• Посилання скопійовано

Покупець не підписав акт на послуги з розробки програмного продукту: за якою причиною провести коригування ПДВ?

17.08.2018 р. складено акт на послуги з розробки програмного продукту та зареєстровано ПН. Після 15.09.2018 р. покупець повідомив, що не може підписати цей акт у зв’язку з непроходженням внутрішніх процедур та просить відмінити його. Яким чином можна провести коригування ПН та з якою причиною створити РК?

За загальними умовами виконання зобов'язання, встановленими ст. 526 ЦКУ, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства, а за їх відсутності – відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Виконання зобов'язань, реалізація, зміна та припинення певних прав у договірному зобов'язанні можуть бути зумовлені вчиненням або утриманням від вчинення однією зі сторін у зобов'язанні певних дій чи настанням інших обставин, передбачених договором, у т. ч. обставин, які повністю залежать від волі однієї зі сторін.

Відповідно до ч. 2 ст. 527 ЦКУ кожна зі сторін у зобов'язанні має право вимагати доказів того, що обов'язок виконується належним боржником, і несе ризик наслідків непред'явлення такої вимоги.

Управнена сторона, приймаючи виконання господарського зобов'язання, на вимогу зобов'язаної сторони повинна видати письмове посвідчення виконання зобов'язання повністю або його частини (ч. 8 ст. 193 ГКУ). Тобто, акт, підписаний обома сторонами договору підтверджує, що виконавець виконав, а контрагент прийняв виконання зобов'язання з його сторони частково або в повному обсязі.

Також слід зазначити, що згідно зі ст. 1112 ЦКУ за договором про створення за замовленням і використання об'єкта права інтелектуальної власності одна сторона (творець) зобов'язується створити об'єкт права інтелектуальної власності відповідно до вимог другої сторони (замовника) та в установлений строк. Договір про створення за замовленням і використання об'єкта права інтелектуальної власності повинен визначати способи та умови використання цього об'єкта замовником.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон №996. 

Виходячи з норм абз. 5 та 11 ст. 1 та ч. 1 ст. 9 Закон про бухоблік операція з постачання-придбання (отримання) послуг (будучи дією (подією) у взаємовідносинах між підприємством і його відповідним контрагентом, що викликає зміни в структурі активів та зобов'язань обох сторін, які брали участь у її здійсненні) є господарською операцією. 

Підставою для відображення господарської операції в облікових регістрах обох сторін договору є первинний документ (наприклад, акт або інший документ, що містить відомості про дії з передачі-приймання послуги).

Кожною стороною (підприємством), що брала участь у здійсненні господарської операції, мають бути отримані первинні документи для записів у регістрах бухгалтерського обліку, інформація в яких ідентично засвідчує зміст господарської операції (лист Мінфіну від 18.06.2014 р. №31-11410-07-27/1532).

Якщо правилами документообігу підприємства передбачена можливість відображення господарської операції, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухобліку за звітний період від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа, підставою для перенесення інформації про таку господарську операцію до облікових регістрів бухобліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей, робіт і послуг (абз. 2 п. 2.6 Положення № 88).

Господарські операції, наведені у внутрішньому первинному документі (акті), оцінюються в порядку, визначеному НП(С)БО або МСФЗ.

ДФС в ІПК від 31.07.2017 р. №1435/6/99-99-14-02-02-15/ІПК повідомляє, що норми пп. «а» і «б» п. 185.1; пп. «а» і «б» п. 187.1; абзаців перших пп. 201.1, 201.7 та 201.10 ПКУ, а також пп. «а» п. 198.1, абз. 1-3 п. 198.2абз. 1-2 п. 198.3 та абз. 3 п. 198.6абз. 2-3 п. 201.10 ПКУ свідчать, що податкова накладна буде підставою для нарахування сум ПДВ, які відносяться до податкового кредиту, за умови якщо:

  • мала місце господарська операція з постачання товарів/послуг (операція повинна бути реальною);
  • ПН складена саме тією особою, яка здійснила постачання товарів/послуг.

У ситуації, що розглядається, відмова покупця під підписання акту на послуги з розробки програмного продукту має бути оформлена документально (у письмовому або електронному вигляді) з обов'язковим обґрунтуванням причин відмови (зазначення недоліків, зауважень, заперечень тощо).

Лише після отримання такого документу виконавець має право скласти розрахунок коригування до ПН. Це випливає з норм п. 192.1 ПКУ, в якому, зокрема, зазначено: якщо після постачання послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі, складеного РК до ПН в порядку, встановленому для ПН, та зареєстрованому в ЄРПН.

Про особливості складання РК до ПН, що видаються покупцям – платникам ПДВ ДФС повідомила у листі від 22.06.2018 р. №18983/7/99-99-15-03-02-17.

РК до ПН, яка була складена на дату отримання коштів/постачання товарів, складається постачальником (продавцем) на дату такого повернення.

За загальними правилами РК заповнюється виключно у разі, якщо товар або кошти (залишок товару або коштів) повертаються у повному обсязі, зазначеному у відповідних рядках ПН (з урахуванням наявності фактів коригування, які мали місце раніше), тобто, коли в результаті проведення такого коригування підсумкові показники ПН дорівнюватимуть нулю. В РК вказується причина коригування «Повернення товару або авансових платежів».

Особливості складання РК у випадку повного повернення суми попередньої оплати (авансу)/поставлених товарів або повернення залишку суми попередньої оплати (авансу)/поставлених товарів наведені в пп. 1.2 п.1 розд. І листа ДФС від 22.06.2018 р. №18983/7/99-99-15-03-02-17.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування вартості втраченої посилки: які ПДВ-наслідки?
    Підприємство веде роздрібну поштову торгівлю. Посилки відправляються через АТ «Укрпошта» на умовах післяплати. Є частина посилок, які в процесі транспортування/зберігання на Укрпошті втрачаються і згідно з актом АТ «Укрпошта» відшкодовується вартість втраченої посилки на рахунок підприємства. Підприємство є платником ПДВ. Вартість посилки компенсується без ПДВ. Як відобразити ПДВ за операцією з відшкодування втраченого товару Укрпоштою?
    Сьогодні 10:105
  • Відступлення права вимоги: що з ПДВ?
    Підприємство 1 передплатило за послуги підприємству 2 (ПН зареєстрована, але послуги не отримані). Підприємство 1 винне також підприємству 3 компенсацію за відновлення об’єкта оренди. Укладено тристоронню угоду про відступлення права вимоги, за якою підприємство 1 повернуло оплату підприємству 3 в рахунок компенсації. Причому підприємство 1 зникло. Що з ПДВ у підприємств 1 та 3?
    18.03.2024387
  • Експорт послуг комп’ютерного програмування: що з ПДВ?
    ФОП на загальній системі, платник ПДВ, надає нерезиденту послуги комп’ютерного програмування. Чи оподатковується така операція ПДВ? Якщо так, то як виправити помилку, якщо ПДВ не нараховувалося?
    13.03.202434
  • Чи нараховувати компенсуюче ПДВ при експорті права на користування комп’ютерною програмою?
    ТОВ - платник ПДВ розробляє програмне забезпечення, обліковуючи витрати (зарплата, амортизація комп’ютерів, послуги сторонніх організацій) на субрахунку 154. Після створення ПЗ обліковуватиметься на субрахунку 125. ТОВ надаватиме нерезиденту невиключне право на користування ПЗ (необ’єктні послуги щодо ПДВ). Чи нараховувати ПДВ за пп. 198.5 і пп. 199.1 ПКУ?
    12.03.202424
  • Чи складати ПН на помилковий платіж та РК на його повернення?
    На рахунок юрособи-платника ПДВ 05.02.2024 р. надийшли кошти у сумі 250 тис. грн від колишнього покупця ФОП - неплатника ПДВ, з яким розірвано відносини. ФОП у призначенні платежу помилково вказав "Оплата за товар". ФОП-покупець надав листа про помилку з проханням повернути кошти. Кошти повернули 04.03.2024 р. Які строки встановлені для повернення помилкових коштів, та якщо між контрагентами немає договірних відносин (або договір уже розірвано), чи нараховують ПЗ з ПДВ?
    11.03.20241 9931