
    Згідно з ст. 42 Закону №3817, розмір загального місячного оподатковуваного доходу СГ, зареєстрованого як ФОП, що не має найманих працівників, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Це мається на увазі чистий дохід на місяць - 2 МЗП (16000 грн в 2025 р.) з якого потрібно сплатити ПДФО, ВЗ та ЄСВ?
    22.09.20251 0694
  • Чи можуть податківці під час перевірки ФОП збільшити витрати замість знятих?
    ФОПу–загальносистемнику під час перевірки зняли із витрат суму амортизації ОЗ, придбаного в лізинг. Водночас, податківці зазначили (в усній формі), що ФОП мав включати до витрат не амортизацію, а лізингові платежі. Якщо це так, то чи мають податківці включити до витрат суму лізингових платежів (5000 грн) замість знятої амортизації (1700 грн)?
    17.09.202557
  • ФОП – «загальносистемник» придбав ОЗ в лізинг: що включати до витрат?
    ФОП на загальній системі придбав ОЗ в лізинг для ведення госпдіяльності. Яку суму такий ФОП може включати до витрат – лізингові платежі чи амортизацію? Якщо амортизацію, то коли її нараховувати, адже право власності переходить до ФОП лише після повної оплати?
    17.09.202525
  • Визначення дати отримання доходу ФОПа - "загальника" оподаткування при розрахунках картою
    Якщо з ФОП на загальній системі розраховувалися через оплату картою в магазині або в інтернет – магазині з видачею фіскального чеку, то доходом для цілей оподаткування ПДФО є вся сума виручки, включаючи комісію банку
    25.07.202540