• Посилання скопійовано

Купівля комбайну: на кого оформляти?

Підприємство планує придбати комбайн. На кого краще його оформляти: на фізособу (голова ФГ) чи на ФГ? ФГ новостворене, реалізації товарів не було.

Обираючи варіанти придбання сільгосптехніки для фермерського господарства, слід виходити з того, що техніка буде залишатися у власності тієї особи, на яку буде придбаватися техніка.

Якщо планується тривала і стабільна робота фермерського господарства, принаймні протягом строку амортизації комбайна (тобто строку його корисного використання), краще придбавати комбайн саме на ФГ.

Строк корисного використання комбайна підприємство визначає самостійно, але можна взяти за орієнтир податкові строки амортизації ОЗ, визначені у пп. 138.3.3 ПКУ. Комбайни відносяться до групи «транспортні засоби» зі строком амортизації 5 років. Отже, якщо ФГ планує свою роботу принаймні на 5 років або більше, варто розглянути варіант придбання комбайна саме на ФГ. Після закінчення строку його корисного використання такий комбайн можна буде ліквідувати або продати без податкових наслідків з податку на прибуток та без донарахування ПДВ.

Якщо ж голова ФГ планує використовувати комбайн не тільки у цьому ФГ, але й для особистих цілей, або у нього ж немає довгострокових планів щодо роботи самого ФГ, то в цьому разі варто придбати такий комбайн на фізособу – голову ФГ. Тоді голова ФГ може надавати комбайн в оренду своєму ФГ або у позичку. Про ці взаємовідносини ми писали у консультаціях туттут та тут.

 

Придбання комбайна на фермерське господарство

У разі придбання комбайна на ФГ насамперед повинен бути договір купівлі-продажу. Складається договір у письмовій формі (ст. 208 ЦКУ). Нотаріальне посвідчення такого договору не вимагається.

Далі складається документ, яким засвідчується передача комбайна від продавця до покупця. Це може бути накладна, ТТН або акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (далі — ОЗ) (типова форма №ОЗ-1). Разом з комбайном передається також технічна документація.

Формування податкового кредиту з ПДВ за операцією з придбання комбайна здійснюється за загальними правилами, оскільки нормами ПКУ особливостей для таких операцій не передбачено. Якщо ФГ – платник ПДВ і продавець комбайна – платник ПДВ, то продавець має скласти податкову накладну і зареєструвати її в ЄРПН. Така податкова накладна буде підставою для податкового кредиту в покупця.

Бухгалтерський облік придбання комбайна покажемо на прикладі.

ФГ  перерахувало продавцю ТОВ попередню оплату за комбайн у сумі 365040,00 грн, у тому числі ПДВ — 60840,00 грн., вартість без ПДВ – 304200,00 грн, після чого отримало від продавця комбайн. Інші витрати, безпосередньо пов’язані з придбанням комбайна – витрати на його реєстрацію, становили 3000 грн (без ПДВ).

Строк корисного використання (експлуатації) комбайна визначено тривалістю 6 років, ліквідаційна вартість комбайна визначена на рівні 48000 грн (це можлива ціна продажу замортизованого комбайна через 6 років).  Первісна вартість комбайна становить 307200,00 грн (304200,00грн + 3000,00 грн), вартість, що амортизується, — 259200,00 грн (304200,00 грн — 48 000 грн).

При амортизації комбайна застосовується прямолінійний метод амортизації, відповідно місячна сума амортизації становить 3600 грн. (259200,00 грн : (6 років × 12 міс.)). Суми нарахованої амортизації комбайна включаються до складу загальновиробничих витрат.

 

Зміст
господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,
грн.

Дебет

Кредит

Перераховано попередню оплату за комбайн

371

311

365040

Відображено податковий кредит з ПДВ (отримано податкову накладну, зареєстровану в ЄРПН)

641

644

60840

Отримано комбайн від постачальника

152

631

304200

Відображено суму ПДВ, пов’язану з придбанням комбайна

644

631

60840

Зараховано заборгованість

631

371

365040

Оплачено інші витрати, пов’язані з придбанням комбайна

377

311

3000

Віднесено інші витрати на збільшення первісної вартості комбайна

152

377

3000

Введено комбайн в експлуатацію

105

152

307200

Зменшено залишок на позабалансовому рахунку 09 на суму амортизації, використану на капітальні інвестиції

09

307200

Відображено нарахування амортизації у місяці, що настає за місяцем, у якому комбайн введено в експлуатацію

91

131

3600

Збільшено залишок на позабалансовому рахунку 09 на суму нарахованої за місяць амортизації

09

3600

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Продаж БПЛА: що з ПДВ?
    Підприємство виготовляє і продає дрони іншим суб’єктам господарювання. Складові запчастини придбаваються у вітчизняних постачальників. Як скористатися пільгою щодо звільнення від оподаткування ПДВ за пп. 5 п. 32 підр. 2 розд. ХХ ПКУ?
    Сьогодні 11:1140
  • Особливості ПДВ в разі оплати фізособою за послуги, надані бюджетній установі
    Фізособа – працівник бюджетної установи оплатила зі свого особистого банківського рахунку на рахунок ТОВ (платник ПДВ) за послуги у сфері інформатизації за укладеним із даною установою та ТОВ договору про надання послуг. Як провести даний платіж в бухобліку? Як нарахувати ПДВ, якщо є виписаний рахунок і акт про надання послуг, а оплата надійшла не з бюджетного рахунку?
    12.04.202423
  • Послуги надані нерезиденту, а споживач резидент: що з ПДВ?
    ТОВ-резидент (1) надає інформаційні та консультаційні послуги у сфері інформаційних технологій та комп’ютерних систем нерезиденту. В контракті зазначено, що технічний проєкт виконується для резидента (2) за його адресою перебування. Нерезидент контролює виконання умов, приймає послуги, здійснює оплату послуг та підписує документи. Чи буде оподатковуватися ПДВ ця операція?
    28.03.2024581
  • Перехідні операції при реєстрації платником ПДВ з середини місяця
    Підприємство – платник ЄП ІІІ групи з 01.01.2024 р. перейшло на загальну систему, але заяву на реєстрацію ПДВ не подало вчасно – платник ПДВ з 25.01.2024 р. За електроенергією воно сплатило 08.01.2024 р., ПН складена 31.01.2024 р. за правилами касового методу. Станом на 01.02.2024 р. підприємство має борг за січень 2024 р., який буде сплачено у лютому. ПН складена 29.02.2024 р. Як включити ці ПН до податкового кредиту?У серпні 2023 р. підприємство відвантажило товар, оплата надійшла у лютому. Чи виникнуть ПЗ з ПДВ?
    27.03.202464
  • Помилкова ПН та РК у різних періодах: як врахувати?
    Підприємство у січні 2024 року склало та зареєструвало зайву ПН на операцію поставки, що не відбулася. Цю ПН включено у декларацію січня. Помилку виявлено у березні 2024 р., тоді ж складено та зареєстровано РК. У якому періоді треба відобразити зменшення податкового зобов’язання: у січні 2024 р., подавши УР до декларації та відкоригувати на суму помилкової ПН, чи включити РК у березні 2024 р. та не подавати УР до декларації?
    25.03.20241471