• Посилання скопійовано

Неотримання від постачальника зареєстрованої ПН протягом 1095 днів: які наслідки?

Підприємство - платник ПДВ придбало нерухомість в процесі ліквідації неплатоспроможного банку. Після придбання стало відомо, що продавець не може зареєструвати ПН. У визначені терміни він не зареєстрував ПН, а в майбутньому ймовірність реєстрації ПН практично нульова. Як покупцю обліковувати цю суму ПДВ?

Загальні правила бухобліку сум вхідного ПДВ

Бухоблік ПДВ було врегульовано Інструкцією №141, яка з 9 серпня 2019 р. втратила чинність. Ми писали про це тут. На даний момент немає чинного нормативного документу, яким би регламентувався бухоблік сум ПДВ, тому пропонуємо діяти так, як було передбачено Інструкцією № 141, з урахуванням того, що до Плану рахунків та до Інструкції № 291 зміни не вносилися. Отже, вимоги цих документів залишаються актуальними.

Так, відповідно до п. 8 Інструкції №141 при неотриманні від продавця (постачальника) податкової накладної на отримані/попередньо оплачені сировину, матеріали, товари, основні засоби та нематеріальні активи, на виконані роботи і послуги, зареєстрованої в ЄРПН в терміни, встановлені податковим законодавством, сума ПДВ відображається за дебетом субрахунку 644 «Податковий кредит», аналітичний рахунок «Податковий кредит непідтверджений», у кореспонденції з кредитом рахунків обліку зобов’язань. У разі отримання податкової накладної з порушенням терміну реєстрації зазначена в ній сума податкового кредиту відображається за дебетом субрахунку 641 «Розрахунки за податками», аналітичний рахунок «Розрахунки за податком на додану вартість», у кореспонденції з кредитом субрахунку 644 «Податковий кредит», аналітичний рахунок «Податковий кредит непідтверджений».

Наступного дня після останнього дня граничного терміну для реєстрації податкової накладної в ЄРПН (це 1095 днів з дати складання ПН відповідно до пп. 198.6 ПКУ) сума ПДВ, що міститься в такій податковій накладній, відображається за дебетом субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» у кореспонденції з кредитом субрахунку 644 «Податковий кредит», аналітичний рахунок «Податковий кредит непідтверджений». Аналогічним чином списуються і суми ПДВ за зареєстрованими податковими накладними,  якщо з дати їх складання минуло 1095 днів і вони не були включені до податкового кредиту. До спливу цього строку підприємство все ще має право на податковий кредит за такими податковими накладними, і для списання сум ПДВ підстав немає.

Відповідно до Інструкції №291 на субрахунку 644 "Податковий кредит" ведеться облік суми ПДВ, на яку підприємство набуло право зменшити податкове зобов'язання. Тобто сума ПКУ за незареєстрованою податковою накладною обліковується на субрахунку 644 до того моменту, коли підприємство втратить право на зменшення суми ПДВ за відповідною операцією, на яку воно очікує реєстрацію податкової накладної постачальником. Як бачимо, сума непідтвердженого ПК з ПДВ за правилами Інструкції № 291 обліковується аналогічно, як і за п. 8 Інструкції № 141.

Далі, відповідно до Інструкції № 291 на субрахунку 949 "Інші витрати операційної діяльності" узагальнюється інформація про такі витрати операційної діяльності, які не знайшли відображення на інших субрахунках рахунку 94 "Інші витрати операційної діяльності". Сума ПДВ за операціями, за якими підприємство не отримало зареєстровану податкову накладну протягом 1095 днів, не зазначена в нормах Інструкції № 291 щодо інших витратних рахунків, тому вона списується на субрахунок 949 за остаточним принципом «все, що не відображено на інших рахунках 90 – 94, відбражається на субрахунку 949».

 

Щодо включення суми ПДВ до первісної вартості придбаної нерухомості

Відповідно до п. 8 П(С)БО 7 первісна вартість об'єкта основних засобів складається з таких витрат:

  • суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству/установі);
  • витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Для того, щоб включити суму ПДВ до первісної вартості нерухомості як «суму непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству/установі)», потрібно, щоб на дату придбання нерухомості підприємство не мало права на податковий кредит з ПДВ. За умовами запитання таке право у підприємства було на дату придбання нерухомості, воно втратить його лише через 1095 днів, якщо постачальник так і не зареєструє податкову накладну. Тому, на нашу думку, включити суму ПДВ до первісної вартості нерухомості не можна.

 

Податок на прибуток

Коригування фінрезультату з метою оподаткування для даного випадку нормами ПКУ не передбачено.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202416
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202413
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20242771
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202419
  • Продаж БПЛА: що з ПДВ?
    Підприємство виготовляє і продає дрони іншим суб’єктам господарювання. Складові запчастини придбаваються у вітчизняних постачальників. Як скористатися пільгою щодо звільнення від оподаткування ПДВ за пп. 5 п. 32 підр. 2 розд. ХХ ПКУ?
    16.04.2024210