• Посилання скопійовано

Коли визнавати ПК з ПДВ та нараховувати податкові зобов’язання за пп. 199.1 ПКУ?

Чи підлягає включенню для цілей нарахування ПЗ з ПДВ згідно з пп.199.1 ПКУ вартість товарів, придбаних останнім днем місяця, але фактично отриманих та використаних в діяльності в наступному місяці та реєстрацію ПН за якими в ЄРПН постачальником було здійснено, однак ТОВ не було включено суми ПДВ до складу ПК у податковій декларації?

Запитання:

ТОВ надає оподатковувані та звільнені від ПДВ операції, нараховує щомісяця податкові зобов’язання згідно з пп. 199.1 ПКУ. Іноді ВН і ПН від постачальника складені останнім днем місяця, а фактично товар оприбутковується на склад та використовується в господарській діяльності в наступному місяці.

ТОВ не включає до ПК суми ПДВ, а переносить їх в місяць фактичного оприбуткування товару. Чи підлягає включенню для цілей нарахування ПЗ з ПДВ згідно з пп. 199.1 ПКУ вартість товарів, придбаних останнім днем місяця, але фактично отриманих та використаних в діяльності в наступному місяці, та реєстрацію ПН за якими в ЄРПН постачальником було здійснено, однак ТОВ не було включено суми ПДВ до складу ПК у податковій декларації?

 

Відповідь:

Відповідно до пп. 198.2 ПКУ, датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

  • дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
  • дата отримання платником податку товарів/послуг.

Також, для визнання податкового кредиту слід зважати на:

  • наявність підтвердних документів (податкових накладних, митних декларацій та інших документів, зазначених у п. 201.11 ПКУ);
  • наявність реєстрації в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування — якщо право на податковий кредит підтверджує податкова накладна/розрахунок коригування (п. 198.6 ПКУ).

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (пп. 198.3 ПКУ).

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку – продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою (п. 201.10 ПКУ).

Тільки відповідно складена та зареєстрована в ЄРПН податкова накладна, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

При цьому слід зважати на фактичну дату отримання товарів, яка має бути підтверджена первинними документами – ТТН, прибутковим складським ордером, видатковою наакладною тощо.

Ми писали про такі розбіжності між датою виникнення ПЗ у постачальника та виникнення права на податковий кредит у покупця в цій консультації.

Отже, в даній ситуації слід з’ясувати, на яку дату оформлені первинні документи про отримання товару покупцем.

Якщо отримання товару (перша подія) припадає на останній день місяця і враховуючи те, що продавець вчасно зареєстрував ПН в ЄРПН, покупцю має право визнавати ПК з ПДВ останнім числом такого місяця.

Суму ПДВ на підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН, яку не було своєчасно включено до складу податкового кредиту та з дати складання якої не минуло 1095 календарних днів, платник податку має право віднести до податкового кредиту у складі податкової звітності з ПДВ за будь-який наступний податковий період у межах 1095 днів з дати складання такої ПН або подати уточнюючий розрахунок до податкової декларації з ПДВ за той звітний період, у якому в нього виникло право на включення сум ПДВ, зазначених у такій ПН, до податкового кредиту.

 

Висновки

По-перше, незалежно від того, коли виникає право на податковий кредит за отриманим товаром – останнім днем місяця чи у дні наступного місяця, нараховувати податкові зобов’язання за пп. 199.1 ПКУ потрібно лише після початку використання таких товарів в оподатковуваних та неоподатковуваних операціях, тобто вже після отримання таких товарів. Тобто нарахування ПЗ за п. 199.1 ПКУ здійснюється не на дату документів про придбання товарів, а на дату документів про їх використання – актів списання тощо.

По-друге, податкові зобов’язання за пп. 199.1 ПКУ потрібно нарахувати незалежно від того, чи було включено вхідну податкову накладну до податкового кредиту, чи ні.

Так відповідають податківці на питання: «Чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ згідно з п. 199.1 ст. 199 ПКУ по товарам/послугам, необоротним активам, які були придбані та/або виготовлені, для часткового використання в оподатковуваних операціях, а частково – ні, якщо під час такого придбання суми податку не були включені до складу податкового кредиту, зокрема з причини відсутності реєстрації в ЄРПН відповідної податкової накладної?» у підкатегорії ЗІР, 101.14.

А саме: податкові зобов’язання відповідно до пп. 199.1 ПКУ по придбаним товарам/послугам, необоротним активам, які частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково – ні, нараховуються платником податку в звітному (податковому) періоді, в якому постачальником таких товарів/послуг, необоротних активів зареєстровано в ЄРПН, тобто у тому звітному періоді, в якому у покупця таких товарів/послуг виникли підстави для включення сум ПДВ, сплачених (нарахованих) при їх придбанні, до складу податкового кредиту (незалежно від того, були фактично включені такі суми ПДВ до податкового кредиту чи ні). Як ми зазначали вище, такі підстави виникають на фактичну дату отримання товарів, підтверджену документально.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024955
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249275
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435